Annons

Taskig fokus vid "sportfotografering" med D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelvoss

Aktiv medlem
Hej

Skaffade nyligen en D5000 sedan min canon 400D gav upp och kameran tar finfina bilder då man är still... men idag då det var dags för premiär av de jag brukar fota, nämligen cyklister i full fart så blev de en besvikelse. Fokusen verkar inte alls hänga med, nått jag aldrig upplevde med canonen.

Skulle jag kunna få tips på olika inställningar jag kan prova för att försöka förbättra detta, tack!

På dom förinställda lägena har jag under dagen kört på p, sport samt höstfärger (de är vackert i skogen ;-) ) och fokusläge har jag på af-c.

Tacksam för fler tips på hur jag får till bilderna på denhär kameran som jag för övrigt gillar. Vill ju inte behöva byta kamera bara för att jag inte kommer överrens med detta.
 
Är det så att det är betydligt mörkare nu än när du plåtade med Canon-kameran?
Lägg gärna upp bildexempel och skriv ut vilka kamerainställningarna var för varje bild (ISO, slutartid, bländare) samt vilket objektiv du använde. Då blir det lättare att förstå vad som brister och ge bra svar.
 
Måste få fråga medans ja går genom bildernas "inställningar". Kan ett högt iso tal (mellan 800 och 1600) he oskärpa trots kort slutartid, kring 1/100?

Ser att dom autolägena ja körde på verkar ha varit väldigt sugen på att höja iso talet till mellan 800 och 1600. Skulle de vara nått som gör att kameran får svårt att hitta fokus, samt kunna ge oskärpa samt rörelseoskärpa trots ett slutartid mellan 1/50 till 1/125?
 
Slutartider mellan 1/50 och 1/125 borde ge ganska mycket rörelseoskärpa då du fotar snabba cyklister. Jag fotar mest fotboll och då vill man gärna komma ner till minst 1/320 för att slippa rörelseoskärpa och det räcker inte alltid heller.
ISO påverkar i första hand hur brusigt det blir, högre ISO = mer brus.
 
Objektivet är deras kit 18-105 1:3.5-5.6G ED (på canon kameran körde jag deras kitobj 18-55)

Här kommer 3 bilder i fullskala för att ni ska kunna se dom helt orginal. Jag brukar dra ner dom till 700px i bredd för att passa forum.

Första bilden så gick de ganska sakta, cyklisten kommer rullandes och jag följde honom med kameran, inget ovanligt i de, har gjort de många gånger på samma ställde med andra kameran. De som stör mig mest är avsaknaden av skärpa samt bruset.

F-stop f/3.5
Exposure time 1/160
iso speed ISO-1600
Exposure bias 0step
Focus length 18mm
max aperture 3.6
Metering mode Pattern
Flash mode No flash
http://mikaelvoss.scorpionshops.com/forum/foto/kamera/DSC_0700.JPG

bild 2 är ett hopp och som ni ser har fokusen inte flyttat sig till cyklisten. De gjordes med den gamla kameran fast man fokuserade innan cyklisten dök upp i sökaren. Höll kameran still och lät cykeln passera.Provade på 3 cyklister och ingen av dom fick någon fokus. Provade även olika avstånd.

F-stop f/4.8
Exposure time 1/500
iso speed ISO-1250
Exposure bias 0step
Focus length 45mm
max aperture 4.5
Metering mode Pattern
Flash mode No flash
http://mikaelvoss.scorpionshops.com/forum/foto/kamera/DSC_0727.JPG

Bild 3 har total avsaknad av fokus också. Följde cyklisten med kameran.

F-stop f/3.5
Exposure time 1/80
iso speed ISO-1600
Exposure bias 0step
Focus length 18mm
max aperture 3.6
Metering mode Pattern
Flash mode No flash
http://mikaelvoss.scorpionshops.com/forum/foto/kamera/DSC_0820.JPG

Hoppas ni kan hjälpa mig med att säga vad som är felet för att få domhär bilderna vettiga. För jag hoppas ju att de bara är jag som missat nånting ja borde tänkt på...
 
Du har alldeles för långa slutartider. Bild 2 ligger du rätt med 1/500 men där har du satt fokus helt fel. Om du står still på samma ställe så prova manuell fokus - förfokusera innan.
 
Hej

Kör med S läget istället.Ställ in lämplig slutartid och ISO.Sätt autofokusen på "Specifik punkt" så slipper du att kameran hittar ett träd eller annat som är lättare att fokusera på.
Fredrik
 
Om man jämför de du lagt upp nu med t ex denna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1424174.htm?set=mp
ser man att det var betydligt sämre ljusförhållanden för de nya bilderna. Trots att ISO är uppe i 1600 har du inte fått några snabba slutartider. (Förstår förresten inte varför du valt så liten bländaröppning för actionbilderna med Canon-kameran men trots detta har du ju fått snabbare tider. Mycket mer ljus vid de tillfällena alltså.)
Tror med andra ord inte att du fått mycket bättre bilder under de förhållandena med din gamla kamera.

Förutom ljusförhållandena kan det ju vara så att objektivet du har nu är långsammare på att ställa in fokus. Det ser ut som att fokus hamnat på bakgrunden i både bild 2 och 3, det är ju inte lite fel. I 1:an ser jag mest skakningsoskärpa och brusoskärpa. Kanske är du ovan vid kamerans sätt att reagera medan den är ny? Du är ju van vid en Canon (vet inte hur stor skillnad det är).

Jag tycker att du gjort helt rätt i att låta kameran köra på höga ISO. Ännu högre hade krävts för att slippa rörelse-/skakoskärpa men då blir ju bruset ganska extremt. Hellre en del brus än en skakningsoskarp bild tycker jag.

För att reda ut ifall din nya kamera är sämre på att sätta fokus i actionsituationer tycker jag att du ska testa vid riktigt bra ljusförhållanden som ger snabba tider med lågt ISO. Då kan du lättare särskilja vad som är felet.
 
Tack för svarena. Ska försöka svara så gott jag kan.

hbengtsson: Japp som jag skrev så började jag ta bilder (sekvenstagning) redan innan cyklisten dök upp i sökaren. Med gamla kameran var det inga problem då den ställe om fokusen från bakgrunden till cyklisten då den dök upp i fältet. Skulle de kunna betyda att fokusen rent mekaniskt är långsammare på denhär eller kan de vara så att de finns nån inställning eller så för de? Manuell fokus har jag svårt för att se vars fokus verkligen är i den lilla sökaren, sedan ännu svårare att följa cyklisten då de handlar om max en sekund från att den dyker upp till att den försvinner igen.

Fredrik Åkesson: Specifik af punkt körde jag redan på. Men jag skulle kanske prova att köra på automatisk af istället, de tänkte jag aldrig på att prova, får bli de nästa gång och se vad som händer.

lumor_: Ja den bilden är tagen i direkt solljus så de känns lite fel att jämföra den mot domhär i skuggig skog. Fast jag har kanske inte så många andra bilder upplagda här... mitt fel isf ;)
Anledningen till små bländaröppningar på canonen är att den valde de själv, det var väldigt få gånger jag var där själv och petade, de är möjligt att man fått bättre bilder men canonen var min första systemare och jag kände att man får lära sig saker allt eftersom och jag kände väl igentligen att jag börjar med dom andra grejerna. Men nu har man kanske kommit så långt att man kan försöka pränta in en till funktion i hjärnan och försöka använda den också.

Ja på bild 2 syns det tydligt att fokusen inte ställde om sig från bakgrunden (träd) till cyklisten. 3an måste jag säga att jag har svårt att överhuvudtaget se nån fokus nånstanns. Bild 1 känns för mig mest bara suddig och brusig. Ja de kan vara så att jag är ovan... men jag vet inte heller vad som är skillnaden, bara att bilderna verkar bli helt olika kvalité på. Hoppades på hjälp från er andra då jag skrev dehär.

Fast jag måste säga att jag känner spontant för lågt iso. Kanske är så att denhär kameran är mycket känsligare för "ostadig hand" än canonen? Att jag måste försöka koncentrera mig mer med denhär än med canonen. En rörelseoskärpa på bakgrunden gör inget om man bara kunde få kameran att fokusera på cyklisten istället, jag kör nog gärna på lägre iso och underexponering så bilderna blir lite mörka. De går i regel att få fram många detaljer från mörka partier igen med datorn. En skärpa är alltid en skärpa och är svår att återskapa i datorn tycker jag. Trots att jag använder lightroom och ps.

Ja man får ju prova... men du vet ju hur de är med ljusa förhållande denhär årstiden... har iallafall varit stor avsaknad på den varan dom senaste veckorna. Inte enns en solig dag är de speciellt ljust här uppe tyvärr. Får väl shå mig till vintern då snön lagt sig och solen faktiskt börjar bli ljus igen.

lofling: Jämför jag mot många andra bilder jag har liggandes från gamla kameran är de hyffsat många som ligger kring 100 men som ändå klarat av att hålla fokus på cyklisten.
På denhär kameran finns det 4 af område: Specifik punkt, Dynamisk punkt, Automatisk AF, 3D-följning. Jag körde på specifik punkt hela dan men såhär i efterhand kom jag på att automatisk AF nog vore bättre?


Kanske inte helt inom detta området men vilken "Mätning" skulle ni säga passar bäst för dehär? Matrix, Centrumsvängd eller spot? Har inte rört den inställningen så den står på Matrix nu.

Tack alla för erat engagemang, på köpet av detta kanske man lär sig nått också ;)
Men fortsätt för all del med fler tips och idéer. Alltid bra att ha sådana med sig nästa gång det är dags att ge sig ut.. vilket tyvärr händer för sällan denna årstid.
 
Självklart ska man i de allra flesta fall sträva efter så lågt ISO som möjligt men det blir inte bättre bildkvalitet av att man ljusar upp en underexponerad bild jämfört med att ha höjt ISO i motsvarande grad.

Antar att du kollat så att AF är inställd på C, continous, och inte S, static. Vet inte om det finns på D5000 men på min gamla D50 fanns ett läge som hette Auto även för val av C/S. Det kunde bli ganska fel i vissa situationer.
Själv har jag känt mig helt borttappad det fåtal gånger jag haft en Canon i handen så jag antar att det kan vara knepigt att byta åt andra hållet också.

Förresten, anledningen till att jag tycker 3:an ser ut att ha fokus är att strecken i rörelseoskärpan ser vassare ut i bakgrunden än i förgrunden (intrycket kan ju förstärkas av att det är högre kontrast där förstås).

Bor också i Norrland. Helt otroligt mörkt de senaste dagarna. Nu kan det bara bli bättre...
 
Självklart ska man i de allra flesta fall sträva efter så lågt ISO som möjligt men det blir inte bättre bildkvalitet av att man ljusar upp en underexponerad bild jämfört med att ha höjt ISO i motsvarande grad.

Antar att du kollat så att AF är inställd på C, continous, och inte S, static. Vet inte om det finns på D5000

Håller med om det. Gör stor skillnad!
 
Fast jag måste säga att jag känner spontant för lågt iso. Kanske är så att denhär kameran är mycket känsligare för "ostadig hand" än canonen?

lofling: Jämför jag mot många andra bilder jag har liggandes från gamla kameran är de hyffsat många som ligger kring 100 men som ändå klarat av att hålla fokus på cyklisten.

Om den vore känsligare (tror inte den är det, snarare tvärtom, pga större crop factor) så skulle högre ISO vara bättre.

Jag vet inte vad du fotat runt 1/100, men jag får oftast inte skarpa kort vid den slutartiden om något rör sig och tar upp en relativt stor det av bilden. Antingen kan du panorera, eller så behöver du ha kortare slutartid.
 
I de tester jag sett så fokuserar Canon snabbare än Nikon genomgående, skilnaderna varierar med olika objektiv men i detta avseende ligger Nikon långt efter, detta är kanske inte hela sanningen men kan nog vara en av anledningarna till dina problem, du får helt enkelt hjälpa din nuvarande kamera på traven genom förfokusering.
 
I de tester jag sett så fokuserar Canon snabbare än Nikon genomgående, skilnaderna varierar med olika objektiv men i detta avseende ligger Nikon långt efter, detta är kanske inte hela sanningen men kan nog vara en av anledningarna till dina problem, du får helt enkelt hjälpa din nuvarande kamera på traven genom förfokusering.

Det testerna oftast visar är att Canon är lite efter i tiden det tar att få initial fokus. Ska man använda dina termer, torde jag våga säga att Nikon krossar Canon när det gäller att sedan följa objektet (mao, jag tror inte att Nikon ligger långt efter i avseendet du pratar om, och jag tror inte att Nikon är mycket bättre på att följa objekt med AF - även om det vad jag förstått är en skillnad, har inte testat själv).

I det här fallet kan det vara en viss begränsning med objektivet. Men jag har fotat betydligt snabbare saker (t.ex, F-18 Hornet) med en D80 och olika objektiv utan att få några så suddiga bilder. Resultaten har alltså i min mening inte speciellt mycket med utrustningens begränsningar att göra.
 
Att förfokusera på bakgrunden, som gorts på bild två, är ju absolut helt fel sätt att jobba om man vill ha fokus på cyklisten. I princip så gör du det så absolut svårt för autofokusen som du bara kan, eftersom den måste fokusera hela vägen från oändlighet (40-50 meter bort står fokusen i princip på oändlighet) till ganska nära.

Du vill dessutom att kameran ska hinna med att flytta fokus från bakgrund till cyklist, när cyklisten kommer susande förbi i hög hastighet, men det är helt fel sätt att arbeta om man vill ha fokus på cyklisten. Det bästa brukar som sagt vara att förfokusera på något som befinner sig ungefär lika långt bort som där man tror att det man ska foto kommer befinna sig. Jag hade förfokuserat på tallen till vänster.

Angående bländaren ser jag att den har varierat lite, men under så här dåliga ljusförhållanden vill du ha den så stor som bara möjligt, det finns ingen som helst anledning att dra upp bländaren i det här läget.

Angående fokuspunkt så kommer det troligen gå ännu sämre om du inte kör med förvald fokuspunkt, utan låter kameran bestämma fokuspunkt. Då har du nollkontroll över vart fokus hamnar, det bestämmer kameran.
 
Det testerna oftast visar är att Canon är lite efter i tiden det tar att få initial fokus. Ska man använda dina termer, torde jag våga säga att Nikon krossar Canon när det gäller att sedan följa objektet (mao, jag tror inte att Nikon ligger långt efter i avseendet du pratar om, och jag tror inte att Nikon är mycket bättre på att följa objekt med AF - även om det vad jag förstått är en skillnad, har inte testat själv).

I det här fallet kan det vara en viss begränsning med objektivet. Men jag har fotat betydligt snabbare saker (t.ex, F-18 Hornet) med en D80 och olika objektiv utan att få några så suddiga bilder. Resultaten har alltså i min mening inte speciellt mycket med utrustningens begränsningar att göra.
I tex FOTO 7-8 i år i duellen Nikon D5000 mot Canon 500D, som Nikon givetvis vann, (Nikon vinner alltid i den tidningen), men när det gäller snabbhet: ett ex.Canon 0,28s Nikon 0,42s. detta kallar du att Nikon krossar Canon, en något märklig slutsats. Nikon har sina styrkor o andra fabrikat sina, svårt o smärtsamt för vissa att inse. Att detta skulle sakna betydelse för trådskaparens problem får man nog ha dålig fantasi för att tro.
 
I tex FOTO 7-8 i år i duellen Nikon D5000 mot Canon 500D, som Nikon givetvis vann, (Nikon vinner alltid i den tidningen), men när det gäller snabbhet: ett ex.Canon 0,28s Nikon 0,42s. detta kallar du att Nikon krossar Canon, en något märklig slutsats. Nikon har sina styrkor o andra fabrikat sina, svårt o smärtsamt för vissa att inse. Att detta skulle sakna betydelse för trådskaparens problem får man nog ha dålig fantasi för att tro.

Vad står de tiderna för?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.