Annons

teknik vs innehåll och budskap

Produkter
(logga in för att koppla)
ariadne skrev:
okej, då är jag med. jovisst är det så, men det beror också på vad man har för mål. jag menar om jag inte har nåt mål ( inte nåt bestämt reslutat från början innan jag tar bilden) så kan jag ju inte misslyckas heller:)

Jag har tagit mig en närmare titt på dina bilder Anna. Min reflexion är att du nog har stenkoll på vad du vill göra och vad du gör. Något annat har du ju inte påstått, men det var en reflexion från mig bara :)

jörgen - varför tror du att det är svårt att "pendla" mellan dessa "lägen"?

och vilket är mest svårt, att koppla om från teknik till känsla eller från känsla till teknik?
( om jag nu ska hårddra det)

:)

jag gillar definitivt tanken om att pendla. det är kul.

janne, stenkoll har jag inte men jag har mer koll för tillfället än vad jag trivs med. vilket väl är en signal om att man borde gå vidare( inte ta bort den kollen man har. hur nu det skulle gå till) och gå utanför det område som man har koll på.
jag kanske ska börja med naturfoto. måsar och fasaner och solnedgångar: akta er!

.-)

DET är en bra idé att börja men sånt man inte kan. Jag har ju börjat med svartvita nunor och nakna karlar just av det skälet ;)

Anna,
jag tror att människor som har ett enahanda jobb som de sköter bra, trots detta måste ha någon som berömmer dem och visar uppskattning. Annat är det med konstnären som är nöjd och glad när han kan uttrycka det han känner inom sig t ex genom att måla en tavla. Samma sorts människor kan väl finnas inom fotosektorn. Om någon känner sig kreativ av att ta upp ett gammalt tema med skitiga negativ så må det vara hans sak. Om alsterna inte blir uppskattade idag så kanske de blir det om tio eller hundra år eller aldrig…
/Harald

Ariadne skrev: "jag kanske ska börja med naturfoto. måsar och fasaner och solnedgångar: akta er!"

Fasaner och solnedgångar är väl ok men ge dig inte på måsar. Man blir som besatt av dom! Eländena tar inte regi bra och gör aldrig vad man tror. Dom vispar omkring som förvuxna getingar och om man till äventyrs lyckas få dom på en bild man är tekniskt nöjd med så ser dom alls inte så majestätiska ut som man har tänkt sig, snarare efterblivna och dryga :)

Teknik vs. Innehåll

Jag tycker att det finns någon sorts konflikt.

Tekniken, dvs komposition, skärpa, kontrast osv. används som jag ser det för att framhäva motivet, budskapet, innehållet. De tekniska kvalitéerna påverkar innehållet men det är för subjektivt att säga något om hur dåliga/bra eller höga/låga teknisk kvalitéer påverkar innehållet.

Däremot tycker jag att det kan bli för uppenbart. När kompositionen ser ut som ett skolboksexempel, när oskärpan är lite för oskarp. Tekniken kan bli så korrekt att hela bilden förlorar sin spänning, bli livlös och ointressant. Möjligen kan tekniken också åstadkomma det motsatta om den används på ett oväntat eller okonventionellt sätt.

Ambivalens och konflikt kan vara bra, övertydlighet väcker inget intresse.

ariadne skrev:
vilket är mest svårt, att koppla om från teknik till känsla eller från känsla till teknik?
Jag kan bara komma med spekulationer. För mig är regelsidan enklast och det är kanske inte så konstigt. Vår uppväxt går till stor del ut på att lära oss regler. De är bekväma, känner man till dem så vet man också vad som är rätt och fel. Att vara kreativ... då är man till viss del utanför reglerna. Man kan se det som frihet men också som utsatthet. Det är inte en enkel sak att göra något "bra'' som man kan stå för när det inte finns rätt och fel.

jpersson skrev:
Jag kan bara komma med spekulationer. För mig är regelsidan enklast och det är kanske inte så konstigt. Vår uppväxt går till stor del ut på att lära oss regler. De är bekväma, känner man till dem så vet man också vad som är rätt och fel. Att vara kreativ... då är man till viss del utanför reglerna.
Men jag tror det är kombinationen av teknik och känsla, kreativitet som gör en bra bild. Varför alls koppla om som frågan gällde? Varför inte kombinera?

Har du följt Annas och min deltråd? Det är inte frågan om att utesluta tekniken eller känslan. Jag har svårt för att tänka på dem samtidigt så jag pendlar mellan dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar