Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta sportbilder med slö AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blojje

Medlem
Hejsan!

Jag har en Kodak DX6490. Som ni kanske vet är AF:en rätt så slö på den vilket gör det svårt att få bra sportbilder.

Hur ska man gå till väga? Försöker fota mest motorsport.

Nu måste jag först säga att jag har ingen aning om vad det är för kamera du har... Men ger mig ändå på ett försök att ge ett tips.

Iaf om din kamera har möjligheten att ställa in manuellskärpa... Då kan du ställa in skärpan på en punkt, och sedan fotografera när bilen (om det nu är det du fotograferar) kör förbi på just denna punk, och på så sätt få skarpa bilder...

Kanske inte riktigt ett jätte bra tips, men iaf ett tips om det nu funkar på just din kamera.... Om inte, tja då hoppas jag du får bättre tips...

Jag gör som Marcus föreslår, fast med autofokus. Jag förfokuserar på en punkt där jag hoppas att motivet skall passera snart. Det är bättre än ingenting.

Manuellt fokus är för bökigt och för dåligt på min kamera (Olympus) för att vara värt besväret.

Hej! på Olympusen har du fokuslock, fungerar bra till en bild, samt fokuslock-memory för att kunna ta flera bilder oavsett tid mellan dem,
det kanske finns på din Kodak med?
Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar