Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort stativfästet, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

swordsman

Aktiv medlem
Någon som vet hur man tar bort stativfästet från Nikon 80-200/2,8D. Jag skruvade upp skruven och nu går det att "rotera", men jag får fortfarande inte loss det. Är det nån hemlighet jag missat, eller ska jag våga ta i mer? Eller går det inte ens att ta bort?
 
Har skruvat ur hela skruven. Det rimliga känns som att man bara skulle lyfta av stativfästet från objektivet sen, men det sitter fast...
 
Jag är tyvärr(?) inte Nikonist, men på ett Canonobjektiv som jag har så måste stativfästet vara i ett visst läge för att man ska kunna dra av det. Prova att dra stativfästet mot objektivets bakkant samtidigt som du roterar det. Kanske kan funka?
 
Är det meningen att man enkelt skall kunna avlägsna fästet?

Jag har optiken ifråga, och det går inte att ta bort den utan krångligare ingrepp. Den löper i ett spår, så om du vill ta bort den får du nog plocka ner gluggen i dess beståndsdelar...

Lycka till!
 
Kent, jag har varit inne på den teorin också. Synd, det blir lite smidigare "lopp" runt zoomringen utan fästet kan jag tänka mig, men jag är inte beredd till jobbiga ingrepp. Den får stanna! Tack för svaret =)
 
swordsman skrev:
Kent, jag har varit inne på den teorin också. Synd, det blir lite smidigare "lopp" runt zoomringen utan fästet kan jag tänka mig, men jag är inte beredd till jobbiga ingrepp. Den får stanna! Tack för svaret =)

Ok...men jag förstår inte vad du vinner på att ta bort den. jag har då inga som helst problem att handhålla med stativfäste på...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.