ANNONS
Annons

Ta med stativ i handbagage på flygplan

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Går det att ta med ett stativ i handbagaget då man åker flyg? Jag hörde en gång förlänge sedan att någon förlorade sitt stativ på flygplatsen (han fick inte ta in det i planet)... jag har ett litet och lätt stativ som man fäller ihop...

Mvh
 
Varför skulle man vilja ta det i handbagaget? Är det inte enklare och bättre att ha det i en incheckad väska?

För övrigt är det i dagens situation nästan omöjligt att förutse vad en säkerhetskontrollant på en flygplats ska släppa igenom respektiva stoppa.
 
Stativ

Åkte med Ryanair förra vintern. Hade kamerautrustningen med som handbagage och hade spänt fast mitt stativ så fint på väskan. Men det gick inte! Jag fick lov att gå ut och checka in stativet för en kostnad av 115 kr. Stativet kunde användas som vapen sa de. Så nu när jag flyger lägger jag stativet i stora resväskan som ändå måste checkas in. Att jag sedan hade ett stort, tungt zoom inuti kameraväskan var det ingen som sa något om. Lika bra vapen det...

/Pär
 
De trodde kanske att du av ekonomiska skäl skulle vara mer återhållsam med att klubba ner folk med zoomen än med stativet?
 
Jag vet ju inte hur de resonerar, men om man skulle vilja ha ett långt stickvapen, kanske det kan rymmas fint i ett stativ, som dessutom isolerar genomlysningsmaskinen (vad det nu är för teknik)?

Erland har f.ö. helt rätt: det går inte att förutse vad som stoppas i dagens säkerhetskontroller.

Per.
 
Åkte med Ryanair förra vintern. Hade kamerautrustningen med som handbagage och hade spänt fast mitt stativ så fint på väskan. Men det gick inte! Jag fick lov att gå ut och checka in stativet för en kostnad av 115 kr. Stativet kunde användas som vapen sa de. Så nu när jag flyger lägger jag stativet i stora resväskan som ändå måste checkas in. Att jag sedan hade ett stort, tungt zoom inuti kameraväskan var det ingen som sa något om. Lika bra vapen det...

/Pär


tack det var precis vad jag undrade, jag ska åka med ryanair nämligen...
 
Glöm detta för ditt eget bästa.

Minsta metallbit bråkas det om numera. Jag glömde att flytta mitt lilla Minolta bordsstativ från ryggan till den incheckade väskan och det gick inte att ta med sig den i handbagaget.

Det är lite kul (=skittråkigt) detta med de utökade säkerhetskontrollerna och säkerhetsnojjan på flyget. Jag flyger en hel del och börjar faktiskt anse att detta tar lite av glädjen från resorna. Det är helt enkelt för mycket numera. Senast skulle jag byta flyg i Wien. Kom från ett EU land soch skulle till ett annat. Mao var jag hela tiden innanför Schengenområdet. Tre olika, jo 3 röntgentillfällen och två muddringar fick jag och min familj genomgå. Alltså inte efter varandra utan på olika platser på flygplatsen. Det värsta är ändå inte själva scanningen utan köerna före. Det blir rätt stressigt med alla dessa onödiga scanningar när flyget var lite försenat och minstingen hungrig.... Det tog säkert 45-50 minuter att passera samtliga tre.

Wien är inte ensamma. Inte ett dugg bättre på några av de andra flygplatserna jag passerat under de senare åren och de är många. I Budapest eller om det var i Prag härom året så landade fyra flygplan nästan samtidigt. Samtliga av oss var tvugna att gå igenom den enda öppna säkerhetskontrollen innan vi ens fick gå in i byggnaden. Brevid denna enda öppna scanningutrustning stod det ytterligare två men de var obemannade. Vi stod alltså några hundra personer utomhus i stekande sol och väntade på att samtliga passagerare skulle gå igenom scannern, gå tillbaka för att ta av sig bältet, gå igenom igen, gå tillbaka igen för att ta av sig skorna etc.....

Observera att jag inte har något emot den höjda säkerhetsnivån men däremot att flyget inte kan organisera sig bättre så att vi resenärer slipper detta ofog. Kanske är ett inlägg i klimatdebatten? Vad vet jag.
 
Terroristerna som fixade planen in i Twin Towers hade inte bara ihjäl en massa folk och raserade två stora hus; de såg också till att fördyra och försena allt resande i välden! Det är vad jag kallar utdelning i elakt spel!

Per.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.