Annons

T-max vs annat.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är dags för mig att köpa ny sv/v-film. Jag har alltid använt t-max, men undrar vad det finns för andra alternativ. T-max har ju ett ganska tydligt korn, åtminstone vid 400asa. Hur är T-max jämfört med trix, andra filmer?

/Linus

Är inte T-maxen ganska så finkornig?

Det är klart det bror ju till stor del på framkallare och framkallnings sätt.

Själv är jag inte så väldans förtjust i t-maxens toner.

När det gäller SV film brukar jag använda följande:

Ilford delta 100 (för porträtt och när ljuset räcker till)

Tri-X som en underbar allround film. Funkar till "nästan" allt!

Ilford 3200 när ljuset kräver det.

Alla dessa filmer kan varmt rekomenderas!!

det är väl så att t-max är finkornigare än tri-x.. jag kör på tri-x och den är kalas.. rekomenderas.

Den som INTE testat Kodak tecnical pan ASA 25, är fortfarande oskuld inom foto !!!!!!
Snuskigt bra kvalitet och kornlös !!!!
Okej 70 kr/rull, men en öl på krogen kostar pengar den oxå !!!

Niklas, cassanova inom foto !!!

Linus Sundahl Djerf skrev:
T-max har ju ett ganska tydligt korn, åtminstone vid 400asa. Hur är T-max jämfört med trix, andra filmer?
T-Max 100 har ett svårslaget fint korn. Det är nog bara Fuji Acros och Technical Pan som slår det. T-Max 400 känns inte riktigt lika revolutionerande kanske, där tycker kornet är i nivå med traditionella filmer, t ex Tri-X.

"Skåningen" skrev:
Den som INTE testat Kodak tecnical pan ASA 25, är fortfarande oskuld inom foto !!!!!!
Okej 70 kr/rull
Och så lika mycket till för soppan om man kör Technidol. Hur soppar du?

T-max 100 är en helt suverän film, Framkallad i T-max soppa så har jag svårt att tro att någon annan film kan slå den.

Jag har säkert fotograferat 500 brudpar på den filmen och jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna klaga på.

När det gäller T-max 400 och Tri-X är det lite svårare, som jag framkallade upplevde jag att den hade mindre korn men var lite slöare i kontrasten.

Jag soppade Tri-X i Rodinal, kanske lite kornigare, men kornet var hur skarpt som helst.

Re: Re: T-max vs annat.

"Skåningen" skrev:
Okej 70 kr/rull
--------------------------------------------------------------------------------

Och så lika mycket till för soppan om man kör Technidol. Hur soppar du?

Jag kör Ilford Perceptol, som ger 50% mindre korn än vanligt.Tiden? den varierar ; )
Men som sagt, filmen e underbar !!!!!

Lika skön som MFF i allsvenskan ;)

Jag är själv världigt förtjust i Ilford Delta som är finkorniga och lätthanterligliga filmer.

En del kritiserar Acros för att vara för luddigt i kornet - även om det är fint.

att tillägga:
tri-x är bättre på mörkare partier, medans t-max (bara 400) är bättre på ljusa. om du ska fota snölandskap rekommenderas alltså t-max400, svarta katter; tri-x.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar