Annons

Ta bort smuts på bakre linsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

sm3vvz

Ny medlem
Hej!

Någon kunnig som kan svara på vilket som är bästa sättet att ta bort smuts på bakre linsen? Ser ut ungefär som om det har stängt vatten där vid något tillfälle. Har inte sett något tidigare på det objektivet eftersom jag aldrig har kört med någon liten bländaröppning på väldigt länge (Canon EF 16-35mm).

Tacksam för tips.

Köp en mikrofiberduk, andas på linsen och gnugga i cirkelrörelser. Det blir inte sista gången du gör det.

Kopplingen till liten bländaröppning förstår jag inte. Skräp på baklinsen får nog vara bra stort för att du skall se det i bilderna som mer än en allmän kontrastsänkning.

ja, jag får ta en titt imorgon med bättre lampa. skall man verkligen använda cirkelrörelser på bakre linsen?

Det är inte så noga. Baklinserna är ofta inte infattade i någon ring. Är den det kan det ju vara bra att börja inifrån och ut. Att rengöra linser är inte rymdforskning, men en mikrofiberduk underlättar mycket. Och använd inga medel förutom din egen andedräkt.

Det verkar som att jag också fått smuts på bakre linsen. Men i mitt fall går det inte att ta bort. Det verkar som att det hamnat bakom skyddet för linsen (finns det ens det?) för det går inte bort och det har blivit mer och mer. Vad kostar det att lämna in kameran på rengöring och vart gör man det? Har en Nikon D70...

Se bilden, sånt borde ju att ta bort där jag kommer åt.

Bilagor

• smuts.jpg
    smuts.jpg
    20 KB · Visningar: 314
Det är inte i objektivet. Skräp där syns inte i bilderna annat än som en allmän kontrastsänkning, som jag skrev ovan. Det där är skräp på bildsensorn i kameran.

Sök på damm så hittar du mängder av trådar med olika metoder både för hemmabruk och inlämning. Här är en början.

Ahh, missuppfattade det. Hur får man bort det då? Har försökt rengöra så mycket som möjligt men det försvinner inte. Kan det ha kommit in smuts där jag inte kommer åt?

Enda lösningen är nog att lämna in den på rengöring. Vill inte börja skruva och mecka med den...

Edit: Tack för dina tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar