Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta kort trots oskarpt

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag upplever det som att min kamera (Nikon d7200) vägrar ta kort när den inte hittar fokus. Det måste väl finnas någon inställning där den tar bild oavsett om det är fokus eller inte? Utan att ställa om till manuellt fokus?

Jag upplever det som att min kamera (Nikon d7200) vägrar ta kort när den inte hittar fokus. Det måste väl finnas någon inställning där den tar bild oavsett om det är fokus eller inte? Utan att ställa om till manuellt fokus?

Ja det finns. Du får läsa i din manual.

Ändra från AF-S till AF-C.

Det borde väl gå att ställa in Shutter Priority eller Focus Priority på avtrycket.
Fast det kan heta annat på Nikon, jag kör Sony.

Det vanligaste är nog att man kombinerar AF-S med Fokusprioritet och AF-C med slutarprioritet men det väljer man själv i menyerna. Det går att göra tvärtom om man känner för det.

Tack alla för svar och till och med kortare utläggningar på min ganska lata fråga.

Ibland är det svårt att leta när man inte vet exakt vad man letar efter :)

Ibland är det svårt att leta när man inte vet exakt vad man letar efter :)

Precis, och då är det fantastiskt med hjälpsamma människor som bidrar.

Ofta är det smart att hänvisa till rätt sida i manualen. Det blir en hjälp till självhjälp och ytterligare förkovring. Manualer finns också som pdf på nätet. Så man kan länka till en sådan om frågeställaren har tappat bort sin, ellernbefinner sig på fel ort.

Ibland läser man snorkiga svar typ RTFM på utländska forum. Read The Fucking Manual. Det bidrar inte till att svara frågeställaren och det bidrar inte till ett bra samtalsklimat.

Petter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar