stregnil
Aktiv medlem
Nu står jag i ett läge där jag har svårt att ta ett beslut och behöver lite råd. Jag förstår att det inte finns ett givet svar, men era tankar och idéer är uppskattade.
Jag har idag ett Olympus system i instegsklassen.
Utrustningen består av ett e-510 hus, batterigrepp, 3 gluggar (14-45, 45-150 samt 70-300mm), blixt och lite annat smått och gott.
Begränsningarna (som jag upplevt) med Olympus system är brus vid högre ISO samt att den har lite jobbigt att fokusera vid skymning/mörker.
Fördelen är att den mindre sensorn gör utrustningen rätt så liten och smidig, både när det gäller hus och optik.
Mitt dilemma då..
Jag har fått erbjudande att byta min utrustning mot en Canon 40D från en medlem här på sidan.
Canon 40D har jag haft möjlighet att testa och den är fantastisk att arbeta med och kameran hoppar absolut upp ett par steg ifrån det jag använder idag. Samtidigt så innebär bytet all min utrustning mot ett 40D hus och en 17-85 IS. Prismässigt så är bytet rättvist, min utrustning har samma värde som en 40D med ett 17-85 IS.
Största anledningen till ett byte förutom en högre klass på kameran är utbudet på Canons (Sigma, Tokina m.fl) optik där man kan hitta bra gluggar för vettiga pengar.
Fördelar Canon:
Bättre kamera över lag
Stor begagnad marknad på gluggar
Vädertätad
Mycket snabb
Nackdelar Canon:
Ingen inbyggd bildstabilisering
Mindre prylar för samma peng jämfört med vad jag har
Modellen har 2 år på nacken
Fördelar Olympus:
Inbyggd bildstabilisering
Jag har redan flera gluggar och blixt
Hyfsat bra kvalitet på kit-optik
Nackdelar Olympus:
Liten begagnad marknad
Högt brus
Lite slö
Jag måste bestämma mig inom de närmsta 1-2 dagarna och för att inte hjärnan skall koka över så undanbeder jag mig förslag på annan utrustning än vad som angetts ovan
Det finns säkert rena sakfel ovan, men de kan vi kanske bortse från
Jag har idag ett Olympus system i instegsklassen.
Utrustningen består av ett e-510 hus, batterigrepp, 3 gluggar (14-45, 45-150 samt 70-300mm), blixt och lite annat smått och gott.
Begränsningarna (som jag upplevt) med Olympus system är brus vid högre ISO samt att den har lite jobbigt att fokusera vid skymning/mörker.
Fördelen är att den mindre sensorn gör utrustningen rätt så liten och smidig, både när det gäller hus och optik.
Mitt dilemma då..
Jag har fått erbjudande att byta min utrustning mot en Canon 40D från en medlem här på sidan.
Canon 40D har jag haft möjlighet att testa och den är fantastisk att arbeta med och kameran hoppar absolut upp ett par steg ifrån det jag använder idag. Samtidigt så innebär bytet all min utrustning mot ett 40D hus och en 17-85 IS. Prismässigt så är bytet rättvist, min utrustning har samma värde som en 40D med ett 17-85 IS.
Största anledningen till ett byte förutom en högre klass på kameran är utbudet på Canons (Sigma, Tokina m.fl) optik där man kan hitta bra gluggar för vettiga pengar.
Fördelar Canon:
Bättre kamera över lag
Stor begagnad marknad på gluggar
Vädertätad
Mycket snabb
Nackdelar Canon:
Ingen inbyggd bildstabilisering
Mindre prylar för samma peng jämfört med vad jag har
Modellen har 2 år på nacken
Fördelar Olympus:
Inbyggd bildstabilisering
Jag har redan flera gluggar och blixt
Hyfsat bra kvalitet på kit-optik
Nackdelar Olympus:
Liten begagnad marknad
Högt brus
Lite slö
Jag måste bestämma mig inom de närmsta 1-2 dagarna och för att inte hjärnan skall koka över så undanbeder jag mig förslag på annan utrustning än vad som angetts ovan
Det finns säkert rena sakfel ovan, men de kan vi kanske bortse från