Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Verkar vara ett vanligt fel. Det ex som Mattssons i Lund hade lagt undan åt mig hade samma problem, helt oanvändbart. Men Tamron-repen fixade ett nytt ex åt mig (fast de var slut).

Tråkigt för dig. Hur gick det med resan?

Det konstiga är att jag fått besked från Tamrons service för någon vecka sedan att de inte har haft några problem hittills med objektivet.

Jo, det fungera på 5D Mark III. Från början var gränsen för AF vid f:5,6 men man kan uppgradera kameran så att den klarar AF vid f:8. Nyare kameror behöver inte uppgraderas.

7D klarar endast upp till f:5,6.
Tidigare i tråden har det diskuterats om Kenkos PRO DGX 1,4X som gör att AF kopplar även med 7D. Men följande fokus blir lidande. Vid stilla motiv så kan man använda AF och slipper att vara beroende av manuell fokusering som i princip är omöjlig med 7D och långa telen.

jag provar att få lite längre brännvidd på 7 D EF400/5,6 +1,4 canon III men autofocus fungerar inte som redan är påtalat, jag hittar inte på forumet vilka stift man kan tejpa över så att man kan få autofocus på fasta mål , vill testa brännvidden ( går visserligen manuellt men svårt)
utan stativ nästan omöjligt

Det konstiga är att jag fått besked från Tamrons service för någon vecka sedan att de inte har haft några problem hittills med objektivet.

Spelar tyvärr sällan någon roll om du köper en Trasselbladare för kvartsmiljonen eller Tamron för 11.000:-. Hittar du fel som du ex via nätet vet andra redan påtalat så får du ändå samma svar ;-)

Vill bara tipsa dig om mina erfarenheter om den kombon... :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157332

jaha då vet man inte om Kenkon fungerar på min kamera , funkar tydligen på vissa 7D
är det Kenkon eller kameran det skiljer på verkar vara kameran jag får väl se om jag träffar någon som har en Kenko så jag kan prova . Vi ska ha säsong med husvagn på Getterön så jag träffar kanske någon i Gömslet vid Naturreservatet

jaha då vet man inte om Kenkon fungerar på min kamera , funkar tydligen på vissa 7D
är det Kenkon eller kameran det skiljer på verkar vara kameran jag får väl se om jag träffar någon som har en Kenko så jag kan prova . Vi ska ha säsong med husvagn på Getterön så jag träffar kanske någon i Gömslet vid Naturreservatet

Kan meddela att Soligor DG Pro Converter 1,4 inte fungerar med linsen på en EOS 700 D annat än manuellt. Provade att tejpa och det fungerade inte heller, står att jag har bländare noll då. Snacka om ljusstarkt! :D

Känns inte som ett problem dock, klarar mig bra utan konverter med denna lins.

Jag har provat 7D med tejpade pinnar. Det fungerar men jagar en del. Bra ljus krävs. Har ingen crop kvar så jag kan inte prova med 400/5.6.

Några till på full öppning 600mm och crophus

Några till ifrån morgonens test av utbytesobjektivet. Verkar vara stor variation på objektiven, min kopia var inte lika skarp på 600mm o fullöppning. Detta exemplar har dock en högljud VC.. betydligt mer brummande än min kopia. Inga superbilder, ekorren är precis som på förra bilden en aningen utfrätt på ryggen men... han bara dök upp och jag körde vidare med med mina inställningar för vattenbilderna (+1 EV comp)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/357340/3120591.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3120590.htm?set=mp

ISO 400, F6.3, 1/200, 600mm. 60D. Bilder på ekorre är croppade ca 50% på de andra bilderna är bara ytterkanterna croppade.

Senast ändrad:
Några till ifrån morgonens test av utbytesobjektivet. Verkar vara stor variation på objektiven, min kopia var inte lika skarp på 600mm o fullöppning. Detta exemplar har dock en högljud VC.. betydligt mer brummande än min kopia. Inga superbilder, ekorren är precis som på förra bilden en aningen utfrätt på ryggen men... han bara dök upp och jag körde vidare med med mina inställningar för vattenbilderna (+1 EV comp)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/357340/3120591.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3120590.htm?set=mp

ISO 400, F6.3, 1/200, 600mm. 60D. Bilder på ekorre är croppade ca 50% på de andra bilderna är bara ytterkanterna croppade.
Tycker det där ser bra ut. Hmm. Skulle man vara beredd på köp gäller det kanske att se till att man får byta tills man är nöjd. Tack för bilderna!

Tråkigt för dig. Hur gick det med resan?

Tamrons rep, Torbjörn om jag inte minns fel, skickade sitt personliga demoex (som han inte hade hunnit packa upp) till Mattssons så jag fick det några timmar innan resan till Sydafrika.

Mina erfarenheter (utan att ha pixelpeepat o jämfört speciellt noga):

Tamron är inte helt skarp på 600, men ger ungefär samma detaljering som mitt Canon 100-400 i samma situation.

Bigron är märkbart större o tyngre. Bra vr o snygg oskärpa. Saknade skjutzoom ibland.

All in all: knappast värt pengarna om man har 100-400, men ett bra köp om man saknar safariobjektiv.

I mitt fall var det underbart att ha det med, eftersom det innebar att en reskamrat kunde ta en massa bra bilder på lejon o leoparder med mitt 100-400.

Tycker det där ser bra ut. Hmm. Skulle man vara beredd på köp gäller det kanske att se till att man får byta tills man är nöjd. Tack för bilderna!

Det verkar tyvärr vara så. Jag har allt som allt kommit i kontakt med två exemplar(ett eget). Varav båda gick tillbaka pga dålig skärpa, kass VC och lösa bitar i objektivet. Det ena utbytes exemplaret verka dock fungera bra och ger även bra skärpa (även på fota en tjuga testet).

För min del, inget lyft alls (snarare tvärtom) eftersom jag redan har ett Canon 100-400.. för andra säkert ett bra objektiv. Jag tycker dock att det är väldigt dåligt att de inte kontrollerar sina objektiv innan de lämnar fabriken..utan låter köparen sköta efterkontrollen med allt vad det innebär.

Hade jag vetat vad jag fick, så hade jag förmodligen ändå övervägt att köpa ännu ett exemplar pga brännvidden och det faktum att det tydligen går att få fram ett bra objektiv.

Det verkar tyvärr vara så. Jag har allt som allt kommit i kontakt med två exemplar(ett eget). Varav båda gick tillbaka pga dålig skärpa, kass VC och lösa bitar i objektivet. Det ena utbytes exemplaret verka dock fungera bra och ger även bra skärpa (även på fota en tjuga testet).

För min del, inget lyft alls (snarare tvärtom) eftersom jag redan har ett Canon 100-400.. för andra säkert ett bra objektiv. Jag tycker dock att det är väldigt dåligt att de inte kontrollerar sina objektiv innan de lämnar fabriken..utan låter köparen sköta efterkontrollen med allt vad det innebär.

Hade jag vetat vad jag fick, så hade jag förmodligen ändå övervägt att köpa ännu ett exemplar pga brännvidden och det faktum att det tydligen går att få fram ett bra objektiv.

Jag har en släkting som bor i USA, jag hade en fundering på han skulle köpa ett Tamron till mej
under 7000:- KR. B&H . men nu när jag läser om alla måndagsexemplar vågar jag inte det, skicka här emellan ingen bra ide.släktingen kör Nikon

Jag har en släkting som bor i USA, jag hade en fundering på han skulle köpa ett Tamron till mej
under 7000:- KR. B&H . men nu när jag läser om alla måndagsexemplar vågar jag inte det, skicka här emellan ingen bra ide.släktingen kör Nikon

Vad jag förstår så är det ytterligare två i denna tråden som har fått returnera sina exemplar så det verkar finns lite problem med vissa kopior. Det kan ju mycket väl vara så att om några månader, när Tamron har fixat de initiala problemen, att det blir en jämnare kvalité på det som lämnar fabriken.

De som funkar är ju bra. Ett Canon 100-400 går ju även att få till samma peng under deras kampanj perioder och svag dollar..så lite marginaler borde det ju rimligtvis finnas för Tamron att höja produktions kvalitén.

Vad jag förstår så är det ytterligare två i denna tråden som har fått returnera sina exemplar så det verkar finns lite problem med vissa kopior. Det kan ju mycket väl vara så att om några månader, när Tamron har fixat de initiala problemen, att det blir en jämnare kvalité på det som lämnar fabriken.

De som funkar är ju bra. Ett Canon 100-400 går ju även att få till samma peng under deras kampanj perioder och svag dollar..så lite marginaler borde det ju rimligtvis finnas för Tamron att höja produktions kvalitén.

Jag har haft ett Canon 100-400 var inte nöjd med skärpan på 400. När jag fick tag i ett beg.EF 400/5,6 fick jag bättre kvalite på bilderna, därför sålde jag 100-400
mitt canon 70-200 2,8 IS II USM +canon TC 1,4 III. får jag skarpare bilder än jag fick på 100-400
70-200 är en CanonZOM. ett av canons bästa objektiv anser jag

Jag har haft ett Canon 100-400 var inte nöjd med skärpan på 400. När jag fick tag i ett beg.EF 400/5,6 fick jag bättre kvalite på bilderna, därför sålde jag 100-400
mitt canon 70-200 2,8 IS II USM +canon TC 1,4 III. får jag skarpare bilder än jag fick på 100-400
70-200 är en CanonZOM. ett av canons bästa objektiv anser jag

Då blir du inte nöjd med ett Tamron 150-600. Tester visar att det i bästa fall är lika bra som ett Canon 100-400 på samma brännvidder (dock bara på fullformat typ 5D mark3). Ett bra Tamron tycker jag dock är bra nog för mina behov upp till ca 350-400mm. Över 400 mm tycker jag att det krävs en hel del efterbehandling för bra slutresultat (vilket inte är min favorit sysselsättning eftersom jag i mitt jobb slarvar bort åtskilliga timmar bakom datorn).

Jag är å andra sidan nöjd med mitt 100-400 och kör alltid det på ett crophus pga 1.6x faktorn. På min fullformat tycker jag att det blir det för kort för fågel/vilt fotograferande.

Har själv ett 70-200 II och gillar det skarpt men har inte testat det med en TC. Det är en klar favorit som ger bra bilder om jag lyckas göra rätt :)

Bryan på the digital picture är nu klar med sin review. Testet utgår dock vad jag förstår ifrån ett FF hus. På hans sida finns dock exempel tagna med ett cropp hus. Inget nytt under solen men hans tester är i mina ögon de mest utförliga o "ärliga" på nätet. Slutsatsen är väl väldigt bra på omkring 300-400mm, ok på resten av brännvidderna. Sämst på 600mm som kräver F8-11 för "not to bad" resultat. Man kan kanske sammanfatta det som ett prisvärt objektiv som kräver mycket ljus på 600m.

Sen ska man inte glömma att allt är relativ och vi har alla olika preferenser och behov.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-150-600mm-f-5-6.3-Di-VC-USD-Lens.aspx

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar