Annons

Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD

Produkter
(logga in för att koppla)
-Lindroth- skrev:
Ingen som har hunnit få/prova sitt exemplar än?

Jodå, jag har haft mitt några veckor. Absolut nöjd. Högljudd autofokus och tämligen mycket distorsion får man lägga till nackdelarna. Kant- och hörnskärpan är väl heller inte den bästa. En del CA på största bländaren finns också. Nu låter det som jag klankar ner på det fullständigt men nu jämför jag med mina fasta gluggar. Detta är ju en zoom och med tanke på det tycker jag att Tamron lyckats riktigt bra igen. Deras 28-75 är nog lite vassare men samtidigt är 28-75 lättare att bygga bra än ett 17-50. Så med tanke på det är det nog lika bra enligt min erfarenhet än så länge. Nu har jag inte toktittat på pixlar i Photoshop utan detta grundar sig på hur jag upplever bilderna i helhet.
 
olap skrev:
Jodå, jag har haft mitt några veckor. Absolut nöjd. Högljudd autofokus och tämligen mycket distorsion får man lägga till nackdelarna. Kant- och hörnskärpan är väl heller inte den bästa. En del CA på största bländaren finns också. Nu låter det som jag klankar ner på det fullständigt men nu jämför jag med mina fasta gluggar. Detta är ju en zoom och med tanke på det tycker jag att Tamron lyckats riktigt bra igen. Deras 28-75 är nog lite vassare men samtidigt är 28-75 lättare att bygga bra än ett 17-50. Så med tanke på det är det nog lika bra enligt min erfarenhet än så länge. Nu har jag inte toktittat på pixlar i Photoshop utan detta grundar sig på hur jag upplever bilderna i helhet.

Du skulle inte kunna ta några bilder som en recension? Tänkte så man fick se lite hur skärpan är på olika ställen och kanske någon jämförelse mot annat zoom?

Hur snabb är autofokusen?
Hur är kvalitetskänslan?
 
-Lindroth- skrev:
Du skulle inte kunna ta några bilder som en recension? Tänkte så man fick se lite hur skärpan är på olika ställen och kanske någon jämförelse mot annat zoom?

Hur snabb är autofokusen?
Hur är kvalitetskänslan?

Nu reser jag bort över helgen. Jag skall se om jag kan plåta lite då och lägga upp det i nästa vecka.
Autofokusen är snabb och exakt, inte riktigt lika snabb som ett bra USM. Kvalitetskänslan är som Tamron 28-75, mao helt OK. En bit från L-känslan men jag är inte orolig för att den trillar isär heller.
 
Ok, lite fler kommentarer:

+ Autofukusen är snabb och exakt.
+ Känns gedigen.
+ Frontlinsen roterar inte.
+ Motljusskydd ingår.
+ Skarp redan på 2,8.
- Autofokusen är högljudd.
- Zoom-ringen är "bakvänd".
 
Jag har sålt mitt Canon 16-35/2,8L och ersatt det med Tamronen 17-50/2,8 och har nu ett skarpare objektiv om inte lika robust men det gör mig inget, jag fotar inte i regn.
Det är dessutom skarpare än mitt Tamron 28-75/2,8 som efterjusterats av Tamron i Köln.

Jag är mycket nöjd med bytet.
 
Har klämt lite på mina vänners Canonkameror med 17-50, och det känns definitivt mycket gedignare än det ser ut. AF låter hiskeligt skrikigt, men det går rätt så fort, så det är inget problem.
En jobbig grej är att det ger vågformig distortion vid och kring 17mm, och sån är svår att korrigera. En rak horisont blir böjd på mitten men rak i ytterändarna.
I övrigt verkar de optiska egenskaperna vara strålande.
 
Makten skrev:
En jobbig grej är att det ger vågformig distortion vid och kring 17mm, och sån är svår att korrigera. En rak horisont blir böjd på mitten men rak i ytterändarna.
I övrigt verkar de optiska egenskaperna vara strålande.
Prova det här programmet på din testbild, har använt det för att rätta till bilder från min Canon S70 ibland och det har fungerat. Berätta gärna här om det gick bra.

http://www.photo-plugins.com/Plugins/Plugins/Lens-Correction.html

/
 
Kände på ett på Kameradoktorn igår. Mina väldigt korta intryck är att det är ett ruskigt litet och smidigt objektiv jämfört med Nikkor 17-55. Trevligt. Det kändes också helt ok att skruva på, men manuell fokus är som vanligt trist att hålla på med. Får börja lita på autofokusen. Sigman kändes lite bättre. En millimeter extra vidvinkel kanske kompenserar det, jag vet inte. Känns som ett väldigt rimligt objektiv att ha hur som helst.
 
jeskata skrev:
Fick mitt igår... med en rejäl frontfokus. Det åker tillbaka.
Så här vill t.ex. Canon att man mäter fokus. Dom gillar inte när kan kommer med bara en snedplanbild.

Kameran skall fokusera på 90-gradersplanet på något som innehåller både vertikalt och horisontellt streck t.ex mmmm ++++ etc. inom den röda mittfyrkanten. Se:

http://www.fotosidan.se/obj/photo/d/d58a479bb226ed703fa101001d3b95df.jpg

Om du måste skicka in gör Tamron i Köln ett jättefint justeringsjobb men det tar tyvärr tid speciellt nu i semestertid. Det var precis det som hände mig förra året när jag köpte 28-75/2,8 vid den här tiden.
Lycka till.
 
Det syns inte bara på testbilder, utan det är väldigt tydligt också när man fokuserar på oändligheten, speciellt i vidvinkelläget.
 
Tråkigt att höra. Om du köpte det i affär så är det bara att be om ett nytt exemplar (dvs ångra köpet, och sen köpa ett nytt)
 
ssilva skrev:
Jan-Erik,
upplys mig, vad betyder detta? Hur påverkar det bildenskvalitet?
Sofia

Det betyder att fokus hamnar på fel ställe, i det här fallet framför (dvs du fokuserar på ngt, men likförbaskat hamnar fokus ngn annanstans)
 
mill skrev:
Det betyder att fokus hamnar på fel ställe, i det här fallet framför (dvs du fokuserar på ngt, men likförbaskat hamnar fokus ngn annanstans)

tack
jag blev lite orolig
nej, inget problem med mitt Tamron, funkar perfekt. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.