J O Härnström
Aktiv medlem
Har fungerande aiservo med sigma 50-500, tamron 200-500 har aldrig tappat kontakt med servo. Problemet är känt men svåråtkomligt.
Jag är i huvudsak intreeserad av personer som använder optiken med 5d mark 3. Kan fler bekräfta problem eller om det fungerar som det ska vore jag tacksam. Kan vara en tidig batch som är kass ev.
Det hade varit bra om Tamronzoomen hade fler fokusbegränsningar, som det är nu så letar den på långa avstånd mellan 15m och oändligheten. Det kan bli problem på långa brännvidder när kontraster och konturer blir för mjuka, då letar inte objektivet efter fokus med 5D Mark III.
Jag har inte gjort direkt jämförelse mellan EF 5,6/400mm L och Tamronzoomen men visst är fokuseringen rappare med det fasta telet, något annat vore direkt konstigt.
För att zoomen ska ha någon chans så måste motivet synas i sökaren och fokuspunkten (den centrala eller central med utvidgade punkter träffa motivet. Så handhavandet är viktigt.
Denna vår har det varit mindre antal fåglar hemma vid ån där det annars brukar gå bra att fota flygande fågel. En teori är att det finns fler kråkor och de håller andra fåglar borta. Så min erfarenhet med BIF fågel i flykten är begränsad än så länge med Tamronzoomen.
Det är intressant med en diskussion även om kamerahusen till Tamronzoomen, utan hus inga bilder även om man så skulle ha en värstingglugg.