Annons

Tamron vs. Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuddis

Medlem
Funderat på att beställa ett objekt vet inte riktigt vilket
Valet står mellan Tammron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) Macro och Canon EF-S 55-250 F4-5,6 IS

Använder Canon EOS 450D,
är ingen profs fotograf mera nybörjare

Canonobjektivet är den bättre av dem och har dessutom bildstabilisator.
Fördelen med tamronobjektivet är givetvis att den även täcker in vidvinkel- till normalomfånget.

En kombination av 18-55 IS och 55-200 IS anser jag vara en betydligt bättre om än krångligare (kräver objektivbyten) än tamrons 18-200.

Canonobjektivet är den bättre av dem och har dessutom bildstabilisator.
Fördelen med tamronobjektivet är givetvis att den även täcker in vidvinkel- till normalomfånget.

En kombination av 18-55 IS och 55-200 IS anser jag vara en betydligt bättre om än krångligare (kräver objektivbyten) än tamrons 18-200.

Så du föreslår att jag köpper Tamrons

Funderat på att beställa ett objekt vet inte riktigt vilket
Valet står mellan Tammron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) Macro och Canon EF-S 55-250 F4-5,6 IS

Använder Canon EOS 450D,
är ingen profs fotograf mera nybörjare

Tänk efter före.
Vad ska du använda det till?
Zoomgluggar med stort omfång är, och kommer alltid att vara, kompromisser, både vad gäller bildkvalitet och användbarhet.
Fasta objektiv eller zoom typ 24-105 eller 70-200 är betydligt enklare att bygga och därmed oftast bättre tekniska lösningar.

Försök tänka ut vad och hur du ska använda objektivet, sedan är det mycket lättare att ge råd i rätt riktning ;-)

Mvh.

/Janne

Tänk efter före.
Vad ska du använda det till?
Zoomgluggar med stort omfång är, och kommer alltid att vara, kompromisser, både vad gäller bildkvalitet och användbarhet.
Fasta objektiv eller zoom typ 24-105 eller 70-200 är betydligt enklare att bygga och därmed oftast bättre tekniska lösningar.

Försök tänka ut vad och hur du ska använda objektivet, sedan är det mycket lättare att ge råd i rätt riktning ;-)

Mvh.

/Janne

Det blir att fotografera lite allt möjlligt, både semester bilder, fester, bröllop, naturbilder, landskap, nästan alla sorters fotografering man kan tänka sig, Inte porträtt bilder...

Tamron AF 18-200 är ett ganska billigt objektiv, och kvaliteten är måttlig. Överväg i så fall istället Tamron AF 18-250. Trots att detta har större zoomomfång så har Tamron lyckats göra detta MYCKET bättre! Tydligen någon sorts genombrott i superzoom-kategorin. Även tämligen kräsna fotografer förefaller vara nöjda med detta.

Okej. så Canon då
eller tog jag fell igen
Jag tycker jag var ganska klar i min beskrivning. Canonobjektivet är det bättre av dem och har IS medans tamronobjektivet erbjuder bekvämlighet med större omfång.

Vilket som är viktigast för dig kan ju bara du avgöra. För egen del skulle jag inte köpa tamronobjektivet oavsätt vilket det jämfördes med.

Långzoom ??

Det blir att fotografera lite allt möjlligt, både semester bilder, fester, bröllop, naturbilder, landskap, nästan alla sorters fotografering man kan tänka sig, Inte porträtt bilder...

Till semesterbilder utomhus i bra ljus är långzoom ok.
Däremot till festbilder-bröllopsbilder inne i svagt ljus är fasta ljusstarka objektiv avsevärt mycket bättre!!
Långzoomens allra svagaste sida är dess dåliga ljusstyrka.
Ljusstark kortare zoom kan oxå vara OK till fester o bröllop.

Till landskap och naturbilder skulle jag rek en bättre zoom med mindre omfång eller för bästa skärpa-upplösning, fasta objektiv.

MEN vill du bara ha ett billigt objektiv som funkar hyffsat till det mesta ....då ska du välja en zoom med stort omfång.
Mycket beror ju på din budget och hur intresserad du är av att göra riktigt bra bilder.

mvh.

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar