Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Har ägt Sigmas trötta 150-500. Det finns så många fördelar med Tamronet.
1. Vädertätat
2. Grymt mycket bättre kontrast
3. Snabbare AF
4. Tystare bildstabilisering
5. Snyggare!! ;)

Storskraken tog det lugnt och kollade mest in labradoren Zorro så han simmade ganska nära mig i kväll. Tyvärr klantade jag till det med exponeringen och underexponerade kraftigt. Tur att 5D Mark III ändå har en stryktålig sensor. Men med rätt exponering så hade färgerna blivit betydligt bättre.

Så najs! Riktigt fint fotat. Ruskigt bra kvalitet, ju! Krispigt på max brännvidd och nästan fullt öppet. Då behöver jag inte längre vara orolig. Längtar tills jag kan koppla på den på mina hus och börja fota/filma doppingar och skrak här i krokarna.

Mycket fina bilder! Hur långt är det? Nu längtar jag tills jag kan komma ut. Blir nog imorrn en sväng, riktigt tidigt... Här är min bebis, kunde inte vänta, slog till idag ... Är en klump bära, men inte så tung som jag trodde. En-benet blir mer permanent kompis på promenaderna i fortsättningen...

Bilagor

• Tamron 150-600_800px.jpg
    Tamron 150-600_800px.jpg
    148.7 KB · Visningar: 57
Enbenet inte alltid bra

Tycker enbenet faktiskt ger färre skarpa bilder än utan! IS är så pass bra att jag i mitt fotograferande får betydligt färre bilder (och därmed färre skarpa bilder) än utan. Jag hinner inte med i svängarna med ett enben hängande under. Givertvis hänger detta ihop med vilket fotograferande man utför. Ska jag gå runt och leta motiv så går eneben fetbort. Ska jag stå på en punkt och fota sträck eller omn jag tar det lugnare och avvaktar vad som ska hända eller liknande så ger enben förmodligen ett mervärde.

Tycker enbenet faktiskt ger färre skarpa bilder än utan! IS är så pass bra att jag i mitt fotograferande får betydligt färre bilder (och därmed färre skarpa bilder) än utan. Jag hinner inte med i svängarna med ett enben hängande under. Givertvis hänger detta ihop med vilket fotograferande man utför. Ska jag gå runt och leta motiv så går eneben fetbort. Ska jag stå på en punkt och fota sträck eller omn jag tar det lugnare och avvaktar vad som ska hända eller liknande så ger enben förmodligen ett mervärde.

Så kan det vara.
Står man gömd bakom ett träd och motivet är stilla så är stativet bra att ha. Annars är det ofta i vägen eller förhindrar rörelse.
Jag hänger mitt stativ i bältet runt midjan. I bältet har jag även en hälla för objektivets stativfot, på så sätt kan jag avlasta axeln när jag går.

Tänkte på att ta upp en sak, som kanske inte alla tänker på rent generellt och kanske i synnerhet detta objektiv med 5 års garanti. Garantin är INTE möjlig att överföra till en ny kund som köper den begagnad. Står tydligt i villkoren och så funkar ju vanlig nygaranti också. Ville ta upp det här om det är någon som läser på om gluggen och vill leta begagnat. Försök med andra ord att få ägaren att gå med på att stå för garantin när denne säljer det och tro inte att det är garanti kvar bara för att tiden inte gått ut. Många som missar detta även för den vanliga garantin och jag läser varje dag annonser där säljaren påstår att det är garanti kvar.

Tänkte på att ta upp en sak, som kanske inte alla tänker på rent generellt och kanske i synnerhet detta objektiv med 5 års garanti. Garantin är INTE möjlig att överföra till en ny kund som köper den begagnad. Står tydligt i villkoren och så funkar ju vanlig nygaranti också. Ville ta upp det här om det är någon som läser på om gluggen och vill leta begagnat. Försök med andra ord att få ägaren att gå med på att stå för garantin när denne säljer det och tro inte att det är garanti kvar bara för att tiden inte gått ut. Många som missar detta även för den vanliga garantin och jag läser varje dag annonser där säljaren påstår att det är garanti kvar.
Kan det verkligen vara så med svensk lagstiftning (konsumentköplagen)?

Jo, men dock:
Konsumentköplagen gäller alltid.
Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början

Det är helt sant, men å andra sidan är jag tveksam till att konsumentköplagen överför avtalet mellan den första säljaren och den första köparen till att gälla mellan den första säljaren och den andra köparen. Jag tror att konsumentköplagen reglerar första försäljningen, dvs den mellan en näringsidkare och en konsument, och att den inte tvingar den näringsidkaren att ta emot reklamationer från nästa köpare som köper varan av första köparen. Jag har letat i lagtexten och hittar inget som säger att det skulle vara annorlunda.

Kan det verkligen vara så med svensk lagstiftning (konsumentköplagen)?

Konsumentlagen reglerar en säljares (butiks) skyldigheter gentemot köparen och inkluderar inte någon tredje part.

I praktiken har jag fick aldrig varit med om att någon kollat om jag var ursprunglig köpare när jag fått garantiservice hos t ex Fuji, Canon, Sigma eller Apple.

Såvida man köpt objektivet i butik och äger kvitto som man sedan säljer vidare borde väl kvittot räcka att visa upp för garantin skall gälla? Eller kollar de in ens leg samtidigt?

Såvida man köpt objektivet i butik och äger kvitto som man sedan säljer vidare borde väl kvittot räcka att visa upp för garantin skall gälla? Eller kollar de in ens leg samtidigt?

Nä, men frågar efter ditt namn och telefonnummer. Bor ursprungsägaren på kvittot i Boden och du som ny ägare i Kristianstad, ger även det upphov till undrande frågor. Det som talar emot att nån gräver i det är att det är jobb för verkstaden och alla jobb är välkomna också dom som fabriken betalar. I tider då en butik också hade en verkstad, var det aldrig något bekymmer utan man fick hjälp att hitta felen eftersom det är lätta jobb och ingen reparation man måste motivera för kunden.

Nä, men frågar efter ditt namn och telefonnummer. Bor ursprungsägaren på kvittot i Boden och du som ny ägare i Kristianstad, ger även det upphov till undrande frågor.

Nja, det enda som kollats när jag lämnat in är att produkten inte är så gammal att garantin löpt ut. Att det inte var jag som ursprungligen köpte bryr sig ingen om.

Nja, det enda som kollats när jag lämnat in är att produkten inte är så gammal att garantin löpt ut. Att det inte var jag som ursprungligen köpte bryr sig ingen om.

Så är det nog oftast. Troligtvis eftersom garantijobben också är jobb. Man letar inte efter anledningar till att missa en inkomst. Om man ska backa till mitt första inlägg i tråden som handlade om rätten till garantireparation som andrahandsägare, så är väl den att det förmodligen går bra men inte tack vare att det är korrekt behandlat, utan att man antingen inte vet hur regelverket ser ut, alternativt inte missar en chans till inkomst även om det skulle ske med ett procedurfel. Man ska åtminstone känna till hur reglerna är, så man inte blir förvånad, eller ännu värre bestrider ett nekande pga att man inte känner till reglerna. Jag tycker detta också är viktigt att kunna, då priset på en vara begagnad alltid debatteras flitigt med många tankar för och emot, men detta anser jag väger tungt. Jag blev erbjuden ett 150-600 som var en månad gammal och när jag ville få bekräftat om garantin på 5 år var "transferable" slutade svaren komma. Fram tills dess möttes jag av nästan en aggressiv ton med meningen att det var ju 5 års garanti kvar. Det är därför jag anser motivet till ett drastiskt sänkt begagnatpris egentligen är rimligt, då nyprisets ingående garanti är av stort värde. Kommer inte detta med (man har inte lagrum för detta), är det enda rimliga att varans pris ramlar rejält, tvärsemot mina intressen idag då jag precis är nybliven ägare till nyköpt objektiv och skulle principiellt kunna vilja sälja detta inom kort av olika anledningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar