** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Taskig stämning, sätt ribban nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

Är det ok kalla folk idioter etc i forum?

• Ja, låt folk hållas, vi är ju vuxna

Röster: 16 7.8%
  • Nej, normalhyffs ska gälla här som i verkligheten

Röster: 188 91.7%
  • Ingen åsikt

Röster: 1 0.5%

• Totala väljare
    205
  • Enkät stängd .
Jag tycker inte att "pollen" ger några vettiga alternativ egentligen. Självklart så ska man väl uppföra sig hyfsat härinne det tycker ju alla utom dom 14% som säkert har missuppfattat frågan eller inte vill ha hårdare styrning men saknar ett rimligt alternativ i undersökningen? Frågeställningen är för allmänt hållen och luddigt preciserad - Ungefär som att fråga; Vill vi att människor ska ha det bra?

Vad som är hyfs och inte kan ju också diffa beroende på vem man frågar. En viss "giftighet" i polemiken måste ju accepteras i ett forum tycker jag. Att kalla folk för idioter eller skälla på sina kollegor för att dom ställer en viss fråga tycker jag solklart är fel. Även om frågan ställts ett antal gånger tidigare under fotosidans historia och även om frågan verkar korkad. Hur svårt är det att bläddra vidare och låta någon annan svara isf att hetsa upp sig?

Men som sagt en del behärskar inte den konsten utan bränner krut och irriterar sig på i stort sett allt som rubbar deras cirklar. En viss ödmjukhet kanske vi ändå ska visa dessa eftersom det är hos dom problemen ligger. Onekligen en något annorlunda vinkling (C;? /J

Jo en sak när det gäller frågor i forumen så verkar det som att de som frågar är ute efter en dialog och då är det rätt korkat att hela tiden hänvisa till tidigare forumtrådar. Vill man ha en diskussion så vill man inte bara l ä s a vad andra tycker man kanske vill fråga och hålla igång ett samtal också?

Senast ändrad:
Jag är bara lite fundersam varför trådar om särstavning får en sång oerhörd uppmärksamhet och en hel del för forumet som heter "Bildlära"
är som gott som död.

Ber om ursäkt för stavfel och om någon känner sig kränkt. Ber även om ursäkt om ni inte tycker att jag "lever som jag lär".

Hej tack för mig.

=)

Det här med moderering av en tråd är verkligen en balansgång. Kan man inte tänka sej att moderator lite diskret petar på den eller de som verkar spåra ur?
Alltså skickar ett standardmail med ett lämpligt meddelande till den eller de som öser på utan att behärska sej.

I FV fanns, när jag jobbade där, ett uttryck som löd ungefär så här om inte minnet sviktar alltför mycket efter skumpan vid tolvslaget:
"Koppla in hjärnan innan munnen ansluts"
Det var ett mycket gott råd och var vida spritt.

Gott Nytt År önskar jag Er Alla som gillar att slänga käft!

Veteraner på forumet som klagar på nykomligar eller återkommande nybörjarfrågor borde ju istället klaga på moderatorerna eftersom det är deras jobb att låsa och flytta trådar eller skapa stickys där återkommande frågor hittas lätt.

Att ha veteraner på forum som skapar en hård stämning gör ju forumet till klubben för inbördes beundran där nykomlingar inte vågar skriva inlägg för en sorts rädsla att bli utskrattad eller få på sig forumets medlemmar som vet mer och som minsann ska rätta till en med en hård ton.

Vad är forumet utan sina användare? Ibland känns det som visa fotografer här på FS är irriterade över att personer med mindre fotoerfarenhet hittar hit och minsann sänker nivån på den elitistiska fotosidan.

Det är alltid bra med fler moderatorer!

Det där vill jag inte skriva under på. Fler moderatorer än nödvändigt stör mer än hjälper, jag har upplevt forum som självdött pga av överetablering av moderatorer som går in och petar för mycket.

En polisstat är inget att eftersträva, det måste vara en bra avvägning mellan kontroll och frihet.

ja okej om det har hänt så är det så klart inte bra. Men det är bättre än att moderatorerna lyser med sin frånvaro. Och då menar jag att om dom inte har tid att kolla forumet så ge jobbet till någon annan eller ge fler den uppgiften.

Fast jag tycker detta forumet är bra överlag ändå och har en bra ton. Lite dåligt med aktiva på forumet bara. Jag tycker för övrigt det är kul att läsa när folk klagar om svenska språket på internet och hur det förstör samhället :D

Cuddles

Men det är bättre än att moderatorerna lyser med sin frånvaro. Och då menar jag att om dom inte har tid att kolla forumet så ge jobbet till någon annan eller ge fler den uppgiften.
Jo det håller jag helt med om. Men jag tycker Jeppe gör sitt jobb bra och om FS anser att det behövs fler så kommer det tillsättas fler.

Men var är alla dessa urspårade trådar där moddning behövs?? Samt ökat antal moddare osv..

Jag fattar inte problemet... Om en tjej fått några puckade svar så. Ja det har hänt förut. Med resultat att flera sagt åt den som sprätter för högt med tuppkammen..

Jag förstår faktiskt inte problemet riktigt...

OM där fanns någon som kunde påvisa alla dom oerhörda exempel som måste finnas i flertal kvar då moddning anses uteblivit bara så jag kan förstå så vore jag tacksam.
För givetvis vill inte jag bidra med motstånd till bättre stämmning..

Men visa topicsen. Visa exempel. Och då i flertal som måste finnas om man ropar på moddnings-skärpning så man förstår att detta är alvarliga saker..

Senast ändrad:
Tramsfråga, folk som ställer en fråga som besvarats 10 gånger i forumet skall hängas högt och bespottas.
Folk som är märkesfanatiker ska hängas ännu högre o bespottas aningen mer och är man anhängare av den sanna tron att endast de som skriver utan mellanslag har rätt ska man lida offentlig prygling.

Veteraner på forumet som klagar på nykomligar eller återkommande nybörjarfrågor borde ju istället klaga på moderatorerna eftersom det är deras jobb att låsa och flytta trådar eller skapa stickys där återkommande frågor hittas lätt.

Att ha veteraner på forum som skapar en hård stämning gör ju forumet till klubben för inbördes beundran där nykomlingar inte vågar skriva inlägg för en sorts rädsla att bli utskrattad eller få på sig forumets medlemmar som vet mer och som minsann ska rätta till en med en hård ton.

Vad är forumet utan sina användare? Ibland känns det som visa fotografer här på FS är irriterade över att personer med mindre fotoerfarenhet hittar hit och minsann sänker nivån på den elitistiska fotosidan.

Du föredrar kvantitet före kvalitét?
Jag tycker att grabbarna som roddar den här siten sällan är "långt borta". Ingen behöver känna sig ensam och övergiven. Ofta är det någon värd eller från admin som deltar i diskussionerna och bidrar med goda råd och förklarar läget men det är såklart svårt att vara alla till lags. Sidan med sina hundratusentals medlemmar vimlar ju av tyckanden och låtanden men det är omöjligt att tillfredställa alla smaker.

Det där om elaka veteraner, hård stämning, folk som blir utskrattade, elitister, inbördes beundran etc. håller inte. Klart att folk som känner eller känner till varandra ganska väl kan ha en annan jargong sinsemellan men det behöver ju inte vara nåt ont med det - Även du har kanske varit med om samma sak?

Skadeglädjen är ju den enda sanna glädjen sägs det och det är klart att just den glädjen frodas här ibland, det är väl snudd på ofrånkomligt? Språktrådarna är ju underbara exempel på det tycker jag.

Typexempel; Nån ondgör sig över hur taskig svenska som skrivs här samtidigt som den personen själv gör sig skyldig till diverse språkliga klavertramp. I det läget kan väl lustiga språkliga krumsprång & saltomortaler ändå belönas med ett virtuellt garv - Med glimten i ögat då förstås (C;?

Det verkar som att mycket av det du skriver här delvis KAN ligga hos dig själv? Förvisso, ironier och lustigheter missuppfattas lättare här pga avsaknad av kroppsspråk tex. Har dock svårt att tänka mig så värst många härinne med den elakt utstuderade läggningen men det är klart -Rätt ska vara rätt. Jag har själv stött på några sådana även här men dom är lätträknade. Som i "verkliga livet" ungefär -fast betydligt färre- och inget att skrämmas av - Tvärtom!

När jag hittade fs så tyckte jag att sajten var bra och köpte deras koncept. Jag tycker fortfarande Fotosidan är bra men kanske det är lite väl mycket gnäll o ropande på förändringar där många ofta jämför med andra fotositer. Det ser jag som ett stort fel. De olika sidorna har olika upplägg och karaktär. Det där är bra för hur kul blir det den dagen som alla funkar likadant och där -i bästa fall- bara layouten skiljer dom åt? Som sagt varför i hela friden ändra på ett vinnande koncept och varför ändra bara för ändrandets skull? Det där är inte jag med på iaf.

En del communities fixar att leva sitt eget liv medan andra kräver mer toppstyrning sas. Det där kan bero på publiken, dess ålder, typen på sida, vad som avhandlas där etc. Fotosidan hör definitivt till den förra kategorin och klarar sig alldeles utmärkt på egen hand -redan nu-och med de få moddare som finns här idag! Imho! JANNE .

Senast ändrad:

Problemet är mångfacetterat, dels för att svaret på frågan kan skilja sig från en månad till en annan och dels för att det egentligen inte finns något svar på en hel del frågor.

T.ex. - Vilken kamera skall jag köpa?

En sådan fråga har ungefär lika många svar som det finns kameror. Ska vi göra stickys och låsa sådana? Men vi lägger till lite mer data:

- Vilken kamera skall jag köpa? Den får kosta max 8000 kr inkl objektiv.

Då kommer vi ner på 12 kameror + kombinationer av objektiv + alla begagnade. Fortfarande finns inte svaret i en två-tre trådar. Stickys och låsa? Mer data:

- Vilken kamera skall jag köpa? Den får kosta max 8000 kr inkl objektiv. Den skall vara ny och jag har tittat på Canon och Nikon.

Fortfarande inget exakt svar, dock börjar det bli begränsat med svar, 4 kameror att välja på. Trots denna avgränsning kommer tråden att fyllas med motfrågor som: Varför inte en Pentax? Varför inte en Sony? Titta på Olympus E-420.

Den hade aldrig gått att ha stickys i detta forum, eftersom de återkommande frågorna är så många och svaret ändrar sig.

Jag tror bara att många läser och tar saker och ting alldeles för allvarligt i forum, det kan bero på överkänslighet eller bara ovana vid internetdiskussioner.
Ungefär 60-70% av meddelandet är kroppsspråket, något som man själva bildar sig en uppfattning om när man läser ett inlägg, ofta helt fel gentemot vad den som skrev det hade för uppfattning. Text är en ganska dålig form av kommunikation och den blir sämre när man förutsätter att personen som skrev den gjorde det för att uttrycka ilska eller förakt.

Ta inte allting på en forum som blodigt allvar (vilket många verkar göra), det är mitt tips.

Det är mängden av frågor av denna typ som förundrar mig här på forummet.Det går ju inte att ställa en sådan fråga. Ändå blir det ofta mängder av svar där olika åsikter drabbar samman. Om man vill ha vettiga svar måste man ställa vettiga frågor.
//Bosse

Det jag noterat som nybliven medlem är att det är nästintill omöjligt att på ett vettigt sätt söka efter information då FS sökfunktion är en av de sämsta jag använt på ett forum,och jag har testat en del, detta gäeller både inlägg, artiklar och rescensioner.

Så efter X antal sökningar med olika parametrar som inte gett något svar alls eller en massa svar där de flesta är irrelevanta och de få som är ämnesrelevanta svarar inte på just det jag vill veta i ämnet, så ger man upp och startar istället en ny tråd med sin fråga trots att man inser att denna fråga ställts massa gånger förut och fått svar men då svaren inte går att hitta pga undermålig sökfunktion så har man inget annat val om man vill ha svar på "sin fråga" än att starta ännu en tråd i ämnet.

Mycket av den irritation som de som varit medlemmar länge sannolikt känner när en fråga dyker upp för femtielfte gången skulle kunna undvikas med en effektiv sökmotor på forumet så att man enkelt hittar svaren på de vanligaste frågorna.

Jag tror det finns två olika typer av forumanvändare. Den ena har forumet som hobby och tar varje chans till socialt umgänge. Den andra försöker söka information och utbyte av egna erfarenheter.

Personligen gillar jag ett kortfattat och faktafyllt forum än ett forum med mycket strunt och tyckande.

Det jag noterat som nybliven medlem är att det är nästintill omöjligt att på ett vettigt sätt söka efter information då FS sökfunktion är en av de sämsta jag använt på ett forum,och jag har testat en del, detta gäeller både inlägg, artiklar och rescensioner.

Det kan jag tyvärr inte hålla med om.. Här är en sökning på Nikon D80 som jag vill köpa: http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=201307

Tycker nog det finns många relevanta träffar där. Dessutom är sökmotorn något som kommer med forum-mjukvaran och förmodligen ganska svår att påverka.

Det kan jag tyvärr inte hålla med om.. Här är en sökning på Nikon D80 som jag vill köpa: http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=201307

Tycker nog det finns många relevanta träffar där. Dessutom är sökmotorn något som kommer med forum-mjukvaran och förmodligen ganska svår att påverka.

Ja nu var ju inte det exemplet så opartiskt valt och Du sökte på en produkt som är nästan stapelvara med massa aktiva trådar, men prova att söka på något mera udda och andra fabrikat än de som enligt "forumexperterna" är det rätta då blir inte resultatet så lysande.

Klart det följer forummjukvaran men det finns ju flera såna och klart bättre, men då måste man ju jobba lite för att få ordning på det och det verkar inte så poppis bland admin/forumvärdar, sökte kontakt när jag behvde hjälp och svaret tog väldigt lång tid, mer än 24 timmar och det är inte bra.
När väl svaret kom så var informationen jag fick fel och det info jag efterfrågade fanns inte där det sades att den fanns, men som tur var fanns en länk med och det räddade det hela men att hitta motsvarande info själv på anvisat ställe gick inte!!

Ja men även jag tycker att Fotosidan fungerar bra och det känns inte alls som det råder sådan stämning som jag beskrev överlag här. Men jag har läst ett par trådar då det skett på det sättet där nykomligen blivit bemött väldigt hårt. Låt inte detta ta över sidan bara, då blir det inget kul att vara här. Men denna tråden ger ju intrycket att katastrofen redan är kommen.

Men sedan när det gäller moderatorer så ser jag ändå inget dåligt med att ha fler än få. Jag vet inte hur många som finns här på fotosidan. Men andra sajter som jag läser t.ex. polisman.se där så verkar dom lätt vara uppe i 10 stycken och deras forum är betydligt mindre än det här.
Alltså bara för att det finns fler moderatorer så betyder inte det att folk bannas oftare eller att inlägg tas bort. Det är väl bara att ge någon trogen forumanvändare ansar för en liten del om det behövs.

Förresten så saknar jag var jag finner vilka som är moderatorer över en viss avdelning. Eller är det bara jag som inte funnit? Jag vet det brukar stå på forumets översikt vid kategorierna.

Sedan som någon annan skrev så håller jag med om att folk verkar ta det som skrivs på forum överseriöst. :D :D dom borde besöka bilddagbokens forum och se hur det kan se ut:D

Problemet är mångfacetterat, dels för att svaret på frågan kan skilja sig från en månad till en annan och dels för att det egentligen inte finns något svar på en hel del frågor.

Nej det är klart det är svårt. Jag har även sett forum med så många stickys att det fyller halva skärmen. - Då läser man ju inte dom heller för den delen så då ger det inget.

Men ni skulle ju kunna göra en sticky: "Undrar du vilka kamera du ska köpa? Läs här"
Sedan fylla den tråden med massa tips och länkar. Jag tror jag tom sett en artikel som skulle vara till hjälp vid kameraköp men dom hittas väl inte så lätt om man inte vet vad man letar efter kanske.

Allting beror ju på hur mycket man vill anstränga sig och hur stort man tycker problemet med återkommande frågor är. Jag själv tycker inte det är så farligt som andra verkar tycka det är.

Tjena!
Känner mig oerhört träffad och djupt kränkt eftersom jag själv ofta seglar iväg rejält på "the Off Topic Ocean"! Snyft ... Nu säger jag upp mitt medlemsskap & intresseklubben antecknar(C;?

Håller med de som tycker att siten -i stort- funkar bra. Sidan vinner på att inte moderatorerna är inne och petar i tid och otid. Jag menar att en person som är otrevlig och elak härinne ganska snabbt får lära sig att den gör fel. Självsaneringen funkar bra och jag tror att väldigt få härinne verkligen blir mobbade eller lider av det här. Så fort nån är taskig och oschysst så kommer kavalleriet och täcker upp - Ingen fara!

Samhällsklimatet utanför trygga Fotosidan spiller över även här och det är ofrånkomligt. Det är viktigt att hålla debatten levande och att kunna acceptera olika åsikter men att ändå vara på "speaking terms" sas! Klarar man inte av "brutaliteten" på Fotosidan så vete sjutton?
Påhoppen är ju heller ingen ny företeelse så det där med att skutan sjunker pga att några larvar sig tror jag nte på. "Fotografer komma och fotografer gå och fotografer komma igen" så verkar det vara här?

Själv tillhör jag den lilla (perverterade?) skara här på sidan som tycker att det är kul och underhållande med lite pajkastning mellan varven. men jag hoppas och tror verkligen att jag inte har några ovänner här även om jag vet att långt ifrån alla delar mina åsikter - Jag kan inte komma på en enda som jag själv är förbannad på trots de understundom rätt hätska diskussioner jag har varit med i?

Det är även ofrånkomligt att teknik & prylbiten blir ganska tjatig när man har varit med här i några år och då är det viktigt att få skratta lite också ibland. Som jag fick göra alldeles nyss. När jag tänkte på live-träffen där ett antal pers blundar medan fyra leende guldbruna eyeballs rå-stirrar, hehe! Man é lättroad, så är det bara! Gott Nytt Folks! JANNE.

Eftersom jag är lat av naturen så adopterar jag ditt inlägg, då den så bra täcker in mina åsikter i frågan.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar