Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron eller Canon till EOS300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Hej!
Går i tankarna att köpa ett nytt objektiv.

Såhär långt lutar det nog antingen åt Canon EF USM 3,5-5,6/28-135 IS eller Tamron XR 2,8/28-75.
Men är naturligtvis öppen för mer/bättre förslag... har läst dom flesta trådar ang. Tamron och Canon på FS och det känns ju som att det lutar åt Tamron objektivet. Dels för skärpan men även också för att priset är bra!

Har läst att Tamron 28-75 är dålig vidvinkel till 350D, är det samma till min 300D?

Det känns ju som att eftersom Tamron:et är så billigt så kan jag ju slänga mitt Kit objektivet(18-55) åt skogen och istället använda Tamron 28-75 som standard glugg.. sen vid ett senare tillfälle köpa en zoom för att komplettera...

Men frågan är ju då om man skall köpa en glugg med bättre vidvinkel till att börja med? Kanske 18- och uppåt? Men samtidigt vill jag ju ha en skarp glugg som är ljusstark...

Jag är förvirrad!!

Jag plåtar mycket utomhus, men vill även ha möjligheten att ta bra porträtt bilder.. man brukar väl säga att 50-100 är lagom när man fotar porträtt? Då kanske Tamron:ets 75 är ganska lagom? Hade även tänkt att på sikt börja plåta lite liveband.. och då är ju Tamron:et ljusstarkt och bra.. ?

Fördelar:

Tamron XR 2,8/28-75
Sitt OTROLIGA pris! 2897,18 kr på technikdirekt.de.
Skärpan ska ju tydligen vara konon!? Ljusstarkt!

Canon EF USM 3,5-5,6/28-135 IS
Bra omfång, IS, USM

Nackdelar:

Tamron XR 2,8/28-75
Har hört att det är dåligt byggt... plastigt och även att det kan skilja i skärpa från objektiv till objektiv.. med andra orde så kan man få ett dåligt exemplar.

Canon EF USM 3,5-5,6/28-135 IS
Lite dyrare än Tamron:et. Ca 4000:- på technikdirekt.de.

Någon som har lust att hjälpa mig i min förvirring? ;o)

Titta gärna på min sida för att få en uppfattning om hur jag fotar..

/Johan
 
Jag skulle lätt ha valt Tamronet framförallt pga dess ljusstyrka. Körde själv med ett sådant tillsammans med en 10d (har några bilder med den kombinationen här på FS) och var mkt nöjd med den kombinationen. Byggkvaliteten var inget jag anmärkte på, tyckte snarare den var bra (kanske inte L-klass men till ett humant pris).

Tamronet ger dig ingen direkt vidvinkel (1,6*28=45) men lämpar sig ypperligt för porträtt. I valet mellan denna och 28-135IS skulle jag alla gånger föredra Tamronet pga dess ljusstyrka.

Bildexempel Tamron:
http://www.pbase.com/cameras/tamron/sp_af_28-75_28_xr_di_ld_if

Bildexempel Canon:
http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_28135_35


Edit:

Köp Tamronet men spara kitobjektivet för dina vidvinkelbilder (1,6*18=29). Skulle du märka att du gillar vidvinkel kan du ju alltid uppgradera i ett senare skede till ex ett 17-40.
 
Senast ändrad:
Av någon anledning så skrivs det ibland här på forumet att Vissa av tredjepartstillverkarnas objektiv skulle hålla ojämn optisk kvalite, att så skulle vara fallet har jag inte sett några indikationer på, allra minst hos Tamron 28-75/2.8.

Alla objektiv kan dock hålla lite ojämn optisk kvalite & självfallet så får man förutsätta att ju dyrare, desto mindre risk för detta. Tamronen är dock förmodligen inte värre på detta än ett märkesobjektiv för en liknande summa eller några tusenlappar över.

Jag tror att detta påstående sammanhänger med att många blandar ihop de fokusproblem som förekommit tillsammans med vissa kamerahus, dessa problem går oftast att justera till & förekommer faktiskt även ibland med originaloptik. Huruvida det förekommer mer med exempelvis Tamron är svårt att säga men objektivet verkar ha sålt i mycket stora mängder & många är nöjda.

28mm blir ingen vidvinkel på din kamera & det gäller ju Tamronen men även Canonoptiken du nämner. Om du vill ha mer vidvinkel så kan kanske Sigma 18-50/2.8 vara något för dig.

//Larsa
 
Tack för hjälpern Pierre & Larsa... Känns nog som att det lutar åt Tamronet...

Pierre: En fråga till Hur är det man räknar vidvinkel... vad är 1,6 i den formeln som du skrev?
 
Eftersom sensorn i dessa kameror är mindre än i en fullformats blir förstoringsgraden 1,6 för Canonkameror och för Nikons, Fujis, Minoltas och Pentax 1,5. Det tekniska kan säkert någon guru förklara.. För Olympus blir det 2. Med andra ord är det jättebra om du gillar tele, men mindre kul om du är vidvinkelfantast.

Larsas förslag på Sigmas 18-50/2,8 är inte alls dum, men jag skulle personligen sakna de sista 25mm i det övre området mer än de extra 10mm på vidvinkelsidan.
 
Senast ändrad:
Pippo skrev:
Eftersom sensorn i dessa kameror är mindre än i en fullformats blir förstoringsgraden 1,6 för Canonkameror och för Nikons, Fujis, Minoltas och Pentax 1,5. Det tekniska kan säkert någon guru förklara..

Larsas förslag på Sigmas 18-50/2,8 är inte alls dum, men jag skulle personligen sakna de sista 25mm i det övre området mer än de extra 10mm på vidvinkelsidan.

Ok.. varje dag lär man sig något nytt.. Tack! :eek:)
 
technikdirekt.de

Är det för övrigt någon som har erfarenhet av att beställa från technikdirekt.de? frakten ligger väl på runt 22 euro om jag inte minns fel.. Lång leveranstid etc.?
 
Tamron 28-75 f/2.8 är grymt bra. Valde det som "kitobjektiv" till min 350D.

Vad gäller avsaknad av vidvinkel kan man ju i ett senare skede komplettera med exempelvis Tokina 12-24mm.

Dessutom börjar många telezoomar runt 70 så även ett framtida tele kompletterar.

Själv kör jag Tamron 28-75 + Tokina 80-400 för tillfället. Den senare är en kompromiss vad gäller objektiv men det gäller ju att testa sig fram och ta reda på vad som är roligast :)
 
Joel Höglund skrev:
Tamron 28-75 f/2.8 är grymt bra. Valde det som "kitobjektiv" till min 350D.

Vad gäller avsaknad av vidvinkel kan man ju i ett senare skede komplettera med exempelvis Tokina 12-24mm.

Dessutom börjar många telezoomar runt 70 så även ett framtida tele kompletterar.

Själv kör jag Tamron 28-75 + Tokina 80-400 för tillfället. Den senare är en kompromiss vad gäller objektiv men det gäller ju att testa sig fram och ta reda på vad som är roligast :)

Tack för tipset! Tokina kanske kan vara värt att slänga ett öga på.. :eek:)
 
Har beställt från Technikdirekt ett antal gånger, allt från hemmabio till fotoutrustning, har alltid fungerat utmärkt. Vg leveranstid beror den på om de har varan i lager, om det råder brist på artikeln i fråga etc.
 
På min 20 d upplevde jag skärpan som bättre med Tamron 28-75 gämfört med Canons 28-135. Men du har ju mer tele med canon bildstabelisering ej att förakta. I viket fall jag har ett tamron till salu i nyskick om du är intresserad. Sitter ett splitter nytt Hoya uv filter på Är du intresserad hör av dig.
Hälsningar Lasse
 
Hej Johan.

Fick hem i förra veckan en Tamron 28-75 som jag ska ha på min 20D, på 5Dn har jag stadigt ett 24-70 L optik på. Gjorde en helt ovetenskaplig test genom att sätta kameran ( 5D ) på stativ och sedan skifta mellan objektiven med olika inställningar.
Kontentan blev att Tamron objektivet verkligen är otroligt prisvärt.
Skärpan var helt OK men däremot så blev dom bilderna en aning rosa i tonen vilket är väldigt enkelt att justera rätt.
Visst är det ett lite plastigt objektiv om man jämför med Canons 24-70 men ....det är ju en stor prisskillnad också och något ska man väl ha för pengarna, förutom mer vikt och ett rött band :)
Vill du så kan jag skicka testbilder till dig, bara skicka ett mail om det isåfall.

Hälsningar
Tapio
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.