Annons

Taskig stämning, sätt ribban nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

Är det ok kalla folk idioter etc i forum?

  • Ja, låt folk hållas, vi är ju vuxna

    Röster: 16 7.8%
  • Nej, normalhyffs ska gälla här som i verkligheten

    Röster: 188 91.7%
  • Ingen åsikt

    Röster: 1 0.5%

  • Totala väljare
    205
  • Enkät stängd .

wfrank

Aktiv medlem
Hej alla och speciellt ni moderatorer på FS.

Jag har hängt här ett år ungefär och lärt mig massor av duktigt folk som bemödat sig svara på mina ofta rätt korkade frågor. Utan nätet - och inte minst FS - så hade jag inte alls förstått lika mycket kring fotografi som jag tror mig begripa idag.

Det här är ingen elitsite har jag förstått, men i sin bästa form (tycker jag) ett forum för alla oss som vill lära oss mer och inser att vi inte är fullärda.

Det finns några eviga frågor som aldrig får svar och det är fine. Men det som besvärar mig är tonen och det allmänna hyffset helt släppts ur sikte. Och dåligt språk, avsaknad av smileys etc. Skällsord och tillmälen kommer både från såna som skrivit flera 1000 inlägg liksom de som bara skrivit typ 10. Flera kändisar här med 1000-tals inlägg ägnar sig regelmässigt åt tillmälen, och nytillkommna lär sig seden och svarar likadant.

Det finns massor av exempel bara från sista månaden. Nu idag var det nån tjej (hennes 5e inlägg typ) som skämdes ögonen ur sig för sin inledande fråga om hur man stänger en kartong. Löjligt? Ja, kanske men flera tyckte dom kunde raljera sig över henne och en ansåg sig t.o.m kunna svära åt henne hur korkad hon var. Pinsamt forum. Illa. Jag skäms för att vara betalande medlem. Tänker inte vara det länge till om inget förändras. Har skrivit 500+ inlägg, några korkade, men den överväldigande majoriteten i välmenande riktning.

Jag har under ett par år roddat en del spelservrar som har liknande - men ännu mer tidsakuta problem eftersom publiken är yngre "och ballare". Där kör vi nolltolerans och det fungerar väl för seriösa servrar och forum. Där är det varning, sen kick (går ju inte här), sen ban. Man får alltid en chans att komma tillbaka genom en klagomur om man ansett sig orättvist behandlad eller helt enkelt lovar skärpa språket. Och nu talar vi publik där snittåldern är betydligt lägre än här. Flertalet av de som ägnar sig åt nedsättande ord om enskilda medlemmar verkar vara 30+ eller t.o.m 40+ här(!)

Moderatorerna måste bli aktivare. Det står i forumreglerna en massa om normalt hyffs som ska följas, men det efterlevs inte alls. Kanske behövs inte nolltolerans, men permbanna folk som upprepat inte begriper sig på vanligt hyffs. Varnad en/två/tre? gånger, sen permban.

FS är en skatt, med vadå... 100.000 medlemmar? Men en mycket liten del av dessa är aktiva verkar det som, iaf på forum. Som ni vet finns flickr, devianart, picasa och gud vet allt som alternativ, se till att bevara det ni kan vara starka på, svenska språket! Vårdar ni det så har ni en chans att gå vidare. Tror jag. Blir glad om ni kommenterar detta, och varför/varför inte ni gör något.

I all välmening//W
 
Senast ändrad:
Håller med till hundra procent, jag läste också tråden om kartongen och blev riktigt arg, kan man inte bara skita i att kommentera en fråga man anser dum?

Personangrepp verkar vara vanligt på forum av någon anledning, men som sagt, med en lägre tolerans kan man tvinga fram en positivare kultur. Man ska inte ta bort kritiken - utan olika åsikter är många forumtrådar helt meningslösa - bara så länge kritiken är saklig.

/FLiP
 
Jag håller också med. Man blir riktigt beklämd ibland när man läser trådar här på FS.
Det finns ett forum här som heter "Elaka Fotografers Sällskap", kanske man måste kvala in dit genom att skriva i vanliga trådar först? I så fall verkar det vara många som vill bli medlemmar.
 
Håller med dig, Wilhelm. Jag rapporterade för övrigt kartong-tråden och det glädjer mig att den rensades upp. Ibland skäms man verkligen över hur en del nya medlemmar blir behandlade.
 
Det här forumet är inte vad det var. Om det finns några moderatorer så syns de verkligen inte. Det känns som forumet har gått över styr och att det krävs för mycket arbete för att få ordning på det igen. Fotosidans glansdagar är kanske snart slut.

Duktiga människor som tidigare skrev intressanta texter har försvunnit. Fakta har fått ge efter för tyckare. Det kunnande som fanns här har ledsnat och vandrat vidare.
 
Kan också bara hålla med... Har suttit och läst en massa trådar idag eftersom jag är hemma och är sjuk och förvånas gång på gång över hur många trådar som blir förstörda av en massa personangrepp och att den huvudsakliga frågan försvinner i en massa skit... Rensa bättre vill jag bara säga till alla moderatorer...
 
När det saknas sakliga argument i en fråga så kommer påhoppen och förolämpningarna fram istället. Hade det varit i verkliga livet kunde man gissa att det även skulle kunna bli frågan om våld i en del fall. Tragiskt och trist men inget förvånande, det möter man ju överallt i samhället.

Lättare att slänga skit på folk än att resonera och argumentera sakligt tydligen.
 
Nu idag var det nån tjej (hennes 5e inlägg typ) som skämdes ögonen ur sig för sin inledande fråga om hur man stänger en kartong.
Jag tyckte hon fick mycket bra hjälp med bild. Att det sedan fanns någon ytterligare kommentar tycker jag man kan tåla.
För övrigt har jag förundrat mig över hur hjälpsamma många är här på forummet att besvara många inlägg som:
Vilket objektiv ska jag köpa?
Vilken kamera är bäst?
Många frågor kan erhålla bra svar bara genom en enkel sökning i forumet, men eftersom alla är så snabba att vilja ge svar tycks den allmäna trenden vara att ställa frågan först.
//Bosse
 
När det saknas sakliga argument i en fråga så kommer påhoppen och förolämpningarna fram istället. Hade det varit i verkliga livet kunde man gissa att det även skulle kunna bli frågan om våld i en del fall. Tragiskt och trist men inget förvånande, det möter man ju överallt i samhället.

Lättare att slänga skit på folk än att resonera och argumentera sakligt tydligen.

Och det säger DU, som hoppade på mig beträffande stavningen av NIKON eller NIKKON häromdagen???????? Och efter det tyckte att enda anledningen till att skriva till mig var för att man inte hade bättre för sig?
Du måste ha fruktansvärt dålig självinsikt.
 
Jag anser inte att ett påpekande om stavning av ett för texten vitalt ord kan anses som påhopp. Men givetvis kan man vara olika känsliga för sånt.

Angående "bättre för sig" så var det bara fortsättning på det du skrev innan och det vet du mycket väl.
 
Jag anser inte att ett påpekande om stavning av ett för texten vitalt ord kan anses som påhopp. Men givetvis kan man vara olika känsliga för sånt.

Angående "bättre för sig" så var det bara fortsättning på det du skrev innan och det vet du mycket väl.

Uppenbarligen var det tydligt nog för att du skulle kunna göra bedömningen att ordet var felstavat.. eller hur? Kan ju ha varit så att jag blandade ihop NIKON och NIKKOR. Har du tänkt på den möjligheten?
 
Javisst och jag förväntade mig ett svar i den stilen ("Jag blandade ihop nikon med nikkor.."), men istället fick jag ett mycket aggresivt och larvigt svar.

Hade du svarat så som du skrev nu så hade det varit utagerat redan.
 
Jag påpekade felet och du hade alla chanser i världen att rätta till dem och förklara misstaget. Men du valde istället att bli arg.
 
Haha. Även denna tråd spårar ur innan den ens har tagit form.

Ja det visar med all tydlighet hur långt det har gått. Jag tycker nog att problemet har accelererat de senaste två-tre månaderna.

Det jag spontant tänker på när jag läser denna tråden är ju:

"Den som är utan synd kastar första stenen" och "kasta inte sten i glashus"


Hur som helst så måste alla hjälpa till för att vrida tillbaka tendensen så att vi får att bra och givande forum igen. Alla måste tänka en extra gång och läs gärna igenom inläggen en extra gång innan man klickar på "skicka svar". Sedan går det ju att låta bli att svara på påhopp också.

M
 
Fotosidan kanske skulle hyra in SOLDF.com moderatorerna :p

HeHe.. Ja då skulle det bli rättning i leden för där är det en jädra ordning på sånt här och den som dummar sig får på skalle av BG direkt när så är befogat, lite av den stilen skulle lyfta FS rejält.

Ganska tydligt hur illa det är ställt när tom tråden om den dåliga stämningen spåras ur med personliga gnälligheter öve en felstavning, det finns ju för tusan en möjlighet att skicka meddelanden till varandra privat där kan man ta sånt där så slipper man paja vettiga trådar som kan komma medlemmar till nytta.

Jobbar själv som moderator på annat forum (ej SoldF) och hade sånt här dykt upp på det forumet så hade det blivit rensat direkt, ett bra motto för ett forum är "gärna konstruktiv kritik, men inte påhoppskritik" så resonerar iaf mina kollegor och jag på det forumet med gott resultat.

My 2 Cent
 
Läste just i en tråd att någon som tyckte han fått goda råd skulle återgälda dem med kommentarer. Det är väl ett positivt initiativ... Det har blivit väldigt lugnt och städat på FS under senare år. Förr var det rejälare rallarsvingar. Men så var inte alla kameror likvärdiga på den tiden heller.
 
...
Jobbar själv som moderator på annat forum (ej SoldF) och hade sånt här dykt upp på det forumet så hade det blivit rensat direkt, ett bra motto för ett forum är "gärna konstruktiv kritik, men inte påhoppskritik" så resonerar iaf mina kollegor och jag på det forumet med gott resultat.

My 2 Cent

Jag jobbade själv som moderator på ett ganska stort forum för några år sedan, och jisses säger: här på FS skulle vi ha haft fullt upp! Lite tightare tyglar på FS börjar kännas alltmer önskvärt och nödvändigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.