Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Tjusiga bilder.
Man ser att det är noll eller ytterst lite croppning i bilderna. Närbilderna på koltrasten mfl avslöjar att optiken är absolut ok men också att fotografen är nära motivet i fråga.

Där många upplever att optiken inte räcker till är inte sällan där man croppat sig in för att komma närmare. För varje liten mm i cropp så dalar slutkvaliteten och då tänker jag endast i termer cropp.. Tar man dessutom hänsyn till att man med ökat avstånd drabbas av atmosfäriska störningar så blir det än större diff i kvalitet.

Med andra ord så är det fotografens jobb som är avgörande, ofta oavsett optik.
/N

Det skall vara ett väldigt dåligt objektiv för att en obeskuren bild på bildskärm eller A4 skall bli dålig pga optiken.
När man beskär ordentligt det är då man sållar agnarna från vetet när det kommer till objektiv.
Jag har en D800 som har 36MP och när beskär kraftigt så märker man stor skillnad mellan objektiv. Vid beskärning förstoras objektivens brister.

/Karl
 
Tjusiga bilder.
Man ser att det är noll eller ytterst lite croppning i bilderna. Närbilderna på koltrasten mfl avslöjar att optiken är absolut ok men också att fotografen är nära motivet i fråga.

Där många upplever att optiken inte räcker till är inte sällan där man croppat sig in för att komma närmare. För varje liten mm i cropp så dalar slutkvaliteten och då tänker jag endast i termer cropp.. Tar man dessutom hänsyn till att man med ökat avstånd drabbas av atmosfäriska störningar så blir det än större diff i kvalitet.

Med andra ord så är det fotografens jobb som är avgörande, ofta oavsett optik.
/N

Och där ligger nog en del av förklaringen till att man ser så varierande resultat från den här zoomen.
Allt ifrån toppresultat till rent mediokra bilder när det gäller skärpan.

Micke.
 
Det skall vara ett väldigt dåligt objektiv för att en obeskuren bild på bildskärm eller A4 skall bli dålig pga optiken.
När man beskär ordentligt det är då man sållar agnarna från vetet när det kommer till objektiv.
Jag har en D800 som har 36MP och när beskär kraftigt så märker man stor skillnad mellan objektiv. Vid beskärning förstoras objektivens brister.

/Karl

Precis så.
Oavsett optik så är det en bra regel att hålla sig till så lite cropp som möjligt, om man är mån om slutresultatet.
/N


Och där ligger nog en del av förklaringen till att man ser så varierande resultat från den här zoomen.
Allt ifrån toppresultat till rent mediokra bilder när det gäller skärpan.

Micke.


Ja garanterat är det så.
/N
 
Kan tipsa om att Mattssons foto i Lund fått in några ex för Canon nu. Beräknad lev.tid för Nikonfattning är slutet av april eller början av maj. Ingen kö finns.
 
Nu j-klar ska det testas

Jag fick hem min idag som jag beställde till det låga dustinpriset. Nu blir det testing i helgen. Hoppas på lite ljus så inte dåliga tider sätter p för rättvis jämförelse med 400/5,6 och 500/4 + extenders. Ska försöka hinna med att testa med både 5DIII och 70D på frihand i fält.

Nyfiken!
 
Mattssonsfoto... kanske bästa handlaren i landet.
Kul med fler referensobjektiv som testat av folket här på fs. Rättså bra erfarenhetsbank..
/N
 
Jag fick hem min idag som jag beställde till det låga dustinpriset. Nu blir det testing i helgen. Hoppas på lite ljus så inte dåliga tider sätter p för rättvis jämförelse med 400/5,6 och 500/4 + extenders. Ska försöka hinna med att testa med både 5DIII och 70D på frihand i fält.

Nyfiken!

Vad menar du med sätter p för rättvis jämförelse?
Menar du dåliga tider eller långa exponeringstider? Långa exponeringstider påverkar inte olika objektiv på skilda sätt annat än om de är stabiliserade eller inte.
 
Vad menar du med sätter p för rättvis jämförelse?
Menar du dåliga tider eller långa exponeringstider? Långa exponeringstider påverkar inte olika objektiv på skilda sätt annat än om de är stabiliserade eller inte.

Suddiga bilder pga långa exponeringstider hamnar oftast i papperskorgen. Jag har så många bilder och bra erfarenhet av de andra objektiven att jag i alla fall kan göra en subjektiv jämförelse ifall det blir hyfsade förhållanden. Jag tar ju inte med mig alla objejktiven i fält för att ta bilder på samma objekt, Det får andra göra. Jag gör några ordentliga fälttest (10-20 timmar i fält) och jämför sedan hemma framför datorn med bilder tagna vid liknande förhållanden. Testtavletest gör ju andra men det är inte det jag är intresserad av. Det är hur objektivet fungerar i fält och om jag ska kunna göra en rättvis jämförelse måste jag jämföra med många bilder på liknande motiv som finns i arkivet.
 
Suddiga bilder pga långa exponeringstider hamnar oftast i papperskorgen. Jag har så många bilder och bra erfarenhet av de andra objektiven att jag i alla fall kan göra en subjektiv jämförelse ifall det blir hyfsade förhållanden. Jag tar ju inte med mig alla objejktiven i fält för att ta bilder på samma objekt, Det får andra göra. Jag gör några ordentliga fälttest (10-20 timmar i fält) och jämför sedan hemma framför datorn med bilder tagna vid liknande förhållanden. Testtavletest gör ju andra men det är inte det jag är intresserad av. Det är hur objektivet fungerar i fält och om jag ska kunna göra en rättvis jämförelse måste jag jämföra med många bilder på liknande motiv som finns i arkivet.

OK
Jag har aldrig haft nöjet att fotografera med 500/4 IS bara fått känna på objektivet. Det är en tung bjässe.
 
Suddiga bilder pga långa exponeringstider hamnar oftast i papperskorgen. Jag har så många bilder och bra erfarenhet av de andra objektiven att jag i alla fall kan göra en subjektiv jämförelse ifall det blir hyfsade förhållanden. Jag tar ju inte med mig alla objejktiven i fält för att ta bilder på samma objekt, Det får andra göra. Jag gör några ordentliga fälttest (10-20 timmar i fält) och jämför sedan hemma framför datorn med bilder tagna vid liknande förhållanden. Testtavletest gör ju andra men det är inte det jag är intresserad av. Det är hur objektivet fungerar i fält och om jag ska kunna göra en rättvis jämförelse måste jag jämföra med många bilder på liknande motiv som finns i arkivet.

Jag har MkIII och EF500/4 IS II så det skall bli intressant

/Stephan
 
Japp

ja, det är en av anledningarna till att jag ville ha ett lättare alternativ till frihandsfotograferingen (som jag föredrar). Med 400/5,6 + extender så tappar jag zoomen (och de ögonblicksbilder jag missar) samt att ha objektivet lite nedbländat vid f/8 (400:at blir fullt öppet med 1,4 extender). Jag räknar dock med att inte kunna croppa riktigt lika hårt som med 400 + extender! Jag ser framförallt fram emot att kunna använda zoomfunktionen. Tycker att 100-400 + extender tappar lite för mycket och tror att Tamronet är ett bättre alternativ vid mitt walkaround-fotande vid havsbandet. Vi får se?! I jämförelse med mitt superskarpa 500:a tjänar jag över 1,5 kg vilket är en stark anledning till köpet! Vid statiskt fotograferande av sjöfågelsträck och gömslefotande så plockas givetvis de fasta objektiven fram, men jag har nu i flera år saknat en lättare längre zoom då strosandet längs kusten är det jag gillar allra bäst. Hoppas jag har några svar, till mig själv i alla fall, på söndag kväll. I annat fall får jag utvärdera mer nästa helg!
 
Jag upplevde 500 f/4L IS ganska så jämförbar med 400 f/5,6L USM. Jag hade den senare i många år innan 500:at och kanske var det det som gjorde att jag aldrig upplevde det dör stora lyftet i bildkvalitet. Har man haft ett snorskarpt 400 5,6L USM så är man kräsen sen:)
Blir intressant att höra din upplevelse/jämförelse.
500IS passare aldrig mig så bra, även om jag aldrig klagade på vikt och storlek. Den är en kompromisslins mellan 400 f/2,8 och 600 f/4 .. En kamp den Bara vinner i termer av sin lägre vikt.. men vi är många som tycker 500 f/4L IS är en rättså nätt pryl och inte minst lätthanterlig.

/N
 
Har ett litet glapp mellan kamerahuset o Tamronobjektivet det måste väl vara helt fel!
Har provat alla andra gluggar som jag har (endast Canon) o dom är helt stumma. Är det någon annan som kan märka något glapp. Är fruktansvärt irriterande Kamerahuset är en Marklll. Objektivet är köpt på Japan Photo i Gbg. Va tycker Ni skall jag skicka tillbaka det?
 
Tamron sp 150 - 600 mm

Går i köptankar kring Tamrons nya tele 150 600 mm 5-6,3 . Någon som har erfarenhet av detta objektiv ?
 
Har samma "problem" med mitt Tamron 70 - 200 objektiv. På Götaplatsens Foto sa dom att det inte är någon fara. Vet ej om svaret är rätt då jag är helt nybörjare på det här med foto.

Sorry för lite Off Topic!
 
Har samma "problem" med mitt Tamron 70 - 200 objektiv. På Götaplatsens Foto sa dom att det inte är någon fara. Vet ej om svaret är rätt då jag är helt nybörjare på det här med foto.

Sorry för lite Off Topic!

Tänkte mig att här är ju så många duktiga fotografer så man kunde få veta om det är fel. Mina canonobjektiv är helt stumma. Så jag förmodar att man skall ha ett nytt. Här är ju också många som har köpt och det vore intressant att höra om det är en enda till som har problem, men det verkar som om det bara är mitt som det är fel på. Får ringa butiken imorgon o höra vad dom säger!
 
Nu fick jag reda på att mitt objektiv anlänt till reklamation och var trasigt...ingen närmare info dock.
Ett nytt får jag vänta på pga det ej finns i lager och inga leveransbesked finns idag...trist men dom lovade att provköra den innan leverans :)

Fick mitt nya ersättningsobjektiv fredag em...helt annat än den första, går tyst och fint. :)

"trappern skrev..Har ett litet glapp mellan kamerahuset o Tamronobjektivet" kollade mitt nya och om man håller fingret mot skarven så känner man att det rör på sig om man försöker vicka lite men kan nog inte kalla det för glapp.
 
Har ett litet glapp mellan kamerahuset o Tamronobjektivet det måste väl vara helt fel!
Har provat alla andra gluggar som jag har (endast Canon) o dom är helt stumma. Är det någon annan som kan märka något glapp. Är fruktansvärt irriterande Kamerahuset är en Marklll. Objektivet är köpt på Japan Photo i Gbg. Va tycker Ni skall jag skicka tillbaka det?

Jag har inget nytt Tamron, men alla mina objektiv glappar en aning. Sigma 150 makro, Tamron 28-75, Canon 70-300L, Canon 100-400L och ett par kit-objektiv. Och det är ingenting onormalt med det, många trådar finns det i ämnet ;-)
http://www.fotosidan.se/search/index.htm?q=glapp+objektiv+hus&go_search=1
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.