Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 24-70 2.8 G2 till Crop/Canon 80D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag vänder/ändrar på frågan då. Då många verkar hakat upp sig på kamerahuset. Jag KOMMER, 100% köpa fullformat hus inom 1-2 år, det finns inget kanske. Jag kommer inte byta märke och jag kommer med 99% säkerhet köpa en 5D. Det står näst på inköpslistan efter ett vettigt objektiv som ger mig lite mer flexibilitet än mitt 10-18 & 50mm fasta. Grejen är ju den att då jag VET att jag kommer köpa ett fullformat härnest, så känns det väldigt onödigt att köpa ett halvformat objektiv.

Men vad skall du göra med din 80D om ett år? Om du skall ha den kvar som andra-hus är det väl bra att ha en normal-zoom till den?

Jag har aldrig förstått tanken med att köpa "fel" objektiv idag bara för att det skall passa en kamera som man planerar att köpa i framtiden. Ungefär som att köpa för stora skor till ett barn, visst kommer de att passa om ett år men fram till dess får de lida av skoskav!

Köp ett begagnat 17-55 Canon 2.8 IS (eller motsvarande Sigma) idag så kan du sälja det om ett år om du inte ska ha kameran kvar. Bör inte tappa många hundralappar.
 
Men vad skall du göra med din 80D om ett år? Om du skall ha den kvar som andra-hus är det väl bra att ha en normal-zoom till den?

Jag har aldrig förstått tanken med att köpa "fel" objektiv idag bara för att det skall passa en kamera som man planerar att köpa i framtiden. Ungefär som att köpa för stora skor till ett barn, visst kommer de att passa om ett år men fram till dess får de lida av skoskav!

Köp ett begagnat 17-55 Canon 2.8 IS (eller motsvarande Sigma) idag så kan du sälja det om ett år om du inte ska ha kameran kvar. Bör inte tappa många hundralappar.

Jag köpte "fel" objektiv Nikkor 17-35/2.8 till min D80 för jag planerade att uppgradera till fullformat. Ett halvår senare skaffade jag en D700 och linsen var fortfarande fel! Mitt sämsta köp!
 
Du får bestämma strategi själv, när du vill byta till fullformat osv.

Tamron 24-70/2.8 G2 är ett kanonbra objektiv väl i klass med motsvarande Nikon eller Canon till ett bra pris och har du råd och vill ha det, köp! Du kommer inte ångra dig!

Min fru använder i princip bara en 24-70 zoom för det passar hennes stil. Jag har en annan still så jag använder helst längre brännvidder för porträtt och en 15-30 zoom för landskap.

Varför inte ett 50mm f/1.8 istället?

Jag har ett 50mm f/1.8, som står i inlägget. Grejen är att jag vill komma lite kortare
för porträtt ibland, så man kan få med helkropp utan att behöva stå 20 meter ifrån, samt ha möjlighet att komma lite längre för att rama in landskap enklare än jag gör med mitt 10-18mm.
 
Men vad skall du göra med din 80D om ett år? Om du skall ha den kvar som andra-hus är det väl bra att ha en normal-zoom till den?

Jag har aldrig förstått tanken med att köpa "fel" objektiv idag bara för att det skall passa en kamera som man planerar att köpa i framtiden. Ungefär som att köpa för stora skor till ett barn, visst kommer de att passa om ett år men fram till dess får de lida av skoskav!

Köp ett begagnat 17-55 Canon 2.8 IS (eller motsvarande Sigma) idag så kan du sälja det om ett år om du inte ska ha kameran kvar. Bör inte tappa många hundralappar.

TS får självklart göra som denne vill, men mycket väl talat och beskrivet. Jag håller med dig fullständigt i vad du skriver ovan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.