Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 28-70 F2.8 eller 18-50 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Vilken brännvidd skall jag välja? Får huvudbry.. Skall fota konserter hade jag tänkt. Skall jag köpa 28-75 eller 18-50? Jag hör med APS-C sensor så jag får 4,5 ggr förlängning. Blir 28 för långt??
/Mvh Thomas
 
Jag tycker att 28-75 är ett underbart objektiv för det priset. Jag har den alltid på. Till konsterter behöver du inte ha mer vidvinkel ifall du inte står längst fram.
Inne i rum när jag ska ta bilder på inredning och arkitektur skruvar jag på 18-55 som är den billiga kitgluggern för 200 kr.
 
Får du fota med blixt så är väl 28-75'an ett bra val, men vid dom flesta konserter får man ju inte fota med blixt, och då räcker tyvärr inte f2.8 speciellt långt.

/kent
 
Fotar med en 30D och behöver mer vidvinkel än 28mm om jag står i diket framför scenen. Rent ljusstyrkemässigt så räcker f/2.8, enligt mig alltså..

Har alltså ett tamron 28-75 och ska komplettera med en 16-35a som används av många konsertfotograferare.

Mina ord kanske inte va mycket till hjälp men nu har jag sagt dom iaf. (=
 
Är det Tamron som kör 16-35:eek:r?

Jag har förvisso en Pentax (K100D) som jag letar nytt objektiv till. Gärna lite vidvinkel, med en bländare på 2,8, som ska användas till en del konsertfoto.

Något bra tips? :)
 
16-35an är Canon! Är inte påläst på pentax tyvärr.. Men kolla vidvinkelzoomar på cyberphoto tex så borde du hitta något! (=

/Calle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.