Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 90mm Macro VS Canon EF 100mm USM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan!

Ska köpa ett nytt macro-objektiv, och det står mellan ett Tamron 90mm Macro för 3.200:- kronor (beg) eller ett Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro för 4.300:- kronor (beg).

Vad är prisvärdast? Är det värt att lägga ner hela 1.100:- kr extra för Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro istället för Tamron 90mm?

Snabba svar uppskattas!

Det som avgjorde för min del var att Tamronoptiken blir längre. Canon ändrar inte längd, men är större hela tiden. Båda är svinskarpa, så om det inte stör dig, så gå på priset.

Det som avgjorde för min del var att Tamronoptiken blir längre. Canon ändrar inte längd, men är större hela tiden. Båda är svinskarpa, så om det inte stör dig, så gå på priset.

Är inte Canons optik längre? 100mm mot Tamrons 90? Eller har jag missuppfattat något, antingen din kommentar eller något annat helt enkelt?

Vad är det som är större? :p

Canon har intern fokusering medan Tamron har en "fokuseringstub" som åker fram ur objektivet nästan 10 cm. Har själv tamron och har inga bekymmer med det.

Canon har intern fokusering medan Tamron har en "fokuseringstub" som åker fram ur objektivet nästan 10 cm. Har själv tamron och har inga bekymmer med det.

Vad är smartast då? Canons interna fokusering eller Tamrons fokuseringstub?

Vad känns skönast?

Vad skiljer Canons 100mm jämfört med Tamrons 90mm? Bildkvalitén skiljer sej nog ganska lite, men hur är det med den automatiserade fokuseringen? Vilken är bäst? (har hört att Tamrons är förskräcklig, men hur är Canons?) Och som jag frågade där uppe, vad är skönast? Tamrons fokuseringstub eller Canons interna?

Och det skiljer ju 10mm mellan objektivena, är det mycket?

Skillnaden mellan 90 och 100mm skulle jag säga är försumbar. Tamronens autofokus är ganska kass och låter mycket, men för macro tycker jag ändå att man får bäst resultat med manuell fokus. För foto på mer "normala" avstånd funkar Tamronens AF helt OK tycker jag. Skarp som tusan är den i alla fall! Något mer kromatisk abberation än Canon, men inget jag stört mig på. Är grymt nöjd med min Tamron!

Men vad är dom största skillnaderna mellan objektiven?

Är det så minimimal skillnad som ni säger tycker jag att det är skumt att det skiljer över 1000:- kr mellan dom.

Vad är smartast då? Canons interna fokusering eller Tamrons fokuseringstub?

Vad känns skönast?

Vad skiljer Canons 100mm jämfört med Tamrons 90mm? Bildkvalitén skiljer sej nog ganska lite, men hur är det med den automatiserade fokuseringen? Vilken är bäst? (har hört att Tamrons är förskräcklig, men hur är Canons?) Och som jag frågade där uppe, vad är skönast? Tamrons fokuseringstub eller Canons interna?

Och det skiljer ju 10mm mellan objektivena, är det mycket?

Canon blir inte längre, inte heller roterar frontlinsen.
Jag anser att den konstruktionen är hållbarare. Slår du fronten i något kan inte kraften fortplanta sig till AF-motorn, så den kan inte ta skada.
Sen tycker jag det "känns" bättre med optik som inte blir längre.
En smaksak alltså.

AF-motorn i Tamron är ingen höjdare. Helt riktigt. Det du ska fråga dig själv är om det stör eller hindrar dig.
Oftast använder man inte AF vid makrofoto, och då spelar det ingen större roll. Fotar man trollsländor i luften kan det naturligtvis vara bra med en snabb AF. Det kan också vara bra om man tänk fota något som rör sig. Kanske vill du ta lite porträtt på barn, vilka kan springa omkring ganska duktigt.

10mm är ingen större skillnad.

En grej som faktiskt kan vara avgörande är närgränsen. Visserligen skiljer det bara 2cm (31cm för canon/29cm för tamron), men lägger man till att tamron blir längre vid fokusering blir skillnaden desto större.
Canon är alltid 12cm långt. Mellan frontlins och motiv blir det då 31-12=19cm.
För tamron är det någonstans kring 10cm (om jag inte minns helt fel).
Detta kan vara avgörande om man vill fota insekter som lätt blir skrämda.

Canon blir inte längre, inte heller roterar frontlinsen.
Jag anser att den konstruktionen är hållbarare. Slår du fronten i något kan inte kraften fortplanta sig till AF-motorn, så den kan inte ta skada.
Sen tycker jag det "känns" bättre med optik som inte blir längre.
En smaksak alltså.

AF-motorn i Tamron är ingen höjdare. Helt riktigt. Det du ska fråga dig själv är om det stör eller hindrar dig.
Oftast använder man inte AF vid makrofoto, och då spelar det ingen större roll. Fotar man trollsländor i luften kan det naturligtvis vara bra med en snabb AF. Det kan också vara bra om man tänk fota något som rör sig. Kanske vill du ta lite porträtt på barn, vilka kan springa omkring ganska duktigt.

10mm är ingen större skillnad.

En grej som faktiskt kan vara avgörande är närgränsen. Visserligen skiljer det bara 2cm (31cm för canon/29cm för tamron), men lägger man till att tamron blir längre vid fokusering blir skillnaden desto större.

Shit, måste man vara så nära...

Måste säga att det lutar åt Canons objektiv, dock smäller det lite extra i plånboken då.

Canons 180mm macro är ju inte billigt, jag har nyligen sett ett som gick för 9800:- begagnat, satsa på 100mm du om du kan skrapa ihop pengarna, det är riktigt bra. Det brukar ju ligga runt 4000:- begagnat. En tanke är att det kanske kan bli lite billigare nu när Canon kommit med sitt nya 100mm 2.8L Macro IS USM, en del kanske vill uppgradera till det och då kan det ju tänkas att det kommer ut fler av de äldre objektivet på marknaden.
Bara en idé, jag kan ju ha fel också.....

Riktigt så stor skillnad är det inte eftersom du glömt att dra bort registermåttet (avståndet mellan bajonetten och bildplanet) och då landar vi på ca 15 cm för Canon, vilket fortfarande är klart längre än Tamron.

Jag tror du gjort samma sak med 180 mm objektivet för övrigt, 29 cm verkar lite för bra:)

Riktigt så stor skillnad är det inte eftersom du glömt att dra bort registermåttet (avståndet mellan bajonetten och bildplanet) och då landar vi på ca 15 cm för Canon, vilket fortfarande är klart längre än Tamron.

Jag tror du gjort samma sak med 180 mm objektivet för övrigt, 29 cm verkar lite för bra:)

Du har naturligtvis rätt =)

Jag räknade (för 180mm) närgränsen-optiklängd=48-19=29. Man får dra av ett par centimeter för registermåttet.

Hur som haver. Tamron har inte många millimeter till godo om man har motljusskyddet på. I det närmaste noll. Canons 100 har betydligt mer.

EDIT:
William. Canons 180/3,5 macro kostar 17000kr nytt. Det ligger nog lite över budgeten =)

Men vad är dom största skillnaderna mellan objektiven?

Är det så minimimal skillnad som ni säger tycker jag att det är skumt att det skiljer över 1000:- kr mellan dom.

Ställ dom bredvid varandra och du fattar prisskillnaden på en gång.

Tamrongluggen är en plastig leksak jämfört med Canon. Optiskt skiljer det måhända inte nämnvärt mellan dem, men byggkvaliteten är som natt o dag.

/K

Angående avstånd till motiv så minskar skillnaden om du måste ha motljusskyddet på Canonen. På min Tamron sitter det nästan aldrig på eftersom frontlinsen ligger flera cm in i objektivet och därför skuggas automatiskt.

Canon har alltid bättre andrahandsvärde över tiden ...tror jag bestämt.
Dagspriset verkar vara 4000kr jämt enligt alla annonser på FS.

Canon har alltid bättre andrahandsvärde över tiden ...tror jag bestämt.
Dagspriset verkar vara 4000kr jämt enligt alla annonser på FS.

Jo, och det konstiga är att jag tittade på samma objektiv för ett par månader sedan (kanske ett halvår eller mer med...) och då låg priset stadigt på 3.200-3.500:-, nu har det höjts.

Kanske har med priserna i USA att göra etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar