Annons

Tappar skärpa vid exportering i Lightroom.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Tjo!
Jag lyckas rätt ok med efterbehandlingen i Lightroom tycker jag. Brukar börja med att räta upp, välja format, fixa exponering och vitbalans, skärpa och sist brusreducering. Allt ser fint ut i Lightroom men när jag exporterar kommer problemet. Jag kanske väljer 800*600 px för att lägga ut bilden på en webbsida och efter exponeringen är skärpan kass.

Jag körde med Elements 8 innan (programmet finns kvar men används knappt längre) och där beskärde jag före uppskärpning. Så frågan är, kan man beskära bilden i ett tidigt skede i Lightroom också? Så man kan skärpa upp den i samma format som den ska exporteras i?
Eller tänker jag fel?

Du tänker rätt när det gäller att skärpa upp bilden i det formatet som du ska använda den till.
Det finns ett val i exportdialogen att skärpa upp den och då kan du välja för t.ex web.
Så en viss grundskärpa kan man göra i Lightroom men för det formatet du vill ha ut bilden i så har man några val i exportdialogen som man kanske skulle kunna önska mer av. Men det brukar funka rätt bra med de inställningar man kan göra.

Så om du inte har hittat valet i exportdialogen för uppskärpning så kolla på det. Men om du redan visste om det så har jag inga direkta tips.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto