Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron eller Canon Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

qalleponken

Ny medlem
Hejsan! tänkte fråga er som har hållt på ett tag..
Jag har bestämmt mig för att gå över från kompaktdigitalkamera till Digital systemkamera och har fastnat för Canons Eos 400D

Jag har ganska begrensad budget så har har gjort en liten research på internet och hittat en säljare på Ebay är i min prisklass..

Men då är frågan vilket objektiv?
Det säljs flera olika paket med kameran med olika objektiv.

jag har fotat en del innan med Canons 18-55 objektiv men det finns en med ett Tamron 28-80 för tusenlappen mindre. Vilket objektiv borde jag välja? Någon som har några erfarenheter utav Tamron?

Tack på förhand.. /Carl

Utan att ha mer information skulle jag nog tro att canon 17-55 är ett bättre köp än Tamron 28-80. Uttalandet är baserat inte på objektivkvalité utan brännvidds omfång.
17-55 på en Canon 400d är från vidvinkel till kort tele. 28-80 från normal till en aning mer tele. Om man bara har ett objektiv skulle jag välja ett som ger lite vidvinkel eftersom det inte är ovanligt att man vil ta bilder t ex hemma eller på platser där det är lite svårare att komma ifrån motivet.
Men sen finns ju motsvarande 17(18)-55 objektiv även från Tamron och Sigma. Sök lite i forumet så kan du se vilket av dessa som anses bäst.

Tänk på att du riskerar moms-pålägg om du köper från E-bay... se andra trådar i frågan... Du kan alltid göra jämförelser på www.prisjakt.se.

Sedan en fundering. Om du har råd tycker jag att du ska satsa på ett bra objektiv. Inget av de objektiv som du listar tror jag är särskilt bra.

Du kan alltid läsa recenssioner på www.eflens.com

Ett objektiv som är billigt och som får bra kritik är Canons 18-55/3.5-5.6 IS, se länken till prisjakt. Verkar gå för ca 1700 kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214165

Det kan vara ett riktigt bra nybörjarobjektiv.

Annars är ett begagnat Tamron 28-75/2.8 inte alls dumt. Passar bra till det mesta. Hade ett sånt innan jag uppgraderade, men var mycket nöjd med det objktivet. Borde ligga runt 2-2.5kkr.

Det kan vara billigare att lägga ut 500 extra nu än att sälja och köpa nytt senare.

Ett annat objektiv som fått bra kritik är också Sigmas 17-70 som tydligen har riktigt bra närgräns. Kan vara kul för lite "fusk"-makrofotografering. Ska vara riktigt skarpt det med.

Tänk på att objektiven består men kamerahusen kommer och går. - Devis från fotosidans forum.

Tackar så mycket för era svar!
Har nu slopat iden med att köpa från Ebay sen jag fick reda på att min syster skall till USA efter sommaren. Så nu slipper jag frakt kostnaden (och momsen?)

Sökde då runt lite här på forumet efter några bra återförsäljare och fastnade för 17th Street Photo efter som folk verkar vara nöjda med vad de har köpt där ifrån (och var billigast jämnfört med andra).

Så här ser inköpslistan ut för tillfället:
Canon XTi (400D) - 3092.91 SEK / 524.89 USD
1GB + Väska + Stativ - 382.71 SEK / 64.95 USD
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS - 1025.29 SEK / 174.00 USD
TOTALT 4500,91 / 733.95 USD

Något som jag har glömt?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto