Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

du skriver att du använder TC 1,4x till ditt EF400/5,6 vilket fabrikat, canons fungerar inte på min 7D , är det så att det fungerar på 5D markIII

Jo, det fungera på 5D Mark III. Från början var gränsen för AF vid f:5,6 men man kan uppgradera kameran så att den klarar AF vid f:8. Nyare kameror behöver inte uppgraderas.

7D klarar endast upp till f:5,6.
Tidigare i tråden har det diskuterats om Kenkos PRO DGX 1,4X som gör att AF kopplar även med 7D. Men följande fokus blir lidande. Vid stilla motiv så kan man använda AF och slipper att vara beroende av manuell fokusering som i princip är omöjlig med 7D och långa telen.
 
Jo, det fungera på 5D Mark III. Från början var gränsen för AF vid f:5,6 men man kan uppgradera kameran så att den klarar AF vid f:8. Nyare kameror behöver inte uppgraderas.

7D klarar endast upp till f:5,6.
Tidigare i tråden har det diskuterats om Kenkos PRO DGX 1,4X som gör att AF kopplar även med 7D. Men följande fokus blir lidande. Vid stilla motiv så kan man använda AF och slipper att vara beroende av manuell fokusering som i princip är omöjlig med 7D och långa telen.
Tack för svaret
 
Ngn skrev att 400mm 5,6 är ljusstarkt men det är det väl ändå inte?
Beror såklart på var och ens uppfattning men om vi utgår ifrån vad som möter ögat i sökaren så känner jag att gränsen för mig går vid f/4. Skitsvårt att vara fullnoga med fokusen manuellt, redan vid 5,6..
f/6,7 är ju teoretiskt sett marginellt sämre, kan man tycka, än f/5,6 men jag tycker då att f/5,6 på 1,3cropshus är på gränsen när jag vill se exakt vart skärpan ligger.. Tex mellan näsborre och ögonbryn på en fågel.. Vid närgränsen så börjar det bli så noga. Å andra sidan så ökar ju f/6,7 skärpedjupet men inte så mkt att det plötsligt kompenserar för mörkret i sökaren med f/6,7..
Kanske skall skylla på synen:)
Jag har en kombo som ger BRA optisk kvalitet vid f/5,6 men tycker det blir svårt just pga den mörka sökaren..
Kanske skall man byta mattskiva så att 1,4TC (f/5,6) kan bli använder frekvent vid mer än fullt dagsljus.
/N
 
(Beklagar lång monolog. Skyller på en för sen mugg kaffe!)

Jag kan inte låta bli att understryka hur rätt jag tycker det var skrivet här alldeles för x antal inlägg sedan. Ang brännvidd,, att den bild du inte får med 300mm får man inte heller med 600mm.

Visst man kanske inte fyller bildytan lika mkt med fågeln i sig men BILDEN får man också med 300mm. Är det verkligen så att man får bilden med 300mm om nu fågel är det viktiga.. att den skall dominera, nödvändigtvis. Svar Nej. Det är ju givetvis så att 300mm aldrig blir samma som 600mm å vice versa! Det jag menar är förstås att själva kanonsituationen som nu är så intressant inte är hälften så intressant bara för att man har hälften så många mm:ar i brännvidd, långt därifrån i mina ögon.

Men nu får man ju också 300mm med zonen så trubblet existerar ju i teorin inte:)
Men av erfarenhet så har iaf jag lärt att har man långzoom så kommer den vid fågelmötet 9,7 av 10ggr att hänga på längsta. Jag är nog inte ngt unikt exempel vad gäller det.
Själv så hade jag mitt första 300mm 2,8 innan jag pga ändrade behov valde 100-400IS.. Förutom en makalös besvikelse vad gällde skillnaderna i optisk kvalitet så upptäckte jag att när jag fotade fåglar så hängde den på 400mm, nästan konsekvent. Blev bilderna bättre? Nej, de blev andra (och optiskt bedrövliga i jämförelse!)
Jag bytte alltså inte objektiv för att nå längre med fler mm:ar utan pga andra saker. Men när jag så befann mig på fågeltur så insåg jag hur svårt det var att landa nere vid 300mm när zonen hade 100 extra att erbjuda.

Fotade senast lite olika trädgårdsfåglar genom köksfönstret före helgen med 400mm.. bilderna blev ok. Så körde jag samma situation i helgen med 600mm.. Lika bra bilder, andra bilder.

Pressar man sig maximalt & målmedvetet med den pryl man nu har - oavsett vad det är så kommer man att komma långt.

Att man alltid önskar sig mer brännvidd kan jag inte se mig enig i. Rent bildmässigt/estetiskt så kräver 600mm mer än 300mm. På samma gång som det alltid är en större utmaning när man kräver lika bra omgivande miljö som själva huvudmotivet sig. Det svåra med 600mm är ju att man helt enkelt tvingas bortse från miljöaspekten till så stor del i många av de mer närgångna bilderna att bilderna rent estetiskt tenderar att bli tråkiga - inte minst i det långa loppet - då bilden inte har större rikedom än det som främst och kanske tom endast är i fokus, nämligen fågeln. Det blir liksom ett bra porträtt till en fågelbok, men ingen vidare inspirationsbild för den som vill skildra en fågels liv.

De riktigt unika fotografierna är sällan (ytterst sällan!) närgångna porträtt på fåglar. Vi har alla sett välkända bilder på fåglar och djur men då har inte sällan helt andra objektiv än långa brännvidder använts:) (Se Eye To Eye av Lanting ..)

Ett fåtal fotografer tycker jag hanterar de längsta brännvidderna utan att förlora kvaliteten inom formatet i övrigt. Få!
Ett exempel anser jag vara Jim Brandenburg.. bara jobbigt att han lyckas så brand Nikon :/ haha**

Ngn tänker nu: "det är ju bara en fråga om avståndet,, för att påverka mängden omgivande miljö i bilden!"
-Ja, så är det naturligtvis, även om det ändå blir två olika bilder..
Kan man då inte bara backa undan?
-Ja visst Kan man det men bör man det?
-Absolut inte, eftersom ökat avstånd inte annat än förstör med sina atmosfäriska störningar. Som ju är MKT mer märkbara när brännvidden är tex 600mm och längre.

Många som nu testar sin Tamronzoom fotar den där trasten på 40m och sitter sedan vid datorn och är besviken .. "Jag får inte den där krispiga touchen som andra visar upp!!"
Fotar du sedan samma trast på 10m så garanterar jag att bilden uppleva ha märkbart mer skärpa oh inte minst kontrast!
MEN vad har du då förlorat, när du inser att du faktiskt måste söka dig nära--trots brännvidden? Jo att miljön runt trasten på 10m med 600mm på cropphus blir fint oskarp men väldigt trist under långa loppet.. Ett fågelporträtt fick du men ingen långlivad bild.

Det man då lätt kan dra som slutsats är ju såklart:
-Om jag då hur som haver måste befinna mig så nära som 10m för att få den där rättvisa kvaliteten ut ur mitt objektivglas .. då kanske jag skall slå mig till ro med att 400mm inte bara genererar i chans till kvalitetshöjande miljö utan också inte sällan mer ljusstyrka, billigare, lättare, ännu skarpare etc etc.

De jag själv har undervisat har jag tipsat om (liksom jag blev tipsad om) att hålla ett finger över huvudmotivet.. är bilden bra nog i övrigt att den utan huvudmotivet hade kunnat stå för sig själv?

Nog svamlat?
Mm, alldeles säkerligen är det så!
Förbenade kaffe för sent på kvällen :))
/N

Ps, givetvis så vill jag inte dumförklara någon som svär sig behöva 600mm för att uppnå bra fågelfoton. Det är ju upp till var och en. Huvudsaken är att man förstår att bilderna inte blir bättre utan bara andra bra.
 
Senast ändrad:
Att använda en sådan pjäs på fri hand är nog mer önsketänkande än realitet.

Jag brukar handhålla mitt sigma 120-300 2.8 med 1,4 ggr extender och det går bra (det väger väl strax över 3 kg vilket jag tror är ganska tungt jämfört med andra objektiv)

Får väl erkänna att det känns lite tungt vid t.ex. flyguppvisningar när man står och "siktar" mycket, men det går.

(Läser om tamron-objektivet med intresse, hade varit kul att testa och jämföra skärpan med sigmat jag har. Jag croppar största delen av tele-bilderna jag tar så det hade ju inte varit dumt med längre brännvidd)
 
Jämförelse med 100-400mm

Jag har roat mig med att göra ett litet jämförande test mellan Tamron och mitt 100-400, både med 5D MkII och 7D. Använde en kanadensisk sedel för att hylla OS-mästarna...

Tagna på drygt 3 meter på fullöppning. Sedeln var inte helt lodrätt så lite missvisande kan det vara beroende på hur fokuseringen blev. Det är de sex sista bilderna i detta album, jag har beskurit bort lite omgivning bara och lagt skärpa "låg" vid exporten från LR. Använd "Download/All sizes" för att se originalbilden.

http://www.flickr.com/photos/per_stuge/sets/72157639856927545/
 
Jag har roat mig med att göra ett litet jämförande test mellan Tamron och mitt 100-400, både med 5D MkII och 7D. Använde en kanadensisk sedel för att hylla OS-mästarna...

Tagna på drygt 3 meter på fullöppning. Sedeln var inte helt lodrätt så lite missvisande kan det vara beroende på hur fokuseringen blev. Det är de sex sista bilderna i detta album, jag har beskurit bort lite omgivning bara och lagt skärpa "låg" vid exporten från LR. Använd "Download/All sizes" för att se originalbilden.

http://www.flickr.com/photos/per_stuge/sets/72157639856927545/

Nog ser väl tamronet bättre ut, tycker jag.
 
Tamrons kundservice

Det vet jag faktiskt inte. Hittade inget på deras hemsida. I mitt fall var det tredje parts information och om den stämmer eller ej kan jag inte tyvärr inte verifiera. Kan vara skitsnack, ryckte eller äkta (vilket rykte ibland blir tyvärr tenderar att bli) . Oavsett vilket så är det nog något fel på min kopia eller mitt kamerahus..eller bara så enkelt att AF på 60D inte klarar av så ljussvaga objektiv för följande fokus.

I övrigt så är det ett prisvärt objektiv som säker gör många glada.


Jag har pratat med Tamrons kundservice och de känner inte till något produktionsfel på zoomen.
Ev. fokuseringsproblem med 7D ska bero på kamerans inställningar.
Det kan alltså handla om handhavandet.
Rykten om tillbakadragna objektiv pga. av något fel är alltså inte sant.
 
Kontrar med en blåmes också

Hämtade ut mitt idag! Ingen vetenskaplig stortest, men det var nog bättre än jag vågat hoppats på.

Handhållet på 600 mm, 1/50 sek, ISO 800, Bländare 8. Beskuren och lite skärpt i PS. Kameran är en Canon EOS 700D.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/141576/3115645.htm?set=mp

http://www.fotosidan.se/pools/viewlarge/10/3116115.htm

Är riktigt nöjd med mitt tamron. Harig som jag är beställde jag ett "ice hd-uv filter 95mm" för 200 spänn från ebay för att inte pajja objektivet första dagen... Tycker inte det sabbar skärpan nämvärt.
 
Olika preferenser

Vi har alla olika preferenser. På ett crophus (min 60D) tycker jag inte att objektivet levererar spec bra. Därmed är det dock inte ett dåligt objektiv, absolut inte i den prisklassen. På min 5D är det klart bättre. Jag vet inte vad det är med förmodligen är det pixeltätheten på cropsensorn som spökar.

Fina detaljer blir "konstgjorda" och det syns en hel del "artefakter" och en uppskärpning i PS gör det bara värre. Följande fokus på en 60D är också sämre än med ett 100-400. Återigen därmed inte sagt att det är ett dåligt objektiv, objektivet är dock en aningen sämre och passar inte för mina behov. Jag vill även tilläga att jag har tagit nästan 1000 bilder och lagt åtskilliga timmar ute i fält o bakom datorn för att komma till denna slutsats. Observera, detta resonemang är utifrån mitt tycke och mina ögon. Andra kan komma till andra slutsatser.

Jag gjorde valet att inte behålla detta objektiv eftersom det gav något extra jämnfört med mitt canon 100-400. För andra är det säkert tvärtom.

Tog en sista tur med objektivet idag och mina slutsatser är fortfarande.Upp till 400 jättebra, 400-600 ger mig inget mer än en hård crop av en 100-400 bild (jag förlorar däremot ett bländar steg 5.6 vs 8.0)

Laddade även upp ett exempel på 600mm, direkt ur kameran, ingen efterbehandling, liten crop av hörnorna. Inget märkvärdigt men säkert ett helt ok resultat. Av erfarenhet vet jag dock att en tajt crop av ett 100-400 foto hade gett mig betydligt mer och renare detaljer, bättre kontrast och färger utan efterbehandling, (för mina ögon och min smak)

Som sagt, objektivet är inte dåligt, spec inte för det priset. För mig finns det dock alternativ som är bättre och jag hävdar fortfarande att Canon 100-400 har bättre upplösning på de längre brännvidderna på ett crophus.

Tamron 150-600, direkt ur kamera
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3116370.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3116239.htm?set=mp
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.