Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tekniknördar!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är en lista på de senaste aktiva forumtrådarna
Jag tog bort mina två om bild...

korniga bilder i mörker Nikon Digitalt 22:32
Metz 44AF 4N till D70 Nikon Digitalt 22:32
Tekniknördar!!!! Annat 22:32
Blixtsändare !? Digital 22:32
kondens Digital 22:32
Skämtar han? Digital 22:28
APS Scanner Foto och datorn 22:26
Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro Nikon 22:25
storlek på bilder(hemsida) Foto och datorn 22:24
JPEG Förstörande? Foto och datorn 22:23
Ett fototillfälle, en brännvid. Press, Journalistik, Doku. 22:18
D70 ger inget ISO under Egenskaper Digital 22:18
Fel i visningsläget i iview... Foto och datorn 22:15
RAW converterare för EOS 20D i PHothshop CS! Foto och datorn 22:13

jorgene skrev:
Kunde inte uttryckt det bättre själv !

Vem vet, den där "gäspiga" bilden på en solnegång vid en insjö kanske var den starkaste bild fotografen ifråga någonsin tagit. Det kanske var en bild den 75-årige fotografen tog på stället han åkt till en gång i veckan med sin maka de senaste 40 åren, men nu åkte han själv för första gången eftersom hustrun dog förra veckan... Det kanske var den första soluppgång fotografen såg efter det att han blivit friskförklarad från sin svåra sjukdom...

Slutsatsen blir att det bara är en pretentiös person som rakt upp och ner betecknar en sådan bild somn "gäspig" -- bara för att den föreställer ett visst motiv eller har en viss teknisk kvalitet. Slutsatsen blir också att det är därför det ÄR svårt att diskutera bilder;det finns alltid gott om folk som står redo att klanka ner på dina bilder, enbart pga vad de ser vid första anblick.
Sluta innan någon faller i gråt.
Skall du inte klämma till med att det var det sista den lilla cancersjuka flickan såg innan hennes ögon för alltid slöts också?

Vilka fånigheter du än sitter och hulkar över kan det ändå vara en dålig bild.
Us

fjalstal skrev:
..............
Cartier-Bresson är död, gud är död och själv mår jag bara bättre och bättre :D
Har du en känsla av att det råder något samband mellan dessa olika tillstånd eller varför drar du upp detta gamla "skämt" (om än i lätt travesterad form)?
Us

Mera fototeknik!

Rättning i ledet! Terminologin är lite skev. Det som de kritiska debattörerna vänder sig emot i den här tråden är inte teknik, det är prylfixering.

Fototeknik är hur optik fungerar, hur film fungerar, hur framkallare fungerar, hur exponering går till, mm.

Men framförallt är fototeknik att förstå hur man använder ovanstående kunskaper för att påverka bildresultatet. Vad som händer när man ändrar någonting. Den som inte behärskar fototeknik kan säkert skapa bra bilder, men det är mera chansning där. Den tekniskt kunnnige *vet* hur hon ska bära sig åt i en given situation för att få det resultat hon vill ha.

När man behärskar tekniken är man fri att skapa.

PD

Sonnaren skrev:
Har du en känsla av att det råder något samband mellan dessa olika tillstånd eller varför drar du upp detta gamla "skämt" (om än i lätt travesterad form)?
Us

Känslan är: gammalt, begränsande, tvingande, brunt, defacto-status...

D v s att Cartier-Bressons typ av bilder har blivit synonymt med "kvalitet" för många med konservativ fotografisk läggning, på samma sätt som jazz-folket tvärsäkert utser sin musik som den enda rätta. Många som verkar ha hållit på med foto länge (och gärna framhäver denna långa tid som argument för sin fotografiska kvalitet) plåtar svartvitt och bruntonar, liksom du, och anser att det ÄR vägen att gå. Jag tycker givetvis att människor ska få plåta vad dom vill men rangordning och statusbyggande på andra foto-imsers bekostnad och, förbluffande ofta, med utrustningsnivå och erfarenhetstid som argument för kvalitetsnivån går inte hem hos mig. Att aggresivt framhäva sin Leica/Hasselblad/Zeiss/Contax-utrustning är inte ett dugg bättre än att diskutera digitala kamerahus in absurdum. Snarare är det väl så att märkvärdiggörandet att av vissa utrustningar före digitalernas intåg har lagt grunden till dagens teknikfixering.

Re: Mera fototeknik!

PMD skrev:
När man behärskar tekniken är man fri att skapa.PD

När tekniken (mentalt eller fysiskt) styr ens fotograferande en väg som man inte vill gå är den väl istället handikappande?

När människor med enkel utrustning inte vågar ta fram kameran för att nån streber med värstingprylar står och flinar blir jag vansinnigt irriterad. Under en prisutdelning på Matchracingtävlingarna här i somras stod en nybliven 10D-ägare (ni vet en sån som pillar på alla knappar så det ser ut som han spelar dragspel) och kommenterade och dömde ut en dams lilla digitalkompakt. Jag hämnades genom att erbjuda damen min plats så hon såg bra och dessutom "råkade" hon ju skymma 10Dåren rätt ordentligt vid själva prisutdelningen. Hon skulle ha bilder på barnbarnet och 10Dåren "ville bara plåta". Inget svårt val för mig...

:D

fjalstal skrev:
Känslan är: gammalt, begränsande, tvingande, brunt, defacto-status...

D v s att Cartier-Bressons typ av bilder har blivit synonymt med "kvalitet" för många med konservativ fotografisk läggning, på samma sätt som jazz-folket tvärsäkert utser sin musik som den enda rätta. Många som verkar ha hållit på med foto länge (och gärna framhäver denna långa tid som argument för sin fotografiska kvalitet) plåtar svartvitt och bruntonar, liksom du, och anser att det ÄR vägen att gå. Jag tycker givetvis att människor ska få plåta vad dom vill men rangordning och statusbyggande på andra foto-imsers bekostnad och, förbluffande ofta, med utrustningsnivå och erfarenhetstid som argument för kvalitetsnivån går inte hem hos mig. Att aggresivt framhäva sin Leica/Hasselblad/Zeiss/Contax-utrustning är inte ett dugg bättre än att diskutera digitala kamerahus in absurdum. Snarare är det väl så att märkvärdiggörandet att av vissa utrustningar före digitalernas intåg har lagt grunden till dagens teknikfixering.
Jaha, vi tar det från början.
HC-B var skicklig, en av många skickliga fotografer men det fanns occh finns många andra.
Jag fotograferar mestadels i B/W men med positiv färg (dia alltså) som komplement då och då.
Jo, jag selentonar de flesta av mina kopior. Inte för att få dem att se "gamla" ut, det är mera en fråga om hållbarhet på sikt.Och jag anser att eftersom jag gör så med mina kopior så gör jag så med scannade negativ också. Men det är som sagt inte för att få ett ålderdomligt intryck och inte en nödvändig väg på något sätt.
Beträffande kameror/utrustning har jag den uppsättning prylar jag har och funderar ytterst sällan över dem.
Jag vet inte hur många gånger jag sagt här att jag anser det vara fullständigt ointressant med vilka apparater som använts.
Det har varit mycket under åren, japanskt, svenskt och tyskt.
Det finns ingen anledning att framhäva något fabrikat, det går ju aldrig att säga vilken kamera en bild är tagen med genom att bara titta på bilden....ja, frånsett negativformatet då,
Det är ingen väg man måste gå, att ha en viss utrustning alltså.
De allra flesta av mina bilder är rent dokumentära och med några få undantag är det jag visar här sådana bilder.
Det är det som intresserar mig mest men det är väl knappast något jag försöker dölja eller hur?
När det gäller dokumentärfoto vore det ju direkt löjligt att försöka bibringa en "konstnärlig touch" med oskärpa och förvanskning av bilden.
Sedan finns det några bilder jag jag använt lithförfarande. Jag har inget som försvarar detta mer än att det är en teknik som ibland kan renodla en bild och framhäva vissa detaljer samtidigt som det rensar bort en del krafs. Men dokumentära bilder skall man vara försiktig med när det gäller sådant arbetssätt.
Men kameran i sig (för att nu återknyta till tråden) tycker jag är ointressant. Jag skriver heller sällan något om mina pryttlar - mer än att jag svarat på direkta frågor om de kameror jag har/har haft och alltså anser mig ha viss kunskap om.
Us

Sonnaren skrev:
Jaha, vi tar det från början.
...
... klipp
...
Jag vet inte hur många gånger jag sagt här att jag anser det vara fullständigt ointressant med vilka apparater som använts.
...
... klipp
...
Us

Hur är det med ditt användarnamn då? ;-)

Sonnaren skrev:

..
Det finns ingen anledning att framhäva något fabrikat, det går ju aldrig att säga vilken kamera en bild är tagen med genom att bara titta på bilden....ja, frånsett negativformatet då,
Det är ingen väg man måste gå, att ha en viss utrustning alltså.
...
Us

Jag håller till största delen med dig, men det du säger - att utrustningen saknar betydelse - är mer rätt i den analoga världen än i den digitala.

Saken är den att vi krälar alla i ngt dike. De analoga mellanformatarna fnyser åt det mesta som är nytt. De har gjort sitt val en gång och de mesta annat är inte riktig fotografi. Digitalarna förlorar sig i allt nytt som kommer och glömmer bort det bildmässiga och estetiken.

Själv krälar jag just nu i kalibreringsdiket. Upptäckte att mina bilder är lite mörkare på andras skärmar (min är relativt ny). Kanske får jag göra om mina senaste bilder :(
Kalibrering har inte varit något problem på CRT-skärmar men när jag gjorde det på min LCD-skärm igår blev det helt sjuka resultat. Det kanske slutar med att jag måste inhandla en sån där dyr kalibreringsspindel ... mer prylar :(((

/Johan

Fjalstal;
"Att aggresivt framhäva sin Leica/Hasselblad/Zeiss/Contax-utrustning är inte ett dugg bättre än att diskutera digitala kamerahus in absurdum. Snarare är det väl så att märkvärdiggörandet att av vissa utrustningar före digitalernas intåg har lagt grunden till dagens teknikfixering."

Calle, vilken fullträff - Du slog huvudet på spiken där!

Man framstår inte som trovärdig när man själv anammar bruket av dyra värstingkameror samtidigt som man menar att det inte spelar någon roll vilken utrustning man har för att få till en bra bild. En del får ha superdupergrejor men inte andra, va?

Tycker mig ana riktigt äkta gammaldags kamerasnobberi när jag gluttar i somliga kameraväskor samt läser vissa inlägg här i tråden ... Kanske dags att kliva ur garderoben och börja känna in den digitala verkligheten/samtiden? "Nikon & Canon digitalt" välkomnar såklart nya debattglada fotografer med ett gediget förflutet.

Teknik & prylsnack verkar vara ok för en del så länge det gäller just deras grejor ...? Dessutom så leder inte bildkvalitetsnack av typen "taskiga bilder" nånstans, sån BS bara hämmar oss glada amatörer!

Mitt inläggg är väl egentligen overkill (det mesta sagt) men kände ändå att det var hög tid att ta till orda här och nu.
Lattjo det här med fotosidan förresten, för ibland får man mer info om man läser MELLAN raderna istället för att läsa på det vanliga sättet, hehe.
Vänligen men bestämt!
JANNE

Senast ändrad:
Sidde skrev:
Hur är det med ditt användarnamn då? ;-)
Nu blir du väl riktigt besviken men det var faktiskt inte märkvärdigare än att något alias skulle det vara. Och så något med foto för att komma ihåg det och associera det till fotosidan.
Min värld är redan så nedlusad med olika lösenord....
"Nikkor 50/1,8" var för krångligt. Beseler hade väl gått men det är inte alltid jag minns vad tillverkaren av min förstoringsapparat heter.....det är också ganska ointressant.
Us
Ps. Men det är lustigt vad folk tror att det är något slags skryt lierat med vissa apparater.
Försök se det så här: Ta någon pryl du har som i sig kanske var dyr en gång men du har haft den i kanske 10 - 15 år (i mitt fall ännu längre).
Vad är skrytvärdet?? Inget alls, det är den prylen man har för ett visst ändamål, varken mer eller mindre.
Skall det vara så oerhört svårt att fatta?
Skrytet kanske finns bland en del nyblivna kameraägare som viftar med sina klenoder bland kompisar och ute på stan - kanske.
Titta på mina bilder (och de flesta andras).
Vem skryter man för i de miljöerna?? I skogen, längs ensliga havsstränder, på avfolkade bakgårdar osv osv.
Nä, just det, så enkelt var det; det var inte ägarens skryt, det var bara den betraktandes avundsjuka som gjorde att han/hon uppfattade det så.
Ds

Sonnaren skrev:
Nu blir du väl riktigt besviken men det var faktiskt inte märkvärdigare än att något alias skulle det vara. Och så något med foto för att komma ihåg det och associera det till fotosidan.
Min värld är redan så nedlusad med olika lösenord....
"Nikkor 50/1,8" var för krångligt. Beseler hade väl gått men det är inte alltid jag minns vad tillverkaren av min förstoringsapparat heter.....det är också ganska ointressant.
Us
Ps. Men det är lustigt vad folk tror att det är något slags skryt lierat med vissa apparater.
Försök se det så här: Ta någon pryl du har som i sig kanske var dyr en gång men du har haft den i kanske 10 - 15 år (i mitt fall ännu längre).
Vad är skrytvärdet?? Inget alls, det är den prylen man har för ett visst ändamål, varken mer eller mindre.
Skall det vara så oerhört svårt att fatta?
Skrytet kanske finns bland en del nyblivna kameraägare som viftar med sina klenoder bland kompisar och ute på stan - kanske.
Titta på mina bilder (och de flesta andras).
Vem skryter man för i de miljöerna?? I skogen, längs ensliga havsstränder, på avfolkade bakgårdar osv osv.
Nä, just det, så enkelt var det; det var inte ägarens skryt, det var bara den betraktandes avundsjuka som gjorde att han/hon uppfattade det så.
Ds

???
Nej, jag blir inte det minsta besviken. Vad får dig att tro att jag skulle bli det?

Sonnaren skrev:

Jag håller inte riktigt med dig där. Om jag har läst många av dina inlägg på fotosidan helt fel så ber jag givetvis om ursäkt men jag har tolkat mycket av det du skriver som teknikkonservativt och raljerande mot digitaltekniken. "Skrytet" finns definitivt inte bara bland "nyblivna kameraägare" utan är precis lika vanligt bland äldre inbitna analoga fotografer som tar "äkta Hasselbladbilder", har "riktiga kameror" och tar "riktiga bilder". Om man som jag inte skäms ett dugg över att synas med en blygsam digitalkamera så hamnar man till slut i situationer där dessa kommentarer för eller senare kommer. Bland yrkesfotografer har jag aldrig hört nåt sånt däremot, men dom kanske inte behöver hävda sig med utrusting på samma sätt som en ängslig amatör?

fjalstal skrev:
Jag håller inte riktigt med dig där. Om jag har läst många av dina inlägg på fotosidan helt fel så ber jag givetvis om ursäkt men jag har tolkat mycket av det du skriver som teknikkonservativt och raljerande mot digitaltekniken. "Skrytet" finns definitivt inte bara bland "nyblivna kameraägare" utan är precis lika vanligt bland äldre inbitna analoga fotografer som tar "äkta Hasselbladbilder", har "riktiga kameror" och tar "riktiga bilder". Om man som jag inte skäms ett dugg över att synas med en blygsam digitalkamera så hamnar man till slut i situationer där dessa kommentarer för eller senare kommer. Bland yrkesfotografer har jag aldrig hört nåt sånt däremot, men dom kanske inte behöver hävda sig med utrusting på samma sätt som en ängslig amatör?
Det du beskriver är något jag överhuvudtaget inte känner till. "Äkta Hasselbladbilder".....? Vad f-n är det??? Ja, utöver vad det besynnerliga uttrycket låter ana förstås. Faktiskt aldrig hört talas om det. De flesta av mina gamla bilder är i så fall "äkta Canon-bilder". Aldrig tänkt på dem i de termerna....;-)).
Jag är sedan flera år en "ensamvarg" i mitt fotograferande, är inte längre medlem i någon fotoklubb och i den jag var med diskuterades väldigt väldigt lite prylar, ingen tyckte det var intressant. Och det var ju skönt.
Med mina gamla fotokompisar(en av dem var Christer Rosewell som skrev en del inlägg här) diskuterades som jag minns det aldrig fotoutrustning. Det enda jag kan minna i den vägen var en del mulna omdömen om Bronica (S2-modellen) som flera av oss hade men ingen gillade.
Jag har nu -tack vare Fotosidan - fått kontakt med Christer igen. Jag har förstått att han är mestadels digital igen men that's it.
Däremot har vi utväxlat en hel del funderingar över varandras bilder - precis som då, för flera år sedan.
Utrustningen är fortfarande en andra.....eller kanske rent av tredje eller fjärdeplatsfråga. Och finns alltså inte på "dagordningen".
Us

Kom bara att fundera på om någon fastighetsmäklare någonsin försökt sälja ett hus med motiveringen att "det är ett äkta Stanley-bygge" med hänvisning till använd hammare.......
jaja helt säker kan man ju inte vara.
Us
äkta hasselbladsbild..
..
.. ja jisses.

Sonnaren skrev:
Kom bara att fundera på om någon fastighetsmäklare någonsin försökt sälja ett hus med motiveringen att "det är ett äkta Stanley-bygge" med hänvisning till använd hammare.......
Us
äkta hasselbladsbild..
..
.. ja jisses.

Jag har aldrig hört någon säga "äkta hasselbladsbild". Men däremot lite annat:
"Äkta fotografi"
"Äkta naturfotografi"
"Gammal hederlig fotografering"
"Det rena och sanna fotografiet"
"Fuskkamera"
"Fuskbild"
"Riktig kamera"
"...med en riktig analog kamera"
"´Leksakskamera"
"Amatörkamera"
"...när man fotograferade på riktigt..."
"Har du tagit bilden med en riktig kamera?"

Sonnaren skrev:
Us
äkta hasselbladsbild..
..
.. ja jisses.

Jag har mycket högtidligt fått lära mig hur man urskiljer ett "äkta" Hasselbladnegativ från "kopiorna". Bland de mycket få människor som på 50- och 60-talet hade råd att vara tekniknördar så har Hasselblad (väl förtjänt) en renomé som inte går att rucka. Sen är det nog mycket lokalt till vissa delar. Här i Lysekil har Bell & Howells filmkameror och projektorer mycket högt anseende, utan att egentlig kunskap om märket i sig, bland äldre människor då de lokala filmarna använde såna.

"Stanley-bygge" låter väl inte helt vanligt (sic!)men tänk känd arkitekt eller designer istället så hamnar man definitivt bland varumärkestroende. T ex Claesson-Koivisto-Rune, Gert Wingård, Alvar Aalto, Bruno Mattson och Börge Mogensen har i vissa kretsar nära mig i det närmaste en religiös betydelse. Sen är det ju inte helt ovanligt att man i annonser för exklusiva bostäder läser att köket är ett "Boffi". Andemeningen är väl att laga mat kan man göra med standardspis och IKEA-kök men en "riktig" (d v s i behov av att visa sin status som välbärgad) amatörkock förnedrar sig givetvis inte med såna enkla saker.

Hans-C skrev:
Jag har aldrig hört någon säga "äkta hasselbladsbild". Men däremot lite annat:
"Äkta fotografi"
"Äkta naturfotografi"
"Gammal hederlig fotografering"
"Det rena och sanna fotografiet"
"Fuskkamera"
"Fuskbild"
"Riktig kamera"
"...med en riktig analog kamera"
"´Leksakskamera"
"Amatörkamera"
"...när man fotograferade på riktigt..."
"Har du tagit bilden med en riktig kamera?"

Flashback till slutet av 80-talet... :)

"Äkta ljudåtergivning"
"Gammal hederlig skivspelare"
"Det rena och oförvanskade ljudet"
"Leksaksskivor"
"Tekniknördar"
"Kan aldrig återge det sanna HiFi-ljudet"
"Har du en CD- eller en riktig skivspelare?"

Förresten, är det någon som vet var jag kan köpa veckans topplista på LP; jag är nämligen på jakt efter det rena och oförvanskade ljudet efter att ha insett att jag "fuskat" med en "leksak" de senaste 15 åren... :)))

PS.
Jag drar mig till minnes ett test i Aktuell Fotografi(?), efter det att Minolta på 80-talet kommit ut med den första AF-kameran för småbild. Testet avsåg visa huruvida Minoltans AF hängde med en driven pressfotografs manuella F3:a. Slutsatsen var att AF nog aldrig skulle bli ett hot mot manuell fokusering. Slutsatsen drogs efter en (1!) tillverkad AF-kamera. Testet var f.ö. skrattretande redan i början av 90-talet...

Någon som tycker detta påminner om diskussionen mellan analogt och digitalt? Någon som tror att det digitala kanske inte nått sin tekniska peak bara ett par år efter att gemene man fick råd med en DSLR?

Ilford går på knäna, Kodak avskedar, Hassselblad likaså, analoga kompakter är utrotningshotade... Släpp hörnstolpen och kom in i matchen; vägra inte inse mönstret i vad som händer!
DS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar