Annons

Taskig stämning, sätt ribban nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

Är det ok kalla folk idioter etc i forum?

• Ja, låt folk hållas, vi är ju vuxna

Röster: 16 7.8%
  • Nej, normalhyffs ska gälla här som i verkligheten

Röster: 188 91.7%
  • Ingen åsikt

Röster: 1 0.5%

• Totala väljare
    205
  • Enkät stängd .
Jag instämmer i att det många gånger tas till lite väl hårda ord i forumen och att det ibland uppstår taskig stämning. Upplever också att det har ökat. Trådskaparen har rätt tycker jag.
Jag tycker också att vi alla har ett ansvar att försöka hålla god ton i forumen. Förutom att vi själva uppför oss innebär det att vi faktiskt bidrar med lite hjälp till moderatorerna genom att vi rapporterar inlägg med personliga påhopp m.m. så snart som möjligt. Som medlem tycker jag att det är ett ganska enkelt sätt att bidra till en bra stämning, låt oss alla ta det ansvaret. Många gör det säkert redan, men om fler aktiverar sig blir det ännu bättre. Sedan är det inte säkert att moderatorerna alltid tycker som jag, men då har jag gjort ett försök i alla fall. Tar de ett annat beslut, ja då köper jag det och går vidare. Eller lyfter det till red för vidare diskussion, dock utan personangrepp mot moderatorerna...
En utökning av antalet moderatorer? Kanske, jag överlåter till de nuvarande att avgöra sin belastning. Känner de att det behövs-go for it!

ATT dessa situationer uppstår förvånar inte mig. I en grupp på drygt 100 000 personer finns det otroligt många olika personligheter. Vi är olika, tåler olika mycket osv. Dessutom tror jag att det är bra mycket lättare att vara "otrevlig" mot någon på nätet än att vara det när man diskuterar öga mot öga. Dels för att det skrivna ordet är svårare att tolka, dels för att man är mer opersonlig.

Jag kanske också har varit hård mot någon vid ett par tillfällen, men då försöker jag att ge den kritiken konstruktivt och inte sällan med glimten i ögat. Oftast funkar det bra. Ibland misslyckas jag (tro det eller ej... ;) ), då är det bara att stå för det och be om ursäkt. Det har jag inga problem med, vi gör alla fel ibland, antingen vi vill eller ej.

/Arne

Jag tyckte hon fick mycket bra hjälp med bild.

Ja, och det är jag mycket glad över! Känns väldigt trevligt att
Peranders tog sin tid att hjälpa mig med bild. Mycket uppskattat!
Sen Andréas S Eriksson's kommentar var väl lite mindre trevlig och är väl kanske lite det som denna tråd handlar om.

(la också märke till att det redan blivit negativ stämning i denna tråd och att Andréas S Eriksson är inblandad i det också. Tänker inte säga nått mer om han, tyckte bara det var lite smått "roligt")

Mvh lovisa, som inte är här för att tjafsa :)

forumet på Operans hemsida fick läggas ner för ett par år sen, pga just sådana här frågor. Fast då var det ju en statlig institution som höll i det. Lite tjafs är väl kul, men inte hela tiden och definitivt inte mot nya medlemmar som bara ställer för oss dumma frågor. Sen finns ju tokar överallt och varför skulle de inte finnas i fotovärlden och på Fotosidan, går ju inte att skydda sig mot annat än att möjligen spärra dem tills de hittar på ett nytt nick.

Vi läser och följer tråden. Lite symptomatiskt är det väl att det uppstår lite tjafs även i denna tråden. Dock har FS forum från början alltid varit ganska turbulent med mycket åsikter så det är inget nytt det som framkommer i tråden. Starka åsikter är ok, men inte personangrepp. Off-topic inlägg är något annat som vi också identifierar som ett av de största problemen.

Medlemmar som har varit med ett tag måste också ha förståelse för att det tillkommer ca 1.500 medlemmar per månad, och alla dessa kan inte alltid ha insikten eller kunskapen om hur man söker i ett forum och även om de söker så kanske det inte hittar något som de tycker passar, och de därför skapar en ny tråd (om något som troligtvis redan avhandlats).

Det är inte mängden moderatorer som bör vara bristen, utan snarare bristen på effektiva verktyg för att markera för en enskild medlem vad som anses ok.

Vi uppgraderade till ett nytt forumversion under hösten och i den versionen finns funktioner för att varna och stänga av användare. Vi kommer kika på om inte detta kan hjälpa oss att styra hårdare.

Jag tycker Wihelm är inne på rätt spår. Det är onödigt mycket personangrepp och "skitsnack".

Att trådar går "off-topic" tycker jag också är väldigt tråkigt liksom många av dessa gigantiska trådar där allt om en viss kameramodell disktueras. Det gör det mycket svårare att söka ut information.

Aktivare moderering är förstås en lösning, men än bättre är väl om alla vi medlemmar tar oss i kragen och försöker uppföra oss väl.

Kanske dags för ett nyårslöfte?! :)

Mvh
Anders

I mitt tycke är misshandeln av det svenska språket på forumet värre än att enskilda prestigejägare tampas sinsemellan i en handfull trådar.
Jag skulle därtill våga påstå att ett vårdslöst handskande med språket förr eller senare resulterar i dåligt uppträdande i något led, antingen hos skribenten själv, en tilltänkt mottagare, båda två eller någon helt annan. Ingen är felfri, men att låta vårdslöshet bli normerande framför att forumister förväntas göra sitt bästa är mig svårsmält.

Aktivare moderering är förstås en lösning, men än bättre är väl om alla vi medlemmar tar oss i kragen och försöker uppföra oss väl.

Precis, det hade varit ganska enkelt att moderera om alla tänkt efter på hur och vad de svarar på. Men jag kan ju låta kvasten gå lite oftare, så att censurdebatten kan blomma upp igen (för nytillkommna tittare kan jag informera om att det varit önskemål om mjukare moderering förr).

Graden av moderering är alltid en svår balansgång. För hård moderering, och debatten tenderar att kvävas och/eller folk upplever debatten censurerad.

För lite moderering och t.ex. personliga påhopp och andra övertramp tenderar att öka.

Det stora problemet är att olika individer har olika tolerans för såväl censur och "debattkvävning" liksom olika känslighet för vad som är övertramp och personliga påhopp.

Jag tycker personligen att Fotosidan har en ganska bra nivå. Det är högt i tak, och debatten stimuleras. Ibland går förvisso en och annan över gränsen, men då finns ju faktiskt möjligheten att rapportera inlägget om man känner sig påhoppad.

Ett litet PS:

Jag har förvisso inte varit medlem på Fotosidan i mer än 3 år, men i alla fall under de åren så har jag inte upplevt det som att stämningen försämrats. Däremot har jag, sedan första dagen jag blev medlem, ständigt med jämna mellanrum sett inlägg på forumen där någon förfasar sig över en påstådd utveckling (påhopp i forum, dåliga bilder, dåliga kommentarer osv), påstår att det var bättre för något eller några år sedan, kräver åtgärd från Fotosidan och insinuerar att en massa medlemmar kommer att lämna FS om det inte görs något åt problemet.

Precis, det hade varit ganska enkelt att moderera om alla tänkt efter på hur och vad de svarar på. Men jag kan ju låta kvasten gå lite oftare, så att censurdebatten kan blomma upp igen (för nytillkommna tittare kan jag informera om att det varit önskemål om mjukare moderering förr).

Hur många moderatorer är ni på dessa 100 000?
Jag önskar det vore mer aktiva moderatorer på fotosidan. Tex om det kommer återkommande frågor så borde en morderator styra upp det och kanske låsa med en länkhänvisning och säga att frågan är ställd i en existerade tråd redan.
Folk som svarat 3ggr på samma fråga tröttnar ju på att svara tillslut.

Som det är nu så är det skitjobbigt också med att använda sök i forumet pga oredan ni skapat genom att inte rensat upp och vi blir ju inte färre här (tror jag).

Jag ser ju många återkommande namn på folk som är duktiga på att skriva och är aktiva här, varför inte fråga om det finns intresse bland dem att moderera som man brukar fråga på andra forum?

Om det är hård moderering så är det ok för mig, iallafall hårdare än vad det är nu. Vissa verkar tro att staten eller nåt sånt äger denna sajt och har vilka rättigheter som helst men så är det inte. Vi ska vara glada att vi får vara här och därigenom bete oss därefter oavsett om jag betalat 100kr eller inte. Så tänker jag.
Men med den slappa moderering jag upplever det är nu så känns det lite som att det är lite skitsamma med vad och hur man skriver, tyvärr. Det kanske blir en upprensning men då kanske de hinner gå en dag eller så..

Och nej, jag är inte intresserad av att moderera.. ;)

Jag önskar det vore mer aktiva moderatorer på fotosidan. Tex om det kommer återkommande frågor så borde en morderator styra upp det och kanske låsa med en länkhänvisning och säga att frågan är ställd i en existerade tråd redan.

Fast vem som helst kan ju (med undantag för låsa) göra det, och det görs redan av folk på forumen. En simpel kommentar med hänvisning till lämpliga sökord eller en länk till ett existerande ämne är ju ganska vanliga svar på dessa återkommande nybörjarfrågor, det krävs ju ingen inblandning av moderator för det.

Fast vem som helst kan ju (med undantag för låsa) göra det, och det görs redan av folk på forumen. En simpel kommentar med hänvisning till lämpliga sökord eller en länk till ett existerande ämne är ju ganska vanliga svar på dessa återkommande nybörjarfrågor, det krävs ju ingen inblandning av moderator för det.

Visst är det bra om/att vi hjälps åt men jag tycker det är onödigt att tråden är "levande" med tanke på om man ska tex använda sökfunktionen, därav lås.

Jag som anser denna site i stora hela är makalöst bra.. Med stora utrymmen att argumentera.. Lite hetta ibland. Men trotts allt så är det hyfs med någonstans...

Klart nån slinter på tagentbordet nån gång.. Så kan vi alla ju göra..

Men jag är extremt imponerad över detta forums självdrigt där medlemmarna går mellan nivåer av godkänt mer eller mindre jämt.. Och så snurrigt få ggr det går för långt..

Dessutom anser jag moddarna gör ett bra jobb. Man törs tala om andra märken än Canikon. Man törs ifrågasätta testare. Man törs utala sig...

Nä.. Hellre dom få plumparna nån gång än ett rent helvete säger jag..

Detta forum har om man jämför med forum inom hifi.. Då har detta forum en blandning av faktiskt.se samt hififorium.nu ..Euphonia samt Sweet Spot audioforum i ett o samma.. Och med i stort ingen modderering alls...Min hemmabio är lite annat då det är kopplat ihop med annonsering om priser mm.. Så det är forum det me.. Men ändå en lite annan typ..

Jisses.. Ni skall vara stolta allihopa medlemmar här för att detta är möjligt... Så anser jag.. Sträck på er allihopa.. Detta är sanslöst trevligt ju...

Tänk om ett hififorum kunda haft denna sjukt höga nivå på bredd och olikheter under samma tak.. Då skulle mitt hifiintresse blomstrat...

Sabba inte detta fora via försöka begränsa dom få få få få ytterligheterna som ibland uppstår.. Det kommer kosta solklart mer än vad någon "gruppering" kan någonsin vinna...Dessutom tycks medlemmarna själv modderera så bra så dom som kliver snett får snabbt tillsägelser...

Nä glada ""snart nytt år"" hälsningar ifrån Blekinges pärla Jämshög..

Tobbe

Jag är själv en "forumholic", driver flera nationella och internationella forum. Dessutom har jag ett brett intresseområde och hänger på en hel del andra forum.

På internationella forum ser man inte mycket av dessa påhopp. Hjälpsamheten och förståelsen är mycket stor. kan man inte Engelska så bra är det inte hela världen, bara man kan göra sig förstådd.

Min forumaktivitet har givit mig stor kunskap inom flera områden, men också vänner för livet. En del har jag träffat IRL.

Det känns som FS börjar växa ur kostymen. En moderator som ansvarar för var forumdel vore en vettig lösning. I ett så här stort nationellt forum kan man inte begära att alla kan bete sig som folk och det är en sak för att moderatorerna att klara av.

Det skall inte behövas mer än två regler i ett forum:
§ Var snälla mot varandra
§ Följ Sveriges lagar.

På internationella forum ser man inte mycket av dessa påhopp. Hjälpsamheten och förståelsen är mycket stor. kan man inte Engelska så bra är det inte hela världen, bara man kan göra sig förstådd.

Jag måste nog säga att jaq tycker att hjäpsamheten på FS-forumet är väl i klass med många internationella forum, vilket egentligen är ganska fantastiskt med tanke på hur dåliga svenskar är på att hjälpa (eller ens prata med) människor IRL om man inte redan känner dem.

Däremot anser jag dom som tillhör branschen borde tvingas skriva ut att dom gör så.. Så skriver en i en blaska -Testare -säljer-- marknadsför--arbetar i butik för foto osv osv så har den vanlige medlemmen möjlighet att bedömma personernas utalanden utifrån deras anknytningar som finns eller kan finnas..

Detta fattar jag inte man här inte redan krävt..Det borde va givet man skall kunna se vem som är vem då det bakom nick döljer sig etablerade personer som påverkar marknaden kanske till o med...

Detta är en ändring man borde snabbt införa..Självklart skall branschtillhörighet synas för medlemmar...

På en del forum finns en "knapp" för att direkt skicka ett meddelande till en person.
Detta tycker jag är en mycket bra funktion som förhindrar urspårning och missförstånd från andra läsare kan undvikas. Om man behöver påpeka något som inte direkt var TS fråga.

Jag har sett många trådar här som startat som intressanta för att sen övergå i en hetsk diskussion mellan några få användare.

Jag är själv ingen "postjägare", utan mer läsare. Och av alla forum jag brukar läsa så ligger stämmningen ofta ett par nivåer lägre här.
Tror kanske ett införande av lite smilys (utan att det blir disko av det) skulle kunna hjälpa också. Så att det verkligen syns vad man menar.

Nja, nu är det ju långt ifrån alla 100 000 (122 000 faktiskt) som ens är aktiva och ännu färre som är aktiva i forumet.

När det gäller återkommande frågor så är detta en fenomen på internet (ja, man får skriva Internet med liten bokstav numera ;)). Det spelar ingen roll vilket forum man kommer till, så ställs samma fråga om och om igen. Att sitta och moderera och själv söka upp svaret till den som frågar är både tidsödande och kan upplevas som kort i ton. Utvecklingen förändras och därmed också svaren på samma frågeställning.

Jag skulle istället säga som såhär: I stället för att gå in och reta sig på dessa inlägg, så ignorerar man dem. Det måste ju vara betydligt enklare att ignorera och inte lägga tid på sådant som man tycker är oväsentligt. Men nej, då måste man gå in och påpeka att personen i fråga är trög som inte gjort en sökning i forumet.

För några år sedan skrev jag följande scenario (vilket förmodligen gäller mer nu än någonsin):

A frågar
B svarar
C ger ett annat svar
D berättar att B har fel
E berättar att B inte alls har fel, utan det är C som har fel
B svarar att det är så som han upplever det
C gör ett påhopp på E
E försvarar sig
F ber om lugn och ro i tråden och om återgång till ämnet
G svarar på hur olika människor beter sig på nätet
H svarar att han har varit verksam på internet sedan 1990
I svarar att internet inte kom till Sverige förens 1992 minsann
A ber att få tacka för de svar han fått
J påpekar att Internet alltid stavas med stort I oavsett om det är mitt i en mening.
D hävdar motsatsen
H gör påhopp på D
Forumvärden stänger tråden
K,L och M undrar varför tråden är stängd och skriker censur.

Nja, nu är det ju långt ifrån alla 100 000 (122 000 faktiskt) som ens är aktiva och ännu färre som är aktiva i forumet.

När det gäller återkommande frågor så är detta en fenomen på internet (ja, man får skriva Internet med liten bokstav numera ;)). Det spelar ingen roll vilket forum man kommer till, så ställs samma fråga om och om igen. Att sitta och moderera och själv söka upp svaret till den som frågar är både tidsödande och kan upplevas som kort i ton. Utvecklingen förändras och därmed också svaren på samma frågeställning.

Jag skulle istället säga som såhär: I stället för att gå in och reta sig på dessa inlägg, så ignorerar man dem. Det måste ju vara betydligt enklare att ignorera och inte lägga tid på sådant som man tycker är oväsentligt. Men nej, då måste man gå in och påpeka att personen i fråga är trög som inte gjort en sökning i forumet.

För några år sedan skrev jag följande scenario (vilket förmodligen gäller mer nu än någonsin):

A frågar
B svarar
C ger ett annat svar
D berättar att B har fel
E berättar att B inte alls har fel, utan det är C som har fel
B svarar att det är så som han upplever det
C gör ett påhopp på E
E försvarar sig
F ber om lugn och ro i tråden och om återgång till ämnet
G svarar på hur olika människor beter sig på nätet
H svarar att han har varit verksam på internet sedan 1990
I svarar att internet inte kom till Sverige förens 1992 minsann
A ber att få tacka för de svar han fått
J påpekar att Internet alltid stavas med stort I oavsett om det är mitt i en mening.
D hävdar motsatsen
H gör påhopp på D
Forumvärden stänger tråden
K,L och M undrar varför tråden är stängd och skriker censur.

Att ignorera är helt fel väg att gå. Alla ha vi väl varit nybörjare? att ignorera ger signalen att här sitter ett antal besserwisser som inte bemödar sig att hjälpa. Då har man förlorat den medlemmen.

Erfarenhetsmässigt vet jag att de flesta besöker ett forum och läser och läser innan de blir medlemmar. Då gäller det att ha en vettig FAQ eller/och Wiki som besvarar nybörjarens frågor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar