Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat förtroende för SanDisk

Produkter
(logga in för att koppla)
I ett minneskort finns algoritmer för att förhindra att data skrivs på samma ställe varje gång. I ett normalt flashminne kan man skriva ung 100 000 gånger i varje cell. Läsning kan förstås göras hur många gånger som helst.
Vad detta innebär i praktiken när det gäller antalet fotograferade bilder har jag inte kunnat få fram, men det borde ju vara möjligt att ta tusentals fototillfällen på ett och samma minneskort.

Detta finns inte i alla kort tyävrr och "wear-out" är inte problemet i dslr - korten håller elektriskt längre än fysiskt då det ändå är ovanligt att ett kort fylls och töms fler än 5000 gånger under sitt liv - dock! har du ett trancend kort som inte flyttar runt allokeringstabellen så är den vid detta lag omskriven 2x5000x200 gånger och detta fungerar inte.

NTFS och EXT3 skriver mycket snabbt sönder CF kort och detta är också orsaken till att man fortfarnde använder gamla FAT till CF korten.
 
Lågnivåformatering lär ingen kamera göra. Du kan inte göra det utan speciella program i datorn heller, vad jag vet. En lågnivå formatering ger tex sektorerna id nummer. Sedan fyllas hela mediat med ett visst mönster. Efter en lågnivåformatering har minnet inget filsystem, utan för att få dit detta behövs en högnivåformatering göras.

Högnivåformatering skapa tex filsystemet och en kontroll görs av hela minneskortet, vilket är det som tar tid.

En snabbformatering nollställer bara befintligt filsystem, i stort sett en högnivåformatering bortsett från scanningsdelen.

Då är det snabbformatering som mina kameror har, tar 1-2sekunder...
Frågan är vad då vad skillnaden är mot "radera alla"?
Antagligen att radering inte nollar filsystemet.
 
Två av två kort som pajat? Glöm att det är kortens fel.
Det finns bara ett par tillverkare av flashkort i hela världen.
Sandisk äger själva patentet på den typ av flashminnen som vi använder-
Jag har använt Sandisks kort drygt tio år nu utan att ett enda falierat en enda gång.
 
Lite OT men...

När jag formaterar mina SanDisk med min Nikon D300 så händer ingenting. Vad ska hända? Jag hade förväntat mig att kortet skulle bli rent - tomt på bilder.
Alla mina bilder ligger kvar och kan bara tas bort genom "ta bort alla".
 
Har haft lite olika märken på mina SD & CF men har aldrig haft något som krånglat.

Formaterar alltid korten i kameran före användning.

Kör mest med Extreme III för hastighetens skull.
 
Men hallå - RTFM!

Om du håller inne bägge knapparna och sen SLÄPPER dem och sedan trycker in dem igen så formateras kortet!
Jag hittade svaret själv alltså... ;-)

Lite OT men...

När jag formaterar mina SanDisk med min Nikon D300 så händer ingenting. Vad ska hända? Jag hade förväntat mig att kortet skulle bli rent - tomt på bilder.
Alla mina bilder ligger kvar och kan bara tas bort genom "ta bort alla".
 
Om du har haft problem med två olika Sandisk kort men med samma kamera, hur kan du då vara säker på att det är korten det är fel på? Det verkar vara en majoritet här som tycker att Sandisk kort är väldigt bra.

Däremot om du haft problem med samma kort i två olika kameror ...

Vad jag försöker säga är att du kanske ska fortsätta med felsökningen för att med säkerhet kunna peka ut korten som boven i dramat.

Jag har haft problem med SanDisk, med 2 olika kort, med 2 olika kameror. d200 och nu D700. Jag kanske inte nämnde det i tråden.

Som sagt, kanske är handhavande jag kan inte avgöra. Men Jag skall överväga de alternativ som angetts i tråden, får gärna kosta lite extra om bilderna finns kvar. Vissa har kanske aldrig problem, vissa har mer problem är ju givetvis olika.

Tack för all respons, kul och läsa
//A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.