jpersson
Aktiv medlem
Jag blev påmind om en gammal tanke i morse. Jag lyssnar mycket på Sveriges Radio; i morse slog jag på P2 och jag hamnade mitt i ett violinsolo av Bach som framfördes med stor virtuositet. Jag beundrade den tekniska skickligheten men tyckte jag om det? Det finns väl mer till musik än teknisk skicklighet? Samtidigt måste vi placera in Bach i ett sammanhang. Symfonimusiken var på väg in i ett nytt skede, de blev sponsrade av kungar och adel. De fick resurser som de aldrig tidigare haft tidigare, de gjorde tekniska framsteg och fick nya möjligheter. Det var ett paradis med nya leksaker och de sträckte möjligheterna in absurdum. De hade hela tiden kvar känslan för musiken och de hade en stor teknisk skicklighet men jag tycker fortfarande att de tappade något på vägen. Det tar helt enkelt några år för oss att behärska ny teknik.
Har det inte hänt samma sak inom design, inom byggnadskonsten och inom målningskonsten? Kanske är det samma sak som håller på att hända inom fotografin? Det är fortfarande en ung konstart.
Har det inte hänt samma sak inom design, inom byggnadskonsten och inom målningskonsten? Kanske är det samma sak som håller på att hända inom fotografin? Det är fortfarande en ung konstart.