Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappade lusten att fota

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Jo den försvann mer eller mindre helt. Var inte nöjd med min bilder, allt var egentligen skräp.
Av en händelse så tittade jag på lite prisjämförelser på olika Canonmodeller på bl,a Pricerunner och fick se att Eos 50 D hade ramlat ner relativt mycket i pris, runt 7000 på Rajala, kan jag sen få runt 3000 för min nuvarande 30D så tyckte jag inte det var så mycket att tveka om.
Visserligen hade 50D fått väldigt mycket blandad kritik i olika tester. De fotografer som ger sina in och avtryck här på FS var däremot överlag väldigt nöjda tyckte jag.
Så jag beställde en 50D på Rajala igår, jag väntar och väntar, har svårt att bärga mej.
Undrar om jag har köpt mej lusten att börja fota igen, att få höra ljudet från exponeringarna som jag tycker låter så härligt. Att köpa sej lust tror jag nu inte är något som alltid funkar, och definitivt inget att rekommendera, det blir nog framförallt väldigt dyrt. Men, utslaget per år så blir det nu inte så mycket, då jag räknar med att denna kameran räcker läääänge läääänge åt mej, och återuppväcker den ett intresse så får man väl se det som väl investerade pengar. Så nu ska jag ge mej ut och snubbla runt i moder natur igen och se vad jag hittar för intressant att rikta objektiven emot. Jag önskar mej själv lycka till och hoppas intresset håller sej vid liv.
Ha det bra alla fotovänner.
 
Jo den försvann mer eller mindre helt. Var inte nöjd med min bilder, allt var egentligen skräp.
Av en händelse så tittade jag på lite prisjämförelser på olika Canonmodeller på bl,a Pricerunner och fick se att Eos 50 D hade ramlat ner relativt mycket i pris, runt 7000 på Rajala, kan jag sen få runt 3000 för min nuvarande 30D så tyckte jag inte det var så mycket att tveka om.
Visserligen hade 50D fått väldigt mycket blandad kritik i olika tester. De fotografer som ger sina in och avtryck här på FS var däremot överlag väldigt nöjda tyckte jag.
Så jag beställde en 50D på Rajala igår, jag väntar och väntar, har svårt att bärga mej.
Undrar om jag har köpt mej lusten att börja fota igen, att få höra ljudet från exponeringarna som jag tycker låter så härligt. Att köpa sej lust tror jag nu inte är något som alltid funkar, och definitivt inget att rekommendera, det blir nog framförallt väldigt dyrt. Men, utslaget per år så blir det nu inte så mycket, då jag räknar med att denna kameran räcker läääänge läääänge åt mej, och återuppväcker den ett intresse så får man väl se det som väl investerade pengar. Så nu ska jag ge mej ut och snubbla runt i moder natur igen och se vad jag hittar för intressant att rikta objektiven emot. Jag önskar mej själv lycka till och hoppas intresset håller sej vid liv.
Ha det bra alla fotovänner.

Det är rätt tänkt. Ut och vandra och du ska se att fototillfällena dyker upp och med det lusten. 50D är en bra kamera så lär dig den ordrentligt så du får ut så mycket av den som möjligt och du ska se att det blir bra bilder. Prova dig fram med olika kompsitioner och experimentera med annorlunda dito.
Fota i RAW så du har möjlighet att ändra exponering, vitabalans och annat i efterhand.
Prova HDR för att se om det är din grej.

Lycka till.
 
Ofta brukar lusten att fotografera minska när idéerna minskar. Man tycker man har varit runt på alla ställen i sin närhet och där fotograferat allt som finns att fotografera.

Jag har då två tips:

1) Försök hitta några fotokompisar. Några man kan diskutera bilder med. Att åka ut till samma ställe och sedan jämföra era bilder med varandra. Vad hittade kompisarna för motiv? Man kan lära sig mycket av varandra.

2) Gå en kurs. Få nya idéer som man tar med sig i sitt fotograferande. Kanske får man lära sig någon ny teknik som gör att man ser sina gamla fotoställen med nya ögon.

/Gunnar
 
Jag byter kamera nästa lika ofta som skjorta, och det ger mig alltid en liten knuff framåt. Fast det gäller, i a f för mig, att pricka in några bra bilder samtidigt. Det brukar dock inte vara något problem, för mer tillfällen ger mer bilder.
 
Håller med om att det är nya prylar som ger lusten att fotografera, haha. 50d låter väl ungefär som en 30d, lite ettrigt, prova att lyssna på ljudet från gamla 5d, det är det bästa jag hört i alla fall från digitalare.
 
Håller med om att det är nya prylar som ger lusten att fotografera, haha. 50d låter väl ungefär som en 30d, lite ettrigt, prova att lyssna på ljudet från gamla 5d, det är det bästa jag hört i alla fall från digitalare.

Det kanske vore något för FS, att lägga upp små ljudfiler med ljudet från olika kamerors slutare.
 
Dokumentärer om fotografer och foto som yrke är ett hett tips. Jag återfann min passion och lite till efter att ha sett på dokumentären om James Nachtwey, War Photographer heter den. Det och tätt därefter besöka fotografiska gav mig enormt mycket och jag blev mer medveten om vad jag gillar med foto!

Pröva en dokumentär!

Ett annat tips kan vara ett fota efter ett enkelt tema under en månad, så som texturer eller grönska!
 
Jag har också mer eller mindre tappat lusten att fota, sen i våras. Dels beror det på att mitt ena objektiv gått sönder så att jag inte kan ta de bilder som jag vill ta (har inte haft råd att köpa nytt), dels på att min lilla dotter vill ha mer och mer av min uppmärksammhet när jag är ledig (tur att jag inte har något emot att busa med henne).
Jag har grymt svårt att ta mig tid att sticka iväg och fota. Ibland säger min fru till mig att ta kameran och åka iväg och fota lite, men just då kanske jag inte har någon lust eller så är ljuset inte så roligt.
 
Hmm

Jo den försvann mer eller mindre helt. Var inte nöjd med min bilder, allt var egentligen skräp.
Av en händelse så tittade jag på lite prisjämförelser på olika Canonmodeller på bl,a Pricerunner och fick se att Eos 50 D hade ramlat ner relativt mycket i pris, runt 7000 på Rajala, kan jag sen få runt 3000 för min nuvarande 30D så tyckte jag inte det var så mycket att tveka om.
Visserligen hade 50D fått väldigt mycket blandad kritik i olika tester. De fotografer som ger sina in och avtryck här på FS var däremot överlag väldigt nöjda tyckte jag.
Så jag beställde en 50D på Rajala igår, jag väntar och väntar, har svårt att bärga mej.
Undrar om jag har köpt mej lusten att börja fota igen, att få höra ljudet från exponeringarna som jag tycker låter så härligt. Att köpa sej lust tror jag nu inte är något som alltid funkar, och definitivt inget att rekommendera, det blir nog framförallt väldigt dyrt. Men, utslaget per år så blir det nu inte så mycket, då jag räknar med att denna kameran räcker läääänge läääänge åt mej, och återuppväcker den ett intresse så får man väl se det som väl investerade pengar. Så nu ska jag ge mej ut och snubbla runt i moder natur igen och se vad jag hittar för intressant att rikta objektiven emot. Jag önskar mej själv lycka till och hoppas intresset håller sej vid liv.
Ha det bra alla fotovänner.

Hoppas det ligger på det psykiska planet för bättre bilder vad gäller skärpa och brus lär du ju inte få med 50D! Kan ju nämna att det tog mig över ett år att få lika skarpa bilder med 40D som med min gamla 20D pga av egenheterna hos denna modellen. Ska man uppleva ett lyft vad gäller teknisk bildkvalitet tror jag det enda är att gå upp i sensorstorlek (fast 7D var ett lyft jämfört med tidigare cropmodeller när jag hade lärt mig dess negativa egenheter) eller köpa bättre objektiv.
 
Hoppas det ligger på det psykiska planet för bättre bilder vad gäller skärpa och brus lär du ju inte få med 50D! Kan ju nämna att det tog mig över ett år att få lika skarpa bilder med 40D som med min gamla 20D pga av egenheterna hos denna modellen. Ska man uppleva ett lyft vad gäller teknisk bildkvalitet tror jag det enda är att gå upp i sensorstorlek (fast 7D var ett lyft jämfört med tidigare cropmodeller när jag hade lärt mig dess negativa egenheter) eller köpa bättre objektiv.

Kan så vara, kanske en blandning av det psykiska, men även att bytet är ett lyft kameramässigt, nu kan ju inte jag säga emot dej "ännu" då jag inte kunnat jämföra, men jag har hört från andra fotografer som definitivt inte håller med dej om att skillnaden är liten. Men så är det ju, vi tycker alla olika, och tur är väl det. Men visst hade jag gärna köpt på mej en ännu dyrare kamera om jag prioriterat annorlunda, men mitt fotande är ju en hobby, och på min nivå räcker nog denna gott och väl. Hoppas jag.
Trevligt att läsa allas synpunkter på råd för att hålla intresset vid liv, fortsätt gärna.
 
Man kan också - som jag - byta kamera utan att shoppa. Plockar ibland fram ett ex ur "museiskåpet" och luftar en dag eller två.

Det kan bli en gammal Lubitel, en Graflex, Olympus Trip eller vad som helst. Sen gäller det att använde de möjligheter som finns till att få fram bilder och helst en berättelse.
 
Tillspetsat

Vad är det för egenheter som tar ett helt år att bemästra av en som dessutom är van vid märket?

Det var kanske lite tillspetsat. I samma veva som jag precis köpt 40D upptäckte jag att jpg-bilderna blev mindre skarpa ur kameran än med 20D. Efter att provat diverse kamerainställningar gav jag upp och har sedan dess bara fotat med RAW när jag använder denna kameran vid fågelfoto. Det tog lite tid och experimenterande att komma fram till hur mycket skärpa man skulle lägga på i DPP och hur mycket man skulle lägga på i PS efter olika storlekssättning av bilden. Jag kan dock inte fortfarande få fram samma krispiga skärpa och ytstruktur i fjäderdräkter med 40D som jag kan få med 1DMKIIN + tc 1,4. Den gamla tunga harven ger klart bättre skärpa med konverter än 40 D utan - Det blir ungefär samma bildvinkel om man använder samma objektiv (testen gjordes med 500/4). Vid rent teoretisk uppmätning är det kanske annorlunda men fåglar med sin finmönstrade fjäderdräkt är ju inga svarta linjer på vit bakgrund.

Med 7D är det annorlunda. Lätt att få krispiga bilder direkt ur kameran och bättre än de andra 2 vid högre ISO (800-1600 som jag testat). MKII:an hänger dock med bra vid ISO under 400. Jag provade att interpolera upp dess 8 Mpix-bilder till 18 Mpix (I PS i ett steg med PS 7, en gammal version) och vid 100% crop efter uppskärpning så bra jag kunde av bägge filerna så låg blyharven inte alls långt efter 7D. Utan så kraftig interpolering, t.ex vid webbilder eller mindre tryck, så klår MKII:an även 7D vad gäller skärpa och krispighet.
Det är vad jag kommit fram till gällande just mitt fotograferande. Sedan kan man ju också diskutera andra saker som AF men det är en annan historia.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.