Annons

Taskig stämning, sätt ribban nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

Är det ok kalla folk idioter etc i forum?

  • Ja, låt folk hållas, vi är ju vuxna

    Röster: 16 7.8%
  • Nej, normalhyffs ska gälla här som i verkligheten

    Röster: 188 91.7%
  • Ingen åsikt

    Röster: 1 0.5%

  • Totala väljare
    205
  • Enkät stängd .
Att ignorera är helt fel väg att gå.
Jeppe menar väl ignorera istället för att skriva ett snorkigt svar om man ändå inte orkar eller vill ge ett vettigt svar. Rimligen är det då bättre att ignorera.

Givetvis är det allra bästa om man orkar och vill skriva ett trevligt och bra svar.
 
Jag skulle istället säga som såhär: I stället för att gå in och reta sig på dessa inlägg, så ignorerar man dem. Det måste ju vara betydligt enklare att ignorera och inte lägga tid på sådant som man tycker är oväsentligt. Men nej, då måste man gå in och påpeka att personen i fråga är trög som inte gjort en sökning i forumet.

Men om det vore mer ordning i forumet så kanske folk använder sökfunktionen mer. Jag försöker använda det så gott det går men tycker det är för mycket "brus" eller vad jag ska kalla det på träffarna.
Med ordning jag skriver om nu så menar jag inte om tjafs mellan personer.

Jeppe, hur går tankarna, tycker ni att det är bra som det är eller har ni funderingar ang detta?
 
Att ignorera är helt fel väg att gå. Alla ha vi väl varit nybörjare? att ignorera ger signalen att här sitter ett antal besserwisser som inte bemödar sig att hjälpa. Då har man förlorat den medlemmen.

Erfarenhetsmässigt vet jag att de flesta besöker ett forum och läser och läser innan de blir medlemmar. Då gäller det att ha en vettig FAQ eller/och Wiki som besvarar nybörjarens frågor.

Nej, nu läste du inte ordentligt (eller så var jag otydlig). Precis som Kim säger så är det bättre att avstå att svara om man ändå tänker svara spydigt. Klart bättre att låta de som vill hjälpa till göra det. Detsamma gäller föresten alla OT-inlägg också (där även jag är skyldig ibland). Men det är ju så ett forum fungerar - utbyte av erfarenheter.
 
Jeppe, hur går tankarna, tycker ni att det är bra som det är eller har ni funderingar ang detta?

Som David skrev tidigare i tråden så finns det hjälpmedel i forummjukvaran som skall implementeras så vi kommer att sitta ner och diskutera hur ramverket skall se ut. DEt kommer säkerligen att bli lite gnäll i början om att "det var väl ändå inte så farligt?" Men det får vi ta om vi nu ska moderera hårdare framöver.

Vi ska vara glada att vi får vara här och därigenom bete oss därefter oavsett om jag betalat 100kr eller inte. Så tänker jag.

Fast betalmedlemskapet har ingenting att göra med forumdelen, utan mer för vilket innehåll man får. Men jag håller med i ditt resonemang.
 
Jisses.. Till vems favör skall det börjas moderar hårdare tro. För vemms välbefinnande??.

Sådant skit har jag sett så mycket av så det står som en pelare av spyor ur näsborrarna..Då moddare startar praktisera "han är min vän han har rätt".Och man åker på skit.... Eller. ""Han är tongivande. Den jäveln stätter vi stopp för Han sabbar för våra annonsörer tillika mina vänner""...

osv osv..

Nej Jeppe. Så förbannat illa är det inte här.. Så var stolta över att detta forum lyckas ha en mångfalld levande med endast ytterst små skärmyslingar egentligen sett på antal deltagare trotts allt med aktivitet...
 
Sådant skit har jag sett så mycket av så det står som en pelare av spyor ur näsborrarna..

Det var ju en målande beskrivning :D

Då moddare startar praktisera "han är min vän han har rätt".Och man åker på skit.... Eller. ""Han är tongivande. Den jäveln stätter vi stopp för Han sabbar för våra annonsörer tillika mina vänner""...

Nja, jag försöker verligen att hålla isär min roll som moderator och min roll som privatperson. Men oftast tolkas mina uttalanden som de kom just från en moderator. Skulle aldrig falla mig in att moderera ett inlägg som kritiserar en annonsör, sålänge det är sakligt och inte bara kräk. Men kräk passerar det med ibland.

Nej Jeppe. Så förbannat illa är det inte här.. Så var stolta över att detta forum lyckas ha en mångfalld levande med endast ytterst små skärmyslingar egentligen sett på antal deltagare trotts allt med aktivitet...

Nej, det kanske inte är så illa, men jag har varit aktiv medlem sedan FS startade (nåja nästan) och det har blivit hårdare, men det beror snarare på det ökade medlemsantalet än på folk i allmänhet. Däremot kanske en del "gamlingar" tappar lite respekt ibland (ingen nämnd, ingen glömd). Fullt naturligt, men bör väl kanske inte vara acceptabelt. Men med tanke på medlemsantalet så kan man nästan se forumet som ett litet samhälle. många viljor, många åsikter. Man läser om det dagligen i tidningen, men få gör något åt det. Dock tycker jag det är med all rätt som man kan kräva att medlemmarna håller god ton och att man kan kräva att moderatorerna agerar på kränkande inlägg.

Vi får helt enkelt prova och se hur mycket jobb det blir.
 
Jag tycker inte största problemet är att folk slänger skit på varandra i olika nivåer i forumet, tycker dom det är kul så håll på med det då.Fast kanske inte här då.

Problemet tycker jag är att seriösa trådar byter riktning ofta innan något egentligt bra svar eller alternativ till detta har framkommit.Är det så svårt att rannsaka sig själv om att man verkligen har något att tillföra den aktuella "forumdiskussionen"? Är det kanske så att vissa vill hävda sig och inte kan låta bli att vara motvalls kärring i tid och otid.
 
Jisses.. Till vems favör skall det börjas moderar hårdare tro. För vemms välbefinnande??.

Sådant skit har jag sett så mycket av så det står som en pelare av spyor ur näsborrarna..Då moddare startar praktisera "han är min vän han har rätt".Och man åker på skit.... Eller. ""Han är tongivande. Den jäveln stätter vi stopp för Han sabbar för våra annonsörer tillika mina vänner""...

osv osv..

Nej Jeppe. Så förbannat illa är det inte här.. Så var stolta över att detta forum lyckas ha en mångfalld levande med endast ytterst små skärmyslingar egentligen sett på antal deltagare trotts allt med aktivitet...

Jag vet inte om du har tittat på omröstningen? Men just nu är det iaf en klar majoritet som har röstat att stämningen kan bli mycket bättre på fotosidan. Jag gillar diskutioner så det är inte det jag gnäller på, förstår bara inte varför folk ska kalla varandra för idioter? Det tillför inte tråden något konkret iaf och vill dessa personer kasta skit på varandra kan dom väl göra det på annat vis. Jag vill läsa om trådens ämne och inte en massa annan skit. Blir galen på allt OT som skrivs i trådar.

Förövrigt tycker jag att Jeppes ABC... eller vad man ska kalla det stämmer in i väldigt många av de trådar jag har läst.
 
Har jag sagt att inte normalhyfs skall gälla?? har jag ens röstat på något annat tror du??

Givetvis skall normalhyffs gälla. Givetvis röstade även jag på det...
Men.!!

Detta forum har inte så stora problem så man behöver skallra i stora skallran.. väcka moderatorerna till krismöten.. Så på med stora släggan med varningsknappar o allt möjligt sådant ..



Jag anser ett klart större problem är att här finns folk bakom Nick och namn där man inte kan se vilka dom är i branchen..Vilken roll dom spelar egentligen.. Det är väldigt underligt att detta är förekommande .. Och en mycket viktig sak att sätta upp ändring på tycker jag....

Jag säger inte handlare skribenter yrkesfotografer mm inte skall få skriva saker.. Vad jag menar är att man bör ändå kunna se "vem spelaren är på spelplanen" då faktiskt här aggerar branchfolk bakom namn som för den stora massan här säkert är totalt okänt vem man är ..
 
Har jag sagt att inte normalhyfs skall gälla?? har jag ens röstat på något annat tror du??

Givetvis skall normalhyffs gälla. Givetvis röstade även jag på det...
Sen finns det säkert ett stort antal olika definitioner på vad som anses vara normalhyffs och inte.
 
Givetvis Kim.. Men en person som tror att det är folkvett att kalla medhobbyister för idiot tex tycker jag rätt klart ligger på fel sida ifråga om att inneha folkvett...

men sådan är sällsynta dom. Så inget man behöber väcka en katastroftopic om direkt.. Dessutom torde sådana redan idag utan massa ändringar enkelt gå att peta till med ett medelande om att man kan skärpa sig..
 
Hmm, enligt Jeppe ska det finnas moderatorer på detta forumet, kan det verkligen stämma?
Med tanke på hur det fungerar här på Sveriges DPReview-forum tvivlar jag starkt på detta.

Jag besöker frekvent åtmintånde ett 30-tal olika forum inom olika områden och har bara sett ett som är sämre skött än detta, och det är just DPRewies forum.
Fotosidans forum är ett av de ställen jag minskat min närvaro kraftigt med på senare tid. Inte för att jag varit någon juvel i sammanhanget så det är nog ingen som saknat mig, men jag har numera en del erfarenhet som kanke kunder varit till nytta för några här.

Men det som drivit mig härifrån är nog tyvärr bara 5-6 personer som har en j-vligt uppkäftig tom, och jag skulle VÄLDIGT gärna ta en diskuttion med dessa mellan fyra ögon, emn troligen skulle de aldrig ställa upp på detta då det är mycket lättare att hacka på nybörjare på forumet.
Små människor är alltid Små människor hur gärna de än vill hävda sig i text på olika forum.

Tyvärr är jag inte helt perfekt själv utan svarar ibland på ett sätt som normalt är mig helt främmande, emn man blir tyvärr som man umgås...

Så det kanske är läge att ta ett steg tillbaka Jeppe, och släppa fram någon som vågar säga ifrån när t.ex. testtalibanerna hävdar sin ÅSIKT?
 
Är det inte taskit att ta 5-6 personer med då 10-12 plus sina egna 2 ögon under live diskution mellan 4 ögon..
 
Jag förtår inte vad du men menar Torbjörn,
vill du att vi ska ta en duskuttion mellen 200 000 ögon hos alla medlemmar i ställer för de 5-10 "värsta" medlemmarna i Mina ögon?

Jag kan bara tycka, precis som alla andra medlemmar, och jag tycker att problemet gäller bara ett fåtal som sprider galla över en mycket stor del av forumet.

Kanske jag inte heller passar in i forumet med mitt sätt att uttrycka mig, men då hoppas jag någon berättar detta för mig eller sätter mig i karantän tills jag skärper mig och kan uttrycka mig som en civiliserad människa inom detta begränsade och torftiga uttrycksätt.


Eller ta den enkla lösningen ( som ända är på väg att iscensättas ) ta bort mig helt för att jag varit "#besvärlig.".....
 
jag försökte skoja lite bara med antalet ögon..

Tjena!
Känner mig oerhört träffad och djupt kränkt eftersom jag själv ofta seglar iväg rejält på "the Off Topic Ocean"! Snyft ... Nu säger jag upp mitt medlemsskap & intresseklubben antecknar(C;?

Håller med de som tycker att siten -i stort- funkar bra. Sidan vinner på att inte moderatorerna är inne och petar i tid och otid. Jag menar att en person som är otrevlig och elak härinne ganska snabbt får lära sig att den gör fel. Självsaneringen funkar bra och jag tror att väldigt få härinne verkligen blir mobbade eller lider av det här. Så fort nån är taskig och oschysst så kommer kavalleriet och täcker upp - Ingen fara!

Samhällsklimatet utanför trygga Fotosidan spiller över även här och det är ofrånkomligt. Det är viktigt att hålla debatten levande och att kunna acceptera olika åsikter men att ändå vara på "speaking terms" sas! Klarar man inte av "brutaliteten" på Fotosidan så vete sjutton?
Påhoppen är ju heller ingen ny företeelse så det där med att skutan sjunker pga att några larvar sig tror jag nte på. "Fotografer komma och fotografer gå och fotografer komma igen" så verkar det vara här?

Själv tillhör jag den lilla (perverterade?) skara här på sidan som tycker att det är kul och underhållande med lite pajkastning mellan varven. men jag hoppas och tror verkligen att jag inte har några ovänner här även om jag vet att långt ifrån alla delar mina åsikter - Jag kan inte komma på en enda som jag själv är förbannad på trots de understundom rätt hätska diskussioner jag har varit med i?

Det är även ofrånkomligt att teknik & prylbiten blir ganska tjatig när man har varit med här i några år och då är det viktigt att få skratta lite också ibland. Som jag fick göra alldeles nyss. När jag tänkte på live-träffen där ett antal pers blundar medan fyra leende guldbruna eyeballs rå-stirrar, hehe! Man é lättroad, så är det bara! Gott Nytt Folks! JANNE.
 
Senast ändrad:
Jo, nu gäller det för admin att ha lite is i magen och inte "Kappvända" i frågan! Diskussionerna måste få bölja fram och tillbaka, även med avvikelser som är lite ot ibland. Att slaviskt följa trådskaparens rubrik kan lätt göra diskussionen statisk och kanske rentav ointressant i vissa fall. Nu när det nya året precis står för dörren så lovar tom. undertecknad en viss Bot & Bättring framöver! *HOST* JANNE
 
Tjena!
Känner mig oerhört träffad och djupt kränkt eftersom jag själv ofta seglar iväg rejält på "the Off Topic Ocean"! Snyft ... Nu säger jag upp mitt medlemsskap & intresseklubben antecknar(C;?

Håller med de som tycker att siten -i stort- funkar bra. Sidan vinner på att inte moderatorerna är inne och petar i tid och otid. Jag menar att en person som är otrevlig och elak härinne ganska snabbt får lära sig att den gör fel. Självsaneringen funkar bra och jag tror att väldigt få härinne verkligen blir mobbade eller lider av det här. Så fort nån är taskig och oschysst så kommer kavalleriet och täcker upp - Ingen fara!

Samhällsklimatet utanför trygga Fotosidan spiller över även här och det är ofrånkomligt. Det är viktigt att hålla debatten levande och att kunna acceptera olika åsikter men att ändå vara på "speaking terms" sas! Klarar man inte av "brutaliteten" på Fotosidan så vete sjutton?
Påhoppen är ju heller ingen ny företeelse så det där med att skutan sjunker pga att några larvar sig tror jag nte på. "Fotografer komma och fotografer gå och fotografer komma igen" så verkar det vara här?

Själv tillhör jag den lilla (perverterade?) skara här på sidan som tycker att det är kul och underhållande med lite pajkastning mellan varven. men jag hoppas och tror verkligen att jag inte har några ovänner här även om jag vet att långt ifrån alla delar mina åsikter - Jag kan inte komma på en enda som jag själv är förbannad på trots de understundom rätt hätska diskussioner jag har varit med i?

Det är även ofrånkomligt att teknik & prylbiten blir ganska tjatig när man har varit med här i några år och då är det viktigt att få skratta lite också ibland. Som jag fick göra alldeles nyss. När jag tänkte på live-träffen där ett antal pers blundar medan fyra leende guldbruna eyeballs rå-stirrar, hehe! Man é lättroad, så är det bara! Gott Nytt Folks! JANNE.

Du verkar vara en man i mitt sinnelag, Janne, håller med om allt!

"Life is hard and then you die" ;-)

Gott Nytt År / Matti
 
Jag besöker frekvent åtmintånde ett 30-tal olika forum inom olika områden och har bara sett ett som är sämre skött än detta, och det är just DPRewies forum.


Man måste tänka på en sak som egentligen är direkt avgörande. Det är över vilket område som ett forum spänner över. Någon drog parallellen med 99.se, ett forum som är ganska hårt styrt. Men forum likt 99.se diskuterar egentligen bara saker som har med en tillverkare att göra. På fotosidan, likt dpreview (och många andra forum) så skall allt rymmas, olika märken, olika användningsområden och detta tillsammans med folks olika erfarenheter blir lite av en kittel, istället för en liten såssnipa.

Så det kanske är läge att ta ett steg tillbaka Jeppe, och släppa fram någon som vågar säga ifrån när t.ex. testtalibanerna hävdar sin ÅSIKT?

Nu förstår jag inte alls?
 
Eftersom det är en del "veteraner" som retar sig på dumma nybörjarfrågor, som tycker att dessa sänker kvalitén på hela forumet, så skulle man ju faktiskt kunna ha en underrubrik som heter "Nybörjarfrågor".
Då finns det ju absolut inte någon anledning för dem som retar sig, att läsa just den tråden. De kan helt enkelt ignorera den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.