Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ta bort skugga?
- Trådstartare Xi_
- Start datum
R.Hammar
Aktiv medlem
Jag är inte riktigt med, men gör ett försök. Om du markerar området du tänkte ljusa upp med lassot och därefter lägger till ludd. Beroende hur stort området är så en inställning på mellan 100-200 pxl borde väl räcka.
När du väl har området markerat tar du upp nivåer (ctrl + L), sedan är det bara att justera ljusstyrkan.
Jag hoppas att det var svar på din fundering.
Robban
När du väl har området markerat tar du upp nivåer (ctrl + L), sedan är det bara att justera ljusstyrkan.
Jag hoppas att det var svar på din fundering.
Robban
Xi_
Aktiv medlem
Jag tror du har förstått mig rätt. Och jag har provat en snarli variant på det du föreslog men resultatet blev inte bra. Förmodligen pga att det är en annan temperatur på ljuset som faller i skuggområdet än på det delar som blir direkt belysta av solen.
Men tack för att du tog dig tid till att ge mig ett förslag.
//Per
Men tack för att du tog dig tid till att ge mig ett förslag.
//Per
aceeo
Aktiv medlem
Öka lite i taget, men olika markeringar, brukar bli bäst resultat, och hela tiden bara markera de mörka delarna.
Det kommer att bli viss färgnyansskillnad, som iblan går att reparera med andra varianter tex nivåer där man ändrar var färg för sig eller nyans/mättnad.
Om det är fasta motiv kan ett tips vara att ta ett kort för högdagrar och ett för lågdagrar och klistra ihop....
// Anders
Det kommer att bli viss färgnyansskillnad, som iblan går att reparera med andra varianter tex nivåer där man ändrar var färg för sig eller nyans/mättnad.
Om det är fasta motiv kan ett tips vara att ta ett kort för högdagrar och ett för lågdagrar och klistra ihop....
// Anders
macmolarin
Aktiv medlem
Prova även "ersätt färg"-verktyget.
andewid
Aktiv medlem
Om du har Adobe Photoshop CS kan du prova med verktyget "Shadow & Highlight".
I annat fall så prova med kurvor (ctrl-m). Gör en liten kulle på kurvan nere till vänster. Då gör du mörka partier ljusare.
Kurvor finns även som justeringslager (mycket bra funktion!). Då kan du öka på kurvan ganska mycket och sedan fylla i lagermasken där du tycker att det blev för ljust =)
I annat fall så prova med kurvor (ctrl-m). Gör en liten kulle på kurvan nere till vänster. Då gör du mörka partier ljusare.
Kurvor finns även som justeringslager (mycket bra funktion!). Då kan du öka på kurvan ganska mycket och sedan fylla i lagermasken där du tycker att det blev för ljust =)
andewid
Aktiv medlem
Re: Om du har Adobe Photoshop CS kan du prova med verktyget "Shadow & Highlight".
Det må hända. Det är värt ett försök. Det går att få hyffsade resultat om du pillar lite med den i avancerat läge.R.Hammar skrev:
Anders, om jag minns rätt så är det verktyget inte det bästa och bör helst undvikas. Min osäkerhet är pga jag är ny i PS.
R.Hammar
Aktiv medlem
Martin Evening beskriver i sin bok Adobe PS CS for Photographers rätt så ingående hur man kan använda sig utav "Shadow & Highlight" rätt så ingående både i bok och i medföljande CD. Han föreslår precis som du Anders att man använder sig utav den avancerade funktionen.
Så mitt påstående var felaktigt.
Så mitt påstående var felaktigt.