Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron sp af 90/2,8 di makro till D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Odden

Aktiv medlem
Hejsan var idag och kollade på olika objektiv till min kamera och blev rekomenderad Tamron sp af 90/2,8 di makro som jag äe väldigt väldigt sugen på men kunde bara testa det på en canon dom hade så nu undrar jag om det funkarbra till min Dynax 7d?????? och om det är ett bra komplment till mitt Minolta 28-100 objektiv är mycket sugen på Tamron objektivet men vet inte om det är bra eller dåligt till min kamera

Vet ej riktigt syftet med ditt köp, men är det en macro du är ute efter skulle jag hellre rekomendera en Sigma 150 2,8. Då får du också ett bra 200 mm teleobjektiv, dvs en längre brännvidd än det du redan har. Prestandamässigt är Sigman svårslagen, macrobilderna får ofta en mycket mörk bakgrund, något som är svårt att uppnå med macroobjektiv i mellansegmentet. För allmänfoto och inomhusporträtt kanske Tamronen lämpar sig bättre, även den är absolut toppklass. Men eftersom du redan äger en 28-100 zoom tror jag du har mer användning för Sigmas 150:a

Var inne på det sigma objektivet också vill ha ett objektiv som klarar makro och porträtt fotografering 28-100 objektivet är inte så bra på det

Odden skrev:
Hejsan var idag och kollade på olika objektiv till min kamera och blev rekomenderad Tamron sp af 90/2,8 di makro som jag äe väldigt väldigt sugen på men kunde bara testa det på en canon dom hade så nu undrar jag om det funkarbra till min Dynax 7d?????? och om det är ett bra komplment till mitt Minolta 28-100 objektiv är mycket sugen på Tamron objektivet men vet inte om det är bra eller dåligt till min kamera

Jag har den kombinationen - 7D och Tamron 90/2,8 - och jag tycker den är utmärkt för makro och porträtt. Mitt exemplar tycker jag är riktigt riktigt skarpt. Ska man ta porträtt så kan det vara bra att kolla porisarna först för det är verkligt avslöjande på gott och ont. :) Men är man ute efter ett tele också så kanske du ska kolla på Sigma objektivet som du fick tips om. 90 mm täcks ju av det du har även om det förmodligen inte gör det lika bra som Tamron 90.

Än så länge finns inte Sigma 150mm med Minolta fattning (inte vad jag har sett) men jag hoppas att det dyker upp snart. Det är onekligen en stark konkurent till Tamrons 90mm. Jag har använt Tamrons 90mm och tycker att det är en mycket bra och skarp glugg. Men det finns fördelar med 150mm som överväger lite. Du kan jobba på ett längre avstånd och inte störa insekter med att köra upp gluggen i ansiktet på dom ;0))
Jag valde till slut att köpa ett Minolta 100mm f/2,8 Macro, vilket jag inte ångrar. Men vem vet, jag kanske kompleterar med ett Sigma 150mm eller 180mm i framtiden. I nuläget känns det som jag inte vill det, men vem vet.

mvh/Ove

Sigma har även 105

Sigma har ju även ett 105/2.8 makroobjektiv till Minolta som kostar ungefär som Tamrons 90. Det blir inte 200 mm men väl 168 mm nånting, jämfört med 144 mm från ett 90 mm.

Har varit och kollat på ett sigma 105/2.8 makroobjektiv som Henrik Sandström berättade och det blir nog ett sådant för 3995kr vet inte om det var dyrt eller normalt pris

Odden skrev:
Har varit och kollat på ett sigma 105/2.8 makroobjektiv som Henrik Sandström berättade och det blir nog ett sådant för 3995kr vet inte om det var dyrt eller normalt pris

Kul för dig! :)

Det är nog rätt normalt pris (iaf för Sverige), inte högt iaf, och de tester jag läst säger att Sigmas 105 och 150 samt Tamrons 90 alla är superba objektiv. Jag kan inte riktigt bestämma mig själv.

Har inte hittat Sigma 150 2,8 för minolta så har inte kunnat testa det men det låter också intressant

En sak man måste tänka på vid val av objektiv är att ju längre brännvidd man väljer desto större risk för skakningsoskärpa vid frihandsfotografering.
Att springa omkring och försöka jaga småkryp med stativ är ingen rolig historia.

tale skrev:

Att springa omkring och försöka jaga småkryp med stativ är ingen rolig historia.

-Men ack Thomas; nu är du inne i Minolta-Digitalt-forumet vettu, våra stativ står och dammar i garderoben oavsett objektiv! ;)

Jag tycker D7D och SP90 är en underbar kombination.

/Per

Per skrev:
-Men ack Thomas; nu är du inne i Minolta-Digitalt-forumet vettu, våra stativ står och dammar i garderoben oavsett objektiv! ;)

Jag tycker D7D och SP90 är en underbar kombination.

/Per

Ursäkta mig då, jag visste inte att Tamrons och Sigmas objektiv bara gick att använda till Minolta ;-)

Jag är inte en såndär märkesfixerad nörd, utan jag tycker att både Nikon, Minolta och även Canon gör prylar som fungerar.

Nu har snacket spårat ur, för att återgå till ursprunget så har jag Tamron sp90 och rekomenderar det varmt

mvh en blandmärkes ägare
Thomas

Jag kunde inte bara låta bli:)

Låna mig en kamera med bildstabilisering så skall jag visa hur man gör för att få skakningsoskärpa.

mvh Thomas

Det var såklart ett skämt, inga som helst problem att skaka sönder en bild med en Minolta heller.. :)

Men jag tycker hursom att just den kombinationen som ursprungsfrågan handlade om; ett måttligt macro-tele + "Anti-skak" är en väldigt trevlig kombination - säkerligen oavsett om funktionen sitter i huset eller objektivet.

Kika gärna in i mitt album, jag har just lagt upp två bilder från igår, fotade med just den kombinationen. Frihand och 1/30 s.

/Per

Bilagor

• pärlemor_web_2.jpg
    pärlemor_web_2.jpg
    38.5 KB · Visningar: 643
jimmie: Var? Jag funderar på om jag ska skaffa en macroglugg eller byta system, men kan man få 150:an (inte 105:an) så kan jag tänka mig den under tiden jag bestämmer mig ;)

Sigma 150 som någon föreslog finns inte för minolta, dessutom ligger den typ 2000:- högre i pris för de kameror där den finns.

De objektiv jag ser som aktuella i prisklassen är Tamron 90 eller Sigma 105.

I det valet valde jag Tamron för att, vid sidan av makrot, den brännvidden passade mig bättre för porträtt och landskap.

Idag har jag ett annat makro.

Senast ändrad:
ja du lär

Inte hitta något skarpare objektiv än tamronet det är ett riktigt skitobjektiv byggmässigt men bilderna det levererar får du nog svårt att hitta något likvärdigt har ett själv det är favovit glugg numera trots att det är så slööööt o taskig byggkvalitet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar