Det var väldigt tråkig information och det är också skälet till att jag innan detta Tamron kom, inte ens övervägde tredjepartsgluggar. Jag har hört det från fler än du. Endast undantagsvis; exv kompisens Sigma 50mm f/1,4, har tredjepartsoptik varit ett reellt alternativ. Tamron har jag kikat och känt på i butik (billigare sortiment) och rappligare plaströr har jag inte upplevt maken till. Sigma har oftast känts som bra byggkvalitet på (EX) även om jag personligen har svårt för sammetsfinishen. Jag hoppas innerligt att det grepp Tamron bjuder sina kunder på; 5 års garanti, i princip ska innebära att jag inte behöver använda den. Dom flesta som vågar sticka ut hackan och erbjuda långa garantier, brukar göra det efter att ha reviderat sina processer rejält för att inte garantireklamationer ska "sänka hela skutan". Jag känner igen dina beskrivningar i övrigt bara delvis. Glasbitar och lösa saker är jag förskonad ifrån (puhhh, tar styggt på min övertygelse när inte grejor sitter ihop och saker lossnar). Jag har märkt att AF AI Servo kan ha problem på långa längder, dåligt ljus, men inte att det praktiskt taget omöjligt. Det är känsligt och gör sig bäst när man har rena bakgrunder/stora djupledsavstånd till annat som kan störa AF. Jag uppskattar att du delat dina erfarenheter, jag tar med mig dem vid kommande turer för att riktigt systematiskt testa lägena du beskriver. Fotosidans tidning testade ju gluggen under någon skidtävling, där det gick undan rejält och fick bra bilder på långa längder och största bländaren. Kan det bero på väldigt stora individskillnader?