Annons

Ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Har blivit tillfrågad av ett par som vill att jag ska ta kort på deras son, har även blivit tillfrågad på studentkort och djurporträtt m.m.

Frågan är om man ska ta betalt, eftersom jag inte känner personerna i fråga sådär jättemycket så känns det inte som om jag bara vill dela ut tjänster sådär....

Har inte fotograferat särskilt länge, ingen utbildning inom foto överhuvudtaget.

Hur mycket kan man ta utan att behöva känna det pinsamt...har tänkt såhär att fotograferingen är gratis men om de vill ha bilderna får de betala nån symbolisk summa, eller vad tycker ni?

Hjäp!

/ Carola

Klart du ska ta betalt!

Du ska absolut se till att täcka dina egna utgifter, och rimligen se till att få in litegranna också.

Exakt hur mycket är svårt att säga, men antagligen är de inte berädda att betala några större summor.

Det är just det...

Nej det är det jag menar, och definitivt inte eftersom jag inte har så stor erfarenhet heller...men det är ju just det som är problemet....hur mycket på ett ungefär?

Hoppas nån kan ge mig ett förslag...

/C.

Är det kompisar=ta inte betalt!

Jag hjälper kompisar med deras datorer, och det skulle aldrig falla mig in att låta dem betala.
Man hjälper varandra :)

Jag känner till dom men inte mer, jag umgås inte med dom eller nåt sånt så man vet inte vart man ska dra gränsen, har ingen lust att bli utnyttjad bara för att man inte har råd att gå till den lokala fotografen.

/C.

jag plåtar vänner gratis, dock så får dom givetvis betala för framkallning och så. Men vänners vänner och så vidare skulle jag aldrig plåta gratis. Det är lätt att bli utnyttjad bara för att man äger några kameror...

Dock skulle jag kanske inte ta så värst mycket betalt, men en symbolisk summa åtminståne

Kompisfrågan är alltid delikat. Var dra man gränsen mellan kompis och icke kompis. Är det länge man känt personen eller hur kul man har haft tillsammans eller om jobbar, pluggar, bor tillsammans.

Grunden oavsett vem som frågar är att man ska ta betalt. Vill man sen efterskänka det uppgjorda priset så avgör man det i fall till fall och helt subjektivt.

Det är din tid och ditt kunnande de vill ha. Är de inte beredda att betala får de gå någon annanstans.

Helt utanför ämnet: Torsby! Där växte jag upp eller rättare sagt 6-7 norr om Torsby.

Senast ändrad:
Med kompisar brukar jag ta 3-7 ggr materialkostnaden + resor(har inte rest).

Jag motiverar det genom att jag skall kunna ta en del bilder för mina syften gratis.

självklart ska du ta betalt!

varför inte vända på det och fråga vad de är villiga att betala?? Då de inte verkar vara några nära kompisar tycker jag i alla fall att du ska ta betalt. Säg att du vill ha ett par hundra eller nått i alla fall... Jag brukar ofta säga till vänner och bekannta att de kan få betala i enlighet med vad de tycker det var värt... ofta får man mer än man tror, men slipper sätta en prislapp!

Carola7903 skrev:
Har blivit tillfrågad av ett par som vill att jag ska ta kort på deras son, har även blivit tillfrågad på studentkort och djurporträtt m.m.

Frågan är om man ska ta betalt, eftersom jag inte känner personerna i fråga sådär jättemycket så känns det inte som om jag bara vill dela ut tjänster sådär....

Har inte fotograferat särskilt länge, ingen utbildning inom foto överhuvudtaget.

Hur mycket kan man ta utan att behöva känna det pinsamt...har tänkt såhär att fotograferingen är gratis men om de vill ha bilderna får de betala nån symbolisk summa, eller vad tycker ni?

Hjäp
/ Carola
[/QUOTE

Carola, Ulf mfl har sunda ider, varför ta betalt.

Om du inte har din hobby som ett yrke så är det väl bara roligt att kunna visa sin kundskap för vänner och bekanta.
Yrkesfotografer har i dag problem att mat på bordet pga:deras otroliga prissättning för några digitalabilder.
Nej Carola, fotografera men be motivet att tala om ven som tog bilden.
/Thomas..

Hade det varit nära vänner hade jag definitivt inte tagit betalt, men det känns som Christoffer säger, att man blir utnyttjad för att man har kamera, missförstå mig inte nu..:(

Men jag gör nog så att blir de nöjda så får de ge mig det de tycker det är värt. Känns vettigt.

/C.

Du gör nog rätt, men det slog mig att sådana här frågor dyker upp regelbundet på FS och egentligen är det inte en fråga som har med fotografi att göra; Det är ju en relationsfråga, hur man hanterar en social situation.
Man ska definitivt ställa sådana frågor här, fotografi är ju en social företeelse. Men de bra svaren brukar tyvärr utebli, så jag skulle gärna vilja veta om någon har en länk till, typ relationssidan.se?

Hepp!

Självklart ska du ha en liten summa...

Jag hade nog tagit någonstans mellan 50 till 100kr för en bild, förutom själva framkallningskostanden. Det beror på hur jobbigt arbetet är. Jag förutsätter att du arbetar digitalt, och då kan man ju prisätta per bild. Ta en hög med bilder och låt de välja ut vilken bild det är som de vill ha och ta 50kr för den. Har du egen fotoskrivare så ska du nog inte ta mer än 50kr per bild. Kör du ut det på crystal archive (fujifilm) papper så är en 100 mer motiverad tycker jag...

eller så kan du föreslå att de ska bjuda dig på en resturang av ditt val =)

Chris

sent inlägg i en kanske död tråd men när det gäller nära bekanta: kostnad för framkallning,
mindre bekant folk men ändå "kända": dubbla framkallningen.
Övrigt folk, mer ;)

Gurra G skrev:
sent inlägg i en kanske död tråd men när det gäller nära bekanta: kostnad för framkallning,
mindre bekant folk men ändå "kända": dubbla framkallningen.
Övrigt folk, mer ;)

ett år och fem månader senare... :)

Hur värderar man den digitala "framkallningen"?

Ett sätt att värdera digitala framkallningen är att debitera ett startkostnad (tex 500 kronor) för att du använder digital utrustning.

På samma sätt som jag tog betalt för analog framkallning. Priset då inkluderade material plus en summa för utrustningen. Då debiterade jag ca 100
per film i framkallning di inkluderade det kostnaden för investeringen i utrustningen utöver faktiskt meterialåtgång och kostnad för arkivering.

Med digital utrustning har bitvis en dyrare investering för kameror som ska täckas plus kostnad för hårdiskar, programmvara med mera för arkivering.

vad jag menade var att utgå från vad det kostar att beställa fram, alltså typ 20 spänn + frakt för en A4 från Crimson, och det är för vänner alltså

Krasst sett, skulle man räkna fram vad varje bild skulle kosta för att täcka utgifter, kameraslitage mm så skulle nog ingen köpa mina bilder :(

ANNONS