Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar/råd inför byte av system

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Nu står jag i ett läge där jag har svårt att ta ett beslut och behöver lite råd. Jag förstår att det inte finns ett givet svar, men era tankar och idéer är uppskattade.

Jag har idag ett Olympus system i instegsklassen.
Utrustningen består av ett e-510 hus, batterigrepp, 3 gluggar (14-45, 45-150 samt 70-300mm), blixt och lite annat smått och gott.

Begränsningarna (som jag upplevt) med Olympus system är brus vid högre ISO samt att den har lite jobbigt att fokusera vid skymning/mörker.
Fördelen är att den mindre sensorn gör utrustningen rätt så liten och smidig, både när det gäller hus och optik.

Mitt dilemma då..
Jag har fått erbjudande att byta min utrustning mot en Canon 40D från en medlem här på sidan.
Canon 40D har jag haft möjlighet att testa och den är fantastisk att arbeta med och kameran hoppar absolut upp ett par steg ifrån det jag använder idag. Samtidigt så innebär bytet all min utrustning mot ett 40D hus och en 17-85 IS. Prismässigt så är bytet rättvist, min utrustning har samma värde som en 40D med ett 17-85 IS.

Största anledningen till ett byte förutom en högre klass på kameran är utbudet på Canons (Sigma, Tokina m.fl) optik där man kan hitta bra gluggar för vettiga pengar.

Fördelar Canon:
Bättre kamera över lag
Stor begagnad marknad på gluggar
Vädertätad
Mycket snabb

Nackdelar Canon:
Ingen inbyggd bildstabilisering
Mindre prylar för samma peng jämfört med vad jag har
Modellen har 2 år på nacken

Fördelar Olympus:
Inbyggd bildstabilisering
Jag har redan flera gluggar och blixt
Hyfsat bra kvalitet på kit-optik

Nackdelar Olympus:
Liten begagnad marknad
Högt brus
Lite slö

Jag måste bestämma mig inom de närmsta 1-2 dagarna och för att inte hjärnan skall koka över så undanbeder jag mig förslag på annan utrustning än vad som angetts ovan :)

Det finns säkert rena sakfel ovan, men de kan vi kanske bortse från
 
Om Du ska byta system helt, tycker jag att Du ska göra lite bättre research ä'n Du tycks ha gjort. Naturligtvis är det möjligt att komma fram till Canom med grundlig research, men det finns några märken till som borde kunna vara övervägbara.

Jag kan i princip inte byta från det jag har - det är för stora värden involverade - men skulle jag ändå göra det, skulle jag vara sanslöst grundlig.

Vad passar mina händer? Vad är accepåtabelt brus? Vad fotograferar jag mest? Vilka är "måste"-objektiven? Det finns en hel lång rad frågor.
 
"Jag måste bestämma mig inom de närmsta 1-2 dagarna och för att inte hjärnan skall koka över så undanbeder jag mig förslag på annan utrustning än vad som angetts ovan :)

Det finns säkert rena sakfel ovan, men de kan vi kanske bortse från"

Om du inte vill diskutera annan utrustning och man skall bortse från sakfel så är det väl inte mycket att diskutera.

Byt!

Micke.
 
Om Du ska byta system helt, tycker jag att Du ska göra lite bättre research ä'n Du tycks ha gjort. Naturligtvis är det möjligt att komma fram till Canom med grundlig research, men det finns några märken till som borde kunna vara övervägbara.

Jag kan i princip inte byta från det jag har - det är för stora värden involverade - men skulle jag ändå göra det, skulle jag vara sanslöst grundlig.

Vad passar mina händer? Vad är accepåtabelt brus? Vad fotograferar jag mest? Vilka är "måste"-objektiven? Det finns en hel lång rad frågor.

Ursäkta mig tannler, det är sällan jag blir irriterad, men...
Om jag är nyfiken på vad ni tycker om ett byte från mitt Olympussystem med en e-510 till en Canon 40D... hur kan du då börja ditt inlägg med "Om Du ska byta system helt, tycker jag att Du ska göra lite bättre research än du tycks ha gjort"
Vad i hela fridens namn vet om min research?
Jag kanske anser att 40D passar mina händer, har acceptabelt brus, har mina objektiv-behov osv.

Tråden kan avslutas, tack!
 
Du har så rätt Stefan - om Du får svar som Du inte vill ha, är det lika bra att skjuta alla som svarat, avsluta tråden och stänga ner fotosidan.se för gott.
 
Jag tycker inte det är något att tveka om. 40D håller rent bildmässigt samma kvalitet som kamerorna som släpps idag. Du lär få svårt i framtiden att hitta någon som är villig att byta en canonutrustning mot en Olympusutrustning. andrahandsvärdet på en 40D är klart bättre än det på Olympusprylar. Du får förutom ett större system också tillgång till tredjeparttillverkares objektiv.

Jag ser ing nackdelar med ett byte. Vill du sen ha en mindre kamera lär det inte vara svårt att få en ägare till ex 450D att byta mot din 40D, plus att du får en slant emellan.
 
Du har så rätt Stefan - om Du får svar som Du inte vill ha, är det lika bra att skjuta alla som svarat, avsluta tråden och stänga ner fotosidan.se för gott.

Mitt namn är Sten, inte Stefan
Sorry, jag skulle inte skrivit att jag ville avsluta tråden, du är välkommen att fortsätta den hur länge du vill
 
Jag tycker inte det är något att tveka om. 40D håller rent bildmässigt samma kvalitet som kamerorna som släpps idag. Du lär få svårt i framtiden att hitta någon som är villig att byta en canonutrustning mot en Olympusutrustning. andrahandsvärdet på en 40D är klart bättre än det på Olympusprylar. Du får förutom ett större system också tillgång till tredjeparttillverkares objektiv.

Jag ser ing nackdelar med ett byte. Vill du sen ha en mindre kamera lär det inte vara svårt att få en ägare till ex 450D att byta mot din 40D, plus att du får en slant emellan.

Tack för tipset!
Jag ser faktiskt fram emot en liten större kamera, jag tyckte e-510 var lite liten därför köpte jag ett batterigrepp. Det största hindret är nog den "pryltokige" i mig som gör av med "många" prylar som jag lagt pengar och själ i, för att få mindre men bättre...
Som mitt ursprungliga inlägg säkert lyste igenom så blir det nog byte, men alltid kul med lite relaterade synpunkter.
 
Ursäkta mig tannler, det är sällan jag blir irriterad, men...
Om jag är nyfiken på vad ni tycker om ett byte från mitt Olympussystem med en e-510 till en Canon 40D... hur kan du då börja ditt inlägg med "Om Du ska byta system helt, tycker jag att Du ska göra lite bättre research än du tycks ha gjort"
Vad i hela fridens namn vet om min research?
Jag kanske anser att 40D passar mina händer, har acceptabelt brus, har mina objektiv-behov osv.

Tråden kan avslutas, tack!

Jag tycker det var ett råd i all välmening, men vill du att vi ska säga att 40D är en jättebra kamera så kan jag säga det. För det är det. Men inget jag skulle välja.
 
Har du egentligen redan bestämt dig så är 40D ingen dum kamera alls, och du kan sluta läsa här. :)

...

Om du har svårt att ta beslutet men samtidigt måste göra det snabbt så är väl risken uppenbar att du gör något du ångrar senare.

Kanske bäst att ta det lite lugnt, det finns många nya och begagnade kameror - och fler märken - där ute så du behöver inte hoppa på just den här affären innan du hunnit tänka färdigt.

Säkert inte det du ville höra, men det är helt OK om du väljer bort rådet. ;-)
 
Precis, vad jag också skulle vilja säga, - ha alltid "is i magen" vid alla köp!
Canon 40D är "ingen dum kamera alls", men utvecklingen går rasande fort, vad kommer från Canon nästa år, förmodligen en ännu bättre kamera?

Antiskak i kamerahuset tycker jag är bäst, men det kan man tvista om i dagar, ja, det har redan gjorts här på Fotosidan!

Eftersom du vill ha lite råd, beror det säkert på, att du inte är helt övertygad själv över bytet, eller hur?

Men, å andra sidan, skulle 40D senare bli aktuell, för ett byte till ett annat kamerahus, har du ju ramlat in i Canon gluggarnas värld, deras gluggar tillhör toppskiktet, minst sagt!
 
Jag håller inte riktigt med i ovanstående resonemang, bortsett från att AS i huset är väldigt trevligt att ha. Problemet som jag ser det är trådskaparens nuvarande utrustning som jag tror är mycket svårsåld. Nu har han möjlighet att byta den rakt av mot en 40D med ett hyggligt objektiv. Den chansen lär inte dyka upp igen i första taget. Visst har 40D snart två år på nacken, men det är bildmässigt fortfarande en oöverträffad modell i sitt segment. Ungefär lika seglivad som 5D men skillnaden är att 40D dessutom är en av marknadens snabbaste kameror, vilket man knappast kan hävda 5D vara.

Till skillnad från Olympus 510 så tror jag att 40D kommer vara attraktiv på beg-marknaden rätt länge till. Vill man byta system med en Olympusutrustning så tror jag dess värde sjunker fortare plus att potentiell målgrupp köpare är ofantligt mycket mindre.
 
Dessutom är väl 40D och 510:an lika gamla, från sommaren 2007.

Tycker också mycket väl att du kan byta. Genom din research vet du ju redan vad du får med 40D, med många klara fördelar. Abret är förstås begränsningen i utrustning, för att komplettera med t ex 70-300 och en bra blixt blir det ju ett antal tusenlappar till beroende på nytt eller begagnat.

Då har du ju f ö stabilisering i objektiven och behöver så långt inte sakna det i huset.

Sedan att du sårar en del känslor här på FS med att välja ett märke utan stabilisering i huset måste du leva med... ;-)
 
För några år sedan, satte en journalist, från Sveriges största fototidning, in en liknande fråga, kunde inte bestämma sig,
- skulle ut och resa, inom två dagar, visste inte vilket objektiv han skulle välja, av tre olika, hade bråttom med sitt val ...

Självklart var det en test, kul hade han, även vi som läste tråden, det kom om in många, många förslag ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.