ANNONS
Annons

Tamron eller Sigma 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Har beslutsångest på om jag skall byta till Sigma 70-200 f2.8 EX DG macro HSM II istället för mitt Tamron SP AF 70-200mm F/2,8 Di LD IF
Vet inte hur stor skillnaden är, men jag har fått för mig att AF är bättre på Sigma.
Är det värt att byta fast man redan har ett Tamron?

Ja man kanske skall beskriva vad man skall ha det till åxå.. Jag fotar bandy när barnen spelam lite fotboll och ev. lite rockkonsert. Så ljusstyrka är ganska högt prioriterat. Tror f4 är för litet för bandy en vinterdag.

Jag köper inget nytt. köper ett beggat för 4300:- och säljer mitt gammla
Vad är det som är bättre med Sigma?

Tamron-Sigma

Autofokusen är mycket bättre på sigman,har testat,men skärpemässigt så är tamronen bland det skarpaste som du kan hitta. Är helt i klass med canons erkänt fina glas,och ett snäpp bättre än nikons dito.

I ditt fall som behöver en snabb autofokus så är det givet att sigman passar bättre.
Om du inte hinner fokusera på motivet,så får du ju ändå bara en suddig bild. Däremot vid de tillfällen där den förhållandevis slöa Tamronen hinner fokusera korrekt så är skillnaden rätt slående i både färg och skärpa. Inte så att Sigman är usel,utan helt enkelt att Tamronen är ett mycket lyckat bygge.

Håller man ögonen öppna så dyker Sigma 70-200/2,8 OS HSM ibland upp för under 6000:- beg numera och då får man med ett bra ex en skärpa som är väldigt bra, snabb AF och bildstab. Har man råd att sträcka sin budget lite skulle jag valt det (eller en beg Nikkor AF-S 80-200/2,8 (utan VR alltså) för samma peng).

Håller man ögonen öppna så dyker Sigma 70-200/2,8 OS HSM ibland upp för under 6000:- beg numera och då får man med ett bra ex en skärpa som är väldigt bra, snabb AF och bildstab. Har man råd att sträcka sin budget lite skulle jag valt det (eller en beg Nikkor AF-S 80-200/2,8 (utan VR alltså) för samma peng).

OK är det mycket skarpare än det verisionen innan utan OS?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar