canon.persson
Medlem
jag vill ha ett sånt objektiv men alla ryckten säger att det är dåligt men en del prisar det hur ska jag veta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det beror alldeles på vad du har för krav, för mig räckde den inte till, jag tycker den hade för dålig kantskärpa
accipiter skrev:
Har du någon bild som styrker ditt påstående?
/mvh accipiter
Damme skrev:
Jag ägde mitt 17-85 IS USM i en månad och gjorde mig av med den.
Omfånget vad underbart, IS:en var underbar, men, jag hade mycket Cromisk abberation i mitt, t.ex. tog jag en bild över hav + himmel med 2 stolpar på var sin kant, så hade jag helt ok CA på vänstersidan, men på högersidan var det mer eller mindre 3 stoltar i röd svart grön ... och enligt canon skulle det vara så
jag har heller aldrig fått nån direkt skärpa i bilderna, jag vet dock att min kamera (350d) bak-focuserar en liten aning, inte orkat bry mig om detta än.
Iaf, jag bytte den till en 17-40 f4L häromdagen, nu har inte vädret varit det bästa så jag har ennu inte hunnit prova linsen men ska väl försöka få tummen ur idag, och är det fortfarande oskarpt så vet jag vart min kamera hamnar..
(Nej, inte papperskorgen, utan canon service-center.. )
Zoso skrev:
Är inte bakfocusering ett problem som beror på dåligt skjusterat objektiv ? Själv hade jag inga problem med focus på mitt. Du kommer nog bli väldigt nöjd med 17-40, jag ångrar då inte en sekund att jag bytte till den, trots det missade zoom omfånget och hålet i pluskan
Damme skrev:
Hm, men den bakfocuserar alla objektiv, på 40mm 40cmacstånd 45grader så är skärpan typ 2 mm bakom , provat detta på 17-55 17-85 17-40 nu, ska prova på 70-200 f4L på onsdag
Zoso skrev:
Du har provat att fota på det där focuserings arket som finns att ladda ner på nätet förstår jag ? Upptäckte du det då eller innan ? Själv har jag bestämt mig för att inte prova det där så länge jag inte ser att det är något fel på mina bilder. Dom där testerna får man bara ont i huvudet av
Damme skrev:
jag provade då jag tyckte att jag aldrig fick nån skärpa i bilderna oavsett bländare och ljus
Problemen är flera, 17-40 mot 17-85 är som äpplen mot bananer. Liknande kilopris men två helt olika prylar. Dessutom verkar folk tro att allting över en viss prisgräns ska ha en viss prestanda utan att se till andra egenskaper såsom zoomomfång, IS, USM, ljusstyrka, osv.
Finns en del som gör, men många gör det INTE. En allround 5x bildstabliserad digital-zoom kommer aldrig att kunna vara en fair jämförelse mot en fullformats 2.4x L-Zoom med fast ljusstyrka. Så enkelt är det.