Annons

Tamron 28-300 vs Sigma 28-300

Produkter
(logga in för att koppla)

ozo

Medlem
Funderar på att köpa ett av ovanstående objektiv. Skall ha det till en Canon 10d.
Någon som har erfarenheter, synpunkter och info som kan vara till hjälp. Eller har du ett du vill sälja...

/ Emil
 
Synpunkter...köp en Canon 35-350/3,5-5,6 L USM istället..då får du ett kvalitetsobjektiv med god skärpa.
 
Mina ytterst elementära tester i tråden "Optisk prestanda 10D" har väl klarlagt att en 10D absolut inte ska ha något sämre än Canons gamla trotjänare 28-105 eller liknande i "midrange consumer" kring 5000kr.

28-200/300, oavsett fabrikat, är flera snäpp sämre än så = helt fel på en 10D.

(Det rullar BMW M3/M5 av förra generation på städernas gator med 18 tums däck av suspekt asiatiskt ursprung. Ser bra ut, men till ett sånt chassi ... ?)
 
Jo jag vet att kameran förtjänar ett betydligt bättre obektiv än så. Men till mitt försvar kan jag tillägga att det redan nu sitter ett 28-135 is usm på den. Och i väntan på ett 100-400 is usm från usa, behöver jag ett objektiv med stort omfång för att ta lite nöjesbilder. Så av två onda ting vilket är minst dåligt ??
 
Begagnat 80-200 eller 75-300 torde bli en bra interimslösning?

Brukar finnas högvis av i annonser där någon har köpt EOS300/500 kitet med 2 gluggar och tröttnat (läs: nyligen köpt en digitalkamera)
 
En Sigma DL 70-300/4,0-5,6 Macro Super för 1900:- skulle jag säga då...mycket för pengarna.
 
Vad är det för fel på Tamron 28-300/3,5-6,3 XR LD Asp som är vald till årets optik av TIPA och EISA?

Inte det ljusstarkaste valet men är kompakt, lätt och har ett enormt brännvidds omfång samt ett humant pris.
 
Stingray skrev:
Vad är det för fel på Tamron 28-300/3,5-6,3 XR LD Asp som är vald till årets optik av TIPA och EISA?

Inte det ljusstarkaste valet men är kompakt, lätt och har ett enormt brännvidds omfång samt ett humant pris.

En utmärkelse som bästa optik av TIPA innebär inte automatiskt att det är ett bra köp. Det baseras på innovation, pris och annat som kanske mer är intressant för den skara som inte har fotografering som hobby.

Sådär...där stack man ut hakan och väntar på snytingen... ;)
 
Foto nr12/2002 (tamron 28-300mm)

(uppmätt brännvidd 29-270mm)

Skärpa: inte särskilt bra vid full öppning, vid bländare 8 mycket bra i området 28-50mm därefter faller framförallt kantskärpan ordentligt, vid 300mm-läget blir det inte riktigt skärpa någonstans.

"Vi rekommenderar inte detta objektiv om man gör större kopior än 10X15 cm"

De testade oxå Sigma 28-300 (uppmätt brännvidd 29-285mm) den fick något högre betyg för skärpa (bra mellan 28 och 100mm)..de ansåg även att den var bättre byggd
men även där såg man redan vid 13x18cm kopior att skärpan var dålig enligt tidningen.
 
Senast ändrad:
EdwardH skrev:
Källa?

För du har väl optiktester på objektivet?

Har aldrig sagt att det skulle vara ett dåligt objektiv.. Bara det att en sådan utmärkelse INTE är en garanti för att det är bra....

Men min erfarenhet strräcker sig så långt att jag med stor sannolikhet kan säga att ett 28-300 ALDRIG kan bli bra. Canon EF 35-350/3.5-5.6L är bra, inte superbra, men bra, om man kollar på de uppmätta värdena, men det är en prioriteringsfråga... naturligtvis är det bekvämt att ha både vidvinkel och tele i samma glugg, men det krävs en del uppoffringar i bildkvalitén för att ro hem en sådan konstruktion.

Om då ett 35-350 som kostar runt 20000:- är bra, hur är då ett i samma brännviddsområde för 5000:- ??? Enkel matematik.. du får vad du betalar för.
 
Kim10D skrev:
En Sigma DL 70-300/4,0-5,6 Macro Super för 1900:- skulle jag säga då...mycket för pengarna.

Uj, uj, uj, Kim, nu lever du farligt! Jag håller fullständigt med dig om att ovanstående glugg är mycket bra till det priset, men det är bara ett par månader sedan jag fick ordentligt på tafsen för att jag var så urbota dum att rekommendera ett sådant nybörjarobjektiv till en digital systemkamera... Vi får väl se om du får en örfil även du, eller om du har bättre tur!

mvh Janne
 
Kim10D skrev:
En Sigma DL 70-300/4,0-5,6 Macro Super för 1900:- skulle jag säga då...mycket för pengarna.

Nu får jag ge dig en örfil Kim ;)
Det är urbota dumt att ens rekommendera ett sånt till en 10D! ;)

Skämt åsido.. det är väl sant.. det är mycket glugg för pengarna.. (det blir ju ganska långt i 300mm-läget ;))

Jag hade nog sparat de pengarna och väntat på det där 100-400/4.5-5.6 IS USM...eller köpt ett begagnat 70-300 för 1000:-., då kan man kanske åtminstone nästan få tillbaka pengarna.
Såå lång tid kan det inte ta att få hem ett 100-400 från staterna ;))
 
Snyggt!

Jeppe skrev:
Nu får jag ge dig en örfil Kim ;)
Det är urbota dumt att ens rekommendera ett sånt till en 10D! ;)

Snyggt, Jesper! Vill bara för säkerhets skull påpeka att det inte var ditt inlägg i den aktuella debatten jag häcklade. Även om du ju företrädde/företräder den åsikten, så framförde du ju den städat...

Min poäng - då som nu - är att det givetvis inte finns något som heter "nybörjarobjektiv". Det finns bättre och sämre gluggar. Och att skruva på en optiskt bättre glugg är ju normalt en bättre lösning än att skruva på en optiskt sämre. Detta är ju så självklart att det knappast behöver påpekas och därför räknar jag alltid att det finns en anledning annan än okunskap när ägare till digitala systemkameror frågar om råd rörande "inte alltför dyra telezoomar", som var fallet i den aktuella diskussionen. Utgångspunkten för frågeställaren då var ju ett Soligor 100-400mm och jämfört med det är det objektiv Kim föreslår en ordentlig förbättring även om det inte kan mäta sig med Canons alternativ i L-serien, eller hur?

Förlåt detta stickspår!

mvh Janne
 
ozo skrev:
Och i väntan på ett 100-400 is usm från usa, behöver jag ett objektiv med stort omfång för att ta lite nöjesbilder

Till det syftet så tycker jag nog den duger alldeles utmärkt.

(Sigma DL 70-300/4,0-5,6 Macro Super)
 
Suspekt??

(Det rullar BMW M3/M5 av förra generation på städernas gator med 18 tums däck av suspekt asiatiskt ursprung. Ser bra ut, men till ett sånt chassi ... ?)

Vissa anser att asiaitiska däck är suspekta men Porsche lät ju faktiskt originalmontera sådana (Bridgestone) på sin värsting 959 och hur många slår Yokohama inom vissa racingdicipliner?
Frågan om vad som är suspekt inom gummi är nog nästan lika kontroversiell som inom glasbitsbranscen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.