Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 90/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
Har just köpt ett Tamron 90/2.8 Macro till min KM D5. En sak jag undrar över är att när jag har kameran i Auto-läge så verkar det som bländaren är fast på 2.8. Däremot kan jag justera bländaren i manuellt läge.
Skall det vara så?

Arne

Det ska inte skillja sig från dina andra objektiv, men i autoläget kan åtminstone inte jag ändra bländare på nåt objektiv (med skjutreglaget), det går däremot fint i P-läget.

Tolkar jag din fråga rätt handlar den mer om automatikläget i din kamera än om Tamronobjektivet.

Programautomatik i kameror har förutbestämda kombinationer av slutartid och bländare som används vid givna kombinationer av ljus och brännvidd. Sannolikt har du testat ditt objektiv när det inte har varit så ljust, och då har kameran valt en så stor bländare som möjligt för att den utgår från att du vill ta skarpa bilder utan stativ.

Kolla i manualen. Åtminstone brukar Nikon publicera programautomatikens kurvor som beskriver hur de prioriterar. Kanske Minolta också gör det.

En sak jag observerat med mitt Tamron 90/2.8 är att vid mycket korta fokusavstånd så är det inte 2.8 längre, utan ljusstyrkan kryper upp mot 5.6

Å andra sidan så anser min kamera att man, när fokusavståndet är kortast möjligt, att man kan blända ned till bländare 64, trots att 22 är minsta bländare vid långa avstånd.

Är detta något som är normalt för makron?

vaspenil skrev:
Ja, det är som det skall vara. Den effektiva bländaren blir mindre när man fokuserar närmare, och på makron så blir skillnaden så stor att den inte kan negligeras. Dock så visar inte alla kameror den effektiva bländaren, men jag ser att du kör Nikon och de gör det.

vaspenil skrev:
En sak jag observerat med mitt Tamron 90/2.8 är att vid mycket korta fokusavstånd så är det inte 2.8 längre, utan ljusstyrkan kryper upp mot 5.6

Å andra sidan så anser min kamera att man, när fokusavståndet är kortast möjligt, att man kan blända ned till bländare 64, trots att 22 är minsta bländare vid långa avstånd.

Ja.

:)

Den effektiva bländaren ökar när man går närmare motivet, men någon annan kan säkert förklara mer exakt .

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar