Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tamron SP 150-600mm VC
- Trådstartare J O Härnström
- Start datum
zosma
Aktiv medlem
Nu har jag inte läst allt, det är så många sidor, så möjligt att någon liknande fråga finns redan innan.
Funderar eventuellt att köpa den här objektiven, har en Nikon D3200 som enligt Nikon kan autofokusera med bländare 5,6 eller större. Så kommer den här att funka i den längre delen med autofokus?
Funderar eventuellt att köpa den här objektiven, har en Nikon D3200 som enligt Nikon kan autofokusera med bländare 5,6 eller större. Så kommer den här att funka i den längre delen med autofokus?
Pisquare
Aktiv medlem
Nu har jag inte läst allt, det är så många sidor, så möjligt att någon liknande fråga finns redan innan.
Ja! Du kan få lite problem vid full tratt F=6,3, men jag har inte haft några problem med D3300 sånär som på att det går för långsamt vid 'action'. Däremot är kontrastfokuseringen väldigt exakt, och förfokusera går alldeles utmärkt såklart. Mitt tips: köp! En fantastisk lins ända till 500mm.
Vänligen /Richard
corren
Medlem
Focuspunkt som rör sig vid bildstabilisering
Efter läst alla positiva inlägg så har inhandlat ett Tamron SP 150-600.
När jag fokuserar med bilstabiliseringen aktiv så rör sig focuspunkten lite på "målet" ett par cm på ett avstånd om ca 15 m. man ser hur den jobbar och sedan släpper och då rör sig focuspunkten igen. Ska det vara så? Har ett Canon 70-200 och där rör den sig knappt.
Vidare när objektivet sitter på kameran kan man känna ett litet glapp i objektivfattningen (mellan huset och objektivet) känns inte helt ok eller?.. Har tagit testbilder på en text i en bok på 150 och 350 mm, 1/5 med f5.6 resp 8 när man zoomar i LR är inte texten helt skarp tycker Canon 70-200 är skarpare Har jag fått ett måndags ex
Med vänlig hälsning,
Mats
När jag fokuserar med bilstabiliseringen aktiv så rör sig focuspunkten lite på "målet" ett par cm på ett avstånd om ca 15 m. man ser hur den jobbar och sedan släpper och då rör sig focuspunkten igen. Ska det vara så? Har ett Canon 70-200 och där rör den sig knappt.
Vidare när objektivet sitter på kameran kan man känna ett litet glapp i objektivfattningen (mellan huset och objektivet) känns inte helt ok eller?.. Har tagit testbilder på en text i en bok på 150 och 350 mm, 1/5 med f5.6 resp 8 när man zoomar i LR är inte texten helt skarp tycker Canon 70-200 är skarpare Har jag fått ett måndags ex
Med vänlig hälsning,
Mats
mansod
Medlem
Med vänlig hälsning,
Mats
Det låter helt normal, bildstabiliseringen jobbar så.
Att den inte är lika skarp som canon 70-200 är nog också att vänta.
Du får nog ladda upp testbilderna, i full upplösning, om du vill få kommentar angående skärpan.
Mvh
Tonyeagle
Aktiv medlem
Förtydligande
Vet inte om du menar att du tagit bilder på 1/5 sekund?! I så fall är det ett under att det ens är halvskarpt. Om du tagit på stativ så ska du ha slagit av bildstabben. Förtydliga hur du tagit bilderna och ladda upp ett utsnitt i 100% eller fullstor bild så kan du få mer säkra svar på om skärpan är normal.
Med vänlig hälsning,
Mats
Vet inte om du menar att du tagit bilder på 1/5 sekund?! I så fall är det ett under att det ens är halvskarpt. Om du tagit på stativ så ska du ha slagit av bildstabben. Förtydliga hur du tagit bilderna och ladda upp ett utsnitt i 100% eller fullstor bild så kan du få mer säkra svar på om skärpan är normal.
corren
Medlem
Tack för era svar. Glömde nämna att objektivet Tamron 150-600 sitter på en 7D mark 2.
Har testat mera och det känns som jag kanske får göra en pudel....
Tog ikväll lite bilder handhållet med ISO500, 150-450mm tider mellan 1/60 -1/100 f5-7.1 och de flesta blev ok enligt mitt tycke, flesta skarpa (bild 1-3) men också en del ganska oskarpa som troligtvis beror på mitt eget darrande.
På 600mm f/8-9 och 1/160sek ISO1000 blev det något suddiga men det antar jag är skakningsoskärpa från mig själv.
Tog också nya bilder med kameran på stativ på 230 och 500mm med 1/6-1/8 sek f/7,1 ISO100. Spegeln uppfälld ingen bildstab och självutlösare. Nöjd med dessa bilder.(på kaffeburkarna)
Dock är jag inte van detta att focuspunkten i kameran ser ut att röra sig vid användande av bildstabilisering, låter normalt tyckte man på Kameraservice i Kungsör.
Fick lite panik igår men har nu bestämt mig för att testa vidare (har 30 dagars returrätt) innan jag slutligt bestämmer mig
Bifogar bilder som är helt opåverkade i LR/PS men komprimerade enligt FS regler.
Med vänlig hälsning,
Mats
Har testat mera och det känns som jag kanske får göra en pudel....
Tog ikväll lite bilder handhållet med ISO500, 150-450mm tider mellan 1/60 -1/100 f5-7.1 och de flesta blev ok enligt mitt tycke, flesta skarpa (bild 1-3) men också en del ganska oskarpa som troligtvis beror på mitt eget darrande.
På 600mm f/8-9 och 1/160sek ISO1000 blev det något suddiga men det antar jag är skakningsoskärpa från mig själv.
Tog också nya bilder med kameran på stativ på 230 och 500mm med 1/6-1/8 sek f/7,1 ISO100. Spegeln uppfälld ingen bildstab och självutlösare. Nöjd med dessa bilder.(på kaffeburkarna)
Dock är jag inte van detta att focuspunkten i kameran ser ut att röra sig vid användande av bildstabilisering, låter normalt tyckte man på Kameraservice i Kungsör.
Fick lite panik igår men har nu bestämt mig för att testa vidare (har 30 dagars returrätt) innan jag slutligt bestämmer mig
Bifogar bilder som är helt opåverkade i LR/PS men komprimerade enligt FS regler.
Med vänlig hälsning,
Mats
Bilagor
Pisquare
Aktiv medlem
Glappet i objektivfattningen har jag också och det är nog det som stör mig mest faktiskt. Har Nikon mount, och med dagens CNC-teknik ska det bara sitta som en smäck. Det stör mig för att det också oroar mig; kommer fukt/damm in emellan lättare? Riskeras CPU-kontakterna skadas vid montering av lins? Påverkar inte min kärlek för linsen, men väl en obehagskänsla över livslängd.
J O Härnström
Aktiv medlem
Mitt Tamron var nästan lika skarpt vid 400mm som mitt EF 400/5,6. Canontelet har lite högre kontrast. Ändå i praktiken en fördel för Tamronet tack vare den utmärkta stabiliseringen. Nackdelen med Tamronet var den långsamma följande fokuseringen, för stilla motiv var det inga problem.
(Jag kikade igår igenom lite fågelbilder från de senaste två åren och ibland kunde jag inte avgöra om bilden var tagen med Canon eller Tamron)
(Jag kikade igår igenom lite fågelbilder från de senaste två åren och ibland kunde jag inte avgöra om bilden var tagen med Canon eller Tamron)
tocar
Aktiv medlem
Mitt Tamron var nästan lika skarpt vid 400mm som mitt EF 400/5,6. Canontelet har lite högre kontrast. Ändå i praktiken en fördel för Tamronet tack vare den utmärkta stabiliseringen. Nackdelen med Tamronet var den långsamma följande fokuseringen, för stilla motiv var det inga problem.
För mig verkar det oerhört märkligt att Canons mycket erkänt skarpa 400mm/5,6, inte skulle prestera bättre än en budget zoom.
Pisquare
Aktiv medlem
För mig verkar det oerhört märkligt att Canons mycket erkänt skarpa 400mm/5,6, inte skulle prestera bättre än en budget zoom.
Det ÄR märkligt, men man kanske måste dra jämförelsen djupare än bara skärpan. AF-motorn fick jag byta ganska omgående. Vet fler som fick göra detsamma. Tätningarna och livslängd/byggkvalité blir lite gissningslekar, men fotar jag en regning dag togo jag Canons. Sju dar i veckan.
Man behöver bara läsa och titta på bilder runt om på nätet för att konstatera att Tamron i det närmaste gjort en kupp med denna glugg: sub-pro on a budget. Den är bra, den är vass. Vid 150 mm hiskeligt bra. Vid 400 för de pengarna - Wow! Vill du kan jag skicka upp ett par exempelbilder, för jag undrade ungefär som du, är detta verkligen möjligt?
Pratar vi skärpa vid de längre brännvidderna är det till att blända ner: 8-11, och då ställs såklart helt andra krav på hus. Jag älskar linsen, men har ständigt en klump i halsen för fortsatt funktionalitet, only time will tell...
J O Härnström
Aktiv medlem
Det trodde jag också, tills de första bilderna från Tamronet poppade upp på skärmen.
Men det är så att Canontelet är skarpare vilket märks i en del bilder. Men ofta tycker jag att skillnaden är marginell. Vid en så pass lång brännvidd som 400mm så gör stabiliseringen skillnad och vid 600mm så är det helt enkelt svårt att leva utan stabiliseringen.
Sen kan ju Tamronzoomen väljas bort pga. att Canontelet fokusera mycket snabbare. För exempelvis flygande fågel "BIF" så regerar telet.
MixPix
Aktiv medlem
Tätningarna och livslängd/byggkvalité blir lite gissningslekar, men fotar jag en regning dag togo jag Canons. Sju dar i veckan.
Antar att byggkvaliteten är bättre men 400 5.6 är inte vädertätad.
Dock har den tålt en hel del ändå.
J O Härnström
Aktiv medlem
Det kan vara så att Tamronet har sålt bra så att det därför finns många ute på annons.
Även Canons 100-400 IS är till salu ganska frekvent.
Folk kanske byter prylar som de byter skor.
microo
Aktiv medlem
Det kan vara så att Tamronet har sålt bra så att det därför finns många ute på annons.
Ja tror att en del köpare inte har användning för brännvidden andra har bytt till olika efterföljare från Sigma eller Nikon eller rentav beg fast har hänt mycket på den fronten sen Tamron släppte sin.
bomalt
Aktiv medlem
Ny firmware
I bruksanvisningen till objektivet står det att man ska stänga av VC om man ska fotografera motiv där man panorerar med kameran. Annars kan man få oskarpa bilder. Nu har Tamron tagit fram en ny firmware som känner av om kameran hålls still eller om man panorerar med den. VC kan vara påslaget hela tiden. Uppdateringen är beroende av vissa serienummer. Nyare objektiv har redan den nyare firmware.
Uppdateringen görs gratis av generalagenten. Jag skickade in mitt objektiv och fick det fixat nyligen...
Läs mera om detta på denna sida: http://www.tamron.eu/se/service/faq/
I bruksanvisningen till objektivet står det att man ska stänga av VC om man ska fotografera motiv där man panorerar med kameran. Annars kan man få oskarpa bilder. Nu har Tamron tagit fram en ny firmware som känner av om kameran hålls still eller om man panorerar med den. VC kan vara påslaget hela tiden. Uppdateringen är beroende av vissa serienummer. Nyare objektiv har redan den nyare firmware.
Uppdateringen görs gratis av generalagenten. Jag skickade in mitt objektiv och fick det fixat nyligen...
Läs mera om detta på denna sida: http://www.tamron.eu/se/service/faq/