Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat förtroende för SanDisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Har aldrig haft något problem och har bara formaterat kortet när jag köpte det. Flyttar alltid bilderna till datorn, medels Windows Vista.

/Karl
 
Tvivlar på att kortet fungerar i kameran om man formaterar i datorn.
Panasonic tillverkar kort, tror att Sony och Hitachi oxå tillverkar, tillverkas säkert i Kina oxå. TekQ finns i Taiwan.
Kortet utsätt för statisk elektricitet när man tar på den, speciellt om man petar på kontakterna.
SanDisk recovery program räddar bilder som har raderats eller formaterats, men räddar inte korupta bildfiler.

Jag har enbart positiva erfarenheter med SanDisk och använder USB från kameran för överföring. Jag formaterar istället för raderar, går nästan lika fort + att jag får ett "rent" kort.

Koruppt bildfil efter en olycka som jag försökt rädda med SanDisk Recovery:
 

Bilagor

  • Trasig bild-liten.jpg
    Trasig bild-liten.jpg
    16.7 KB · Visningar: 363
Senast ändrad:
När jag för några år sedan sålde kameror, så berättade en av leverantörerna av minnesmedia (kommer inte ihåg vilken) att det bara finns två tillverkare av minneskort i hela världen. Det borde ju betyda att det inte spelar ngn större roll vilket märke på kort man köper, då risken att de kommer från samma fabrik i alla fall.

Den slutsatsen går inte att dra. Samma tillverkare av minneskretsar betyder inte att det är samma spec på dem.

Hur många tillvrerkare det exakt finns vet jag inte, men de är troligen ganska få. Det är en kännetecknande egenskap för halvledarindustrin då det krävs stora volymer.
 
Det handlar om alldeles för mycket pengar för att någon skall kunna blanda in heder i det här. =)

I och för sig, fast jag skulle tro att en s k livstidsgaranti - man talar väl inte om kompensation för förlorat innehåll - inte skulle vara särskilt dyr. Jag har inte heller haft ett enda problem med mina kort, mestadels SanDisk, och man använder dem ju bara några år. Jag har flera fullt fungerande kort på 32, 128, 256 MB som aldrig kommer användas mer, så småningom när vi har TB-kort lär väl mina 4 gigs Extreme VI också hamna i en låda. Fullt fungerande. Och ligga kvar där tills jag dragit min sista suck. Eller slängas.

Så jag tror den lilla mängd som skulle bytas ut pga felfunktion under fotografens livslängd är något tillverkarna skulle klara utan ekonomiska problem.
 
Det borde ju betyda att det inte spelar ngn större roll vilket märke på kort man köper, då risken att de kommer från samma fabrik i alla fall.
Oavsett om de kommer från samma fabrik, eller inte, finns det skillnader mellan korten. Det visar t.ex. tester som jämför kortens hastighet. Om det skiljer på hastighet kan det även skilja på annat.
 
Jag kan bara äga att jag aldrig har råkat ut för tappade bilder på mina Sandisk-kort. Inte utan handhavandefel från min sida. Tvärtom är jag förvånad av att korten fortfarande funkar, jag har haft dem både plånboken och i fickor i kameraremmen. Lite vårdlös hantering har lett till att det är grova bucklor i korten, ett är tillochmed "vridet" så jag får knö in det i kamerans kortläsare. Men det tuffar på ändå.
 
Jag har haft problem med SanDisk kort, så kan dela med mig om vad som hände.

Jag köpte en D90 och samtidigt två minneskort; ett 4 GB SanDisk Extreme III med kortläsare samt ett 16 Gb SanDisk Ultra II.
Extreme III kortet fungerar perfekt hela tiden med inte Ultra II.

Första gången jag testade det i kameran fungerade det bra ett tag, men när jag skulle se på bilderna som jag tagit skrev ut en felkod.
Jag bytte kort och fortsatte mitt fotograferande.
När jag kom hem var de bilderna jag tagit med mitt Ultra III kort förlorade, jag kunde inte läsa in dem i datorn, när jag försökte läsa från kortet så hittade inte datorn det längre.

För att få ordning på det testade jag att formatera kortet med snabbformatering i datorn, riktig formatering i datorn, snabb formatering i kameran, lågnivåformatering i datorn.
Jag testade med två 3 olika kortläsare från SanDisk (samt från kameran med USB sladd), testat på tre datorer med XP och Vista, fick kortet utbytt mot en nytt där jag köpte det.
Men alltid samma fel, det gick bra att skriva till kortet men inte läsa från det.
Det slutade med att jag fick pengarna tillbaka.

Nu behöver jag snart ett nytt kort, men vet inte riktigt vilket jag skall köpa, vill inte ha strul igen. Vet fortfarande inte vad problemet var, måste ha varit en dålig batch av kort, men jag har inte hört om någon annan som haft samma problem.
 
Jag har haft problem med SanDisk kort, så kan dela med mig om vad som hände.

Jag köpte en D90 och samtidigt två minneskort; ett 4 GB SanDisk Extreme III med kortläsare samt ett 16 Gb SanDisk Ultra II.
Extreme III kortet fungerar perfekt hela tiden med inte Ultra II.

Första gången jag testade det i kameran fungerade det bra ett tag, men när jag skulle se på bilderna som jag tagit skrev ut en felkod.
Jag bytte kort och fortsatte mitt fotograferande.
När jag kom hem var de bilderna jag tagit med mitt Ultra III kort förlorade, jag kunde inte läsa in dem i datorn, när jag försökte läsa från kortet så hittade inte datorn det längre.

För att få ordning på det testade jag att formatera kortet med snabbformatering i datorn, riktig formatering i datorn, snabb formatering i kameran, lågnivåformatering i datorn.
Jag testade med två 3 olika kortläsare från SanDisk (samt från kameran med USB sladd), testat på tre datorer med XP och Vista, fick kortet utbytt mot en nytt där jag köpte det.
Men alltid samma fel, det gick bra att skriva till kortet men inte läsa från det.
Det slutade med att jag fick pengarna tillbaka.

Nu behöver jag snart ett nytt kort, men vet inte riktigt vilket jag skall köpa, vill inte ha strul igen. Vet fortfarande inte vad problemet var, måste ha varit en dålig batch av kort, men jag har inte hört om någon annan som haft samma problem.

Kunde kameran läsa bilderna? Dvs kunde du titta på bilderna i kameran och kunde du föra över bilderna från kameran till datorn med kabel istället för kortläsare?
 
Även jag kör Sandisks SD-minnen och har aldrig haft några som helst problem. Har fyra st Extreme 3 på mellan 2 och 4 GB. Läser alltid in bilderna till datorn från kameran direkt och formatterar alltid korten i kameran vid varje tömning men först efter minst dubbel säkerhetskopiering.

Däremot tycker jag inte att medföljande programvara (Rescue Pro) är bra. Testade åt en kollega som råkat formattera sitt minneskort och programmet hittade ingenting. Testade då ett av mina egna kort som jag nyss formatterat. Inget där heller. Då testade jag ett annat program som hittade samtliga bilder på mitt kort. Märkligt!
 
Det finns väl några miljoner nöjda användare av Sandisk-kort också.
Måste vara i stort sett omöjligt att hitta ett annat märke som skulle ha fler nöjda användare även om Lexar och Transcend och Ridata och allt vad dom heter också har nöjda användare
 
Har själv ett rejält gäng med Sandisk kort, från små rackare till 8GB och aldrig haft problem med något av dem.

Så här gör jag:
* Kopierar bilderna till datorn
* Raderar bilderna från kortet
* (Tömmer sopkorgen)
* Monterar ur kortet ur datorn
* Formaterar kortet i kameran

Nästa kort jag köper blir Sandisk!
 
Egentligen får man väl bara inse att tekniken inte är att lita på till hundra procent. Jag vill mena att alla kort oberoende av hur du formaterar, kopierar & raderar någon gång riskerar att haverera. Händer det ofta så får man börja kika på om kameran,korten eller läsaren/handhavandet felar. Annars känner jag idag att viktiga plåtningar ex. bröllop är såpass kritiska att de för mig motiverar ett kamerahus med dubbla kortplatser vilket minskar risken för katastrof betydligt.

Inte var vi hundra procent säkra på filmens tid heller, skicka iväg sina rullar på ett labb som kan slarva bort/förstöra dom för att inte prata om posten. Framkallade man själv så minskade man risken men visst kan man själv strula till det i framkallningen. Den fanns väl inga kamerar med dubbel film? Vi är säkrare idag.
 
Jag har Aldrig någonsin formaterat något av mina minneskort. Jag har fyra eller fem stycken SanDisk Ultra II och Extreme III, 1-4Gb.

Har bara haft problem en gång och det var när jag kopplade upp kameran med usb till brorsans Mac och glömde stänga ned förbindelsen (säker bortkoppling i Windows, vet ej vad det heter i Mac) innan jag drog ur kabeln. Då kunde inte kameran läsa minneskortet längre. Detta avhjälptes ganska lätt - pluggade i kabeln igen och kopplade ifrån på rätt sätt, sedan funkade allt som vanligt.

Kör mestadels kamera-usb-dator (win 98, 2000, XP, nu Vista), klipper ut bilderna i utforskaren och klistrar in på datorns hårddisk. Har mig veterligen aldrig blivit av med någon bild på detta sätt sedan jag skaffade digitalkamera -04/05 och har säkert fört över 20-30k bilder.

/Peder
 
Jag har ca 15-20 CF- och SD-kort totalt, dom flesta SanDisk men också andra märken, och har aldrig tappat en bild eller haft några andra problem. Du har nog haft en väldig otur om det strulat med två kort.

Mitt arbetssätt är
- Ta bilder
- Kopiera till disk mha kortläsare i datorn
- (Sortera, redigera, backa upp, m.m. i datorn)
- Formatera kortet i kameran
 
... Nu har jag fått 2 olika fototillfällen havererade pga minneskortet, jag tvivlar på att det är handhavandes fel. Hur som hellst, när man fotar och sen hemma i datorn upptäcker att bilderna inte finns på kortet eller helt enkelt inte fungerar under några omständigheter. Detta har hänt vid 2 tillfällen, med olika Sandisk kort. Det ena ett 8 gigs extreme och det andra ett 4 gigs. ...
Om du har haft problem med två olika Sandisk kort men med samma kamera, hur kan du då vara säker på att det är korten det är fel på? Det verkar vara en majoritet här som tycker att Sandisk kort är väldigt bra.

Däremot om du haft problem med samma kort i två olika kameror ...

Vad jag försöker säga är att du kanske ska fortsätta med felsökningen för att med säkerhet kunna peka ut korten som boven i dramat.
 
Om du har haft problem med två olika Sandisk kort men med samma kamera, hur kan du då vara säker på att det är korten det är fel på? Det verkar vara en majoritet som tycker att Sandisk kort är väldigt bra.

Däremot om du haft problem med samma kort i två olika kameror ...

Vad jag försöker säga är att du kanske ska fortsätta med felsökningen för att med säkerhet kunna peka ut korten som boven i dramat.

Sannolikheten att det är kortfel minskar helt klart om det är problem med två olika kort - det är också samma fotograf vid båda tillfällena, är du helt säker på att du inte kan ha strulat till det själv på något sätt?
 
Kan nämna som en parentes att Sandisks medföljande program för bildräddning fungerar utmärkt. Jag hade råkat radera bilder från mitt kort som jag i efterhand ångrade. Det var inga problem att lokalisera och plocka tillbaka de bilderna med det medföljande programmet. Kändes kanon eftersom det var ett par bilder på en äldre man (en bekant) som jag lyckats fånga i ett perfekt ögonblick. Han stod i varmt kvällsljus och vinkade från sin balkong, i ett hus från sekelskiftet. Jag hade grämt ihjäl mig ifall de bilderna gått förlorade.

Jag ar ju inte sa bevandrad med tekniken sa detta kanske ar "common knowledge" men kan man radda raderade foton? Jag rakade namligen gora det. Fotade lite i RAW och lite i JPG pa utlandsresa och forde over bilder till min jobbPC, dar jag inte har nagot bildhanteringsprogram, nar minneskorten blev fulla. Stressad som man var pa vag ut fran hotellet nar kollegorna stampade utanfor dorren, sa antog jag bara att foton fotade i RAW skulle foras over till datorn men att jag inte skulle kunna oppna dom. Raderade minneskortet och fotade vidare. Val hemma sa fanns inte RAW bilderna dar :(
Antar att det ar forsent att hitta radera bilder om man har fotat med minneskortet igen?!
 
Antar att det ar forsent att hitta radera bilder om man har fotat med minneskortet igen?!

Helt kört behöver det inte vara, beror bland annat på hur många nya bilder du har skrivit till kortet. Ett mycket bra räddningsprogram är Smart File Recovery (http://www.pcinspector.de/Sites/smart_recovery/info.htm?language=1), det är dessutom helt gratis! Så du har allt att vinna på att försöka få tillbaka dina bilder, kortet tar inte skada (formatera det sedan i kameran innan du använder det på nytt).

/Sara
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.