Annons

Tankar om blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Med blixten synkad på första ridå så går förblixten av bara bråkdelen av en sekund innan huvudblixten, även vid långa exponeringar. Testa att synka blixten på andra ridån, och ta en bild med lång slutartid och se ifall det funkar då.
 
Jo...

Och jag ser stjärnor just nu eftersom jag hade riktat Sigman rakt mot mig:)

Först så använder jag FEL (slå iväg en förblixt från kameran), väntar en stund och tog sedan kortet stirrandes rakt in i Sigmans blixljus... Det var inte det klyftigaste jag gjort idag,

För övrigt var jag glad över att Sigma hade en internationell garanti på sina blixtar. Hela äventyret gick på garantin (byte av ett kretskort) och nu fungerar blixten.

..jalle


lutfisk skrev:
någon som har lyckats fjärrstyra en Ef-500 dg super på full styrka (1/1) med 300d:s inbyggda blixt?

blixten löses ut för mig men ljuset syns inte på bilden.. helskumt. funkar med styrka 1/2
 
ja se där nu funkar det för mig också. varför måste man låsa exponeringen? det är det FEL gör? varför blir det annorlunda?
 
Med FEL så fyrar kameran av en förblixt när du aktiverar FEL. Den använder förblixten för att kalkulera fram en korrekt exponering. När du sen tar din bild så fyrar kameran inte av en förblixt, därför triggar sigman på huvudblixten.
 
Jag är också i blixt köpar tagen och har läst diverse recensioner och forum osv. men har dock inte blivit övertygad riktigt för vilken blixt jag skall köpa.

Mina förutsättningar är dock lite annerlunda, jag åker till NY om 2 veckor och tänkte köpa mig en blixt där och har kollat in 3 st blixtar som jag väljer mellan, kan någon motivera mig för vilken jag skall välja ?

Alt:

1. Sigma EF-500 DG Super (Pris BH-photo: 1400 SEK)
2. Canon Speedlite 550EX (Pris BH-photo: 2400 SEK)
3. Canon Speedlite 420EX (Pris BH-photo: 1400 SEK)

Vad väljer jag till min 10D ?
 
Lizard skrev:
Funkar det bra? Har själv funderat på att beställa Tokinaprylar då det tydligen pågår en kampanj i staterna..

Dessutom har ju inte Tokina någon generalagent i Sverige..

Tokina är bra, men tänk dej för lite då dom inte har någon agent i Sverige.
Jag har bra erfarenheter av Tokina 17 mm. men deras ATX Pro 28-70 f:2,6-2,8
har jag ägt 2 stycken och haft problem med båda, den ena gick nästan av på mitten, då några skruvar lossnade som höll ihop optiken, den andra fick något fel så den gick bara att fokusera då man lutade den neråt, gällde både Manuella läget o AF läget, antagligen lossnade någon liten bit inuti o lade sej ivägen för det var vissa gånger som den funkade OK.
Det är lite trist då optiken i övrigt är så gediget gjord.

mvh
Göran
 
Själv valde jag Sigma EF-500:an och måste säga att jag är mycket nöjd, ser inga skäl till att lägga ner nästan det dubbla för att få cannons orginal blixt. Så mitt råd blir: satsa på sigma bli´xten så får du några tusenlappar över att köpa andra roliga saker för när du ändå är i USA....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.