Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tömma minneskort ute!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marsman

Avslutat medlemskap
Hejsan alla!

Jag har en undran som jag inte hittar något bra svar till. När man är ute och reser, fotar mm och man märker att sitt(na) minneskort håller på att bli fulla men man vill inte lämna och istället fota mer.

Finns det en "bärbar" hårdisk, kortläsare mm. Som man kan tömma minneskorten på, jag vill inte släpa med mig en laptop utan något som går ner i en kameraväska eller liknande...

Tack på förhand alla
Marsman
 
Köpa fler minneskort? Jag har själv funderat på det där och kommit fram till att jag nog köper nytt kort på plats. Det beror givetvis på hur mycket du har tänkt fota men jag har fortfarande inte råkar ut för problemet, har sammanlagt 16Gb på flera kort. /FW
 
Den enda anledningen att ha med sig en "bildlagringsdisk" är för att göra backup. Per Gbyte kostar de ungefär lika mycket som minneskort, så man kan lika gärna köpa minneskort med den kapacitet man behöver.
 
Det finns ett annat alternativ. Gå in i vilken fotoaffär som helst och be dem bränna ner bilderna på en CD/DVD. Skicka sedan hem den med posten. Det man bör se upp med är att de bränner över innehållet som det är och inte konverterar på något sätt. Känner en som fick hem alla bilder som jpg. /FW
 
Den enda anledningen att ha med sig en "bildlagringsdisk" är för att göra backup. Per Gbyte kostar de ungefär lika mycket som minneskort, så man kan lika gärna köpa minneskort med den kapacitet man behöver.

Räkneexempel 250gb

31,25x490=17150.-
Sandisk Extreme III 8gb


62,5x249=15562.-
Sandisk Extreme III 4gb

1x3295=3295.-
HyperDrive Colorspace O HDCSO-250 250GB

Tilläggas bör att du kan visa bilderna etc i driven, till och med köra recoveries.

Sen kan det ju vara rent utav småjobbigt att hålla reda på 62 4gb kort ;)
 
Använder mig av två stycken hyperdrive (en äldre modell utan färgskärm) Och kopierar över minneskorten till båda diskarna. Allt för att vara säker på att ha bilderna kvar om en disk går sönder..

Har med mig ungefär 16 Gbyte ut när jag är ute och fotar, fördelat på 4st minneskort. När ett kort är fullt kopierar jag över det till diskarna och formaterar kortet först när det åker in i kameran. Allt för att ha så mycket backup som möjligt. Min filosofi är enkel, "allt går sönder".
 
Zewrak skrev:
Räkneexempel [...]
Jag gjorde bara ett snabbt överslag. Bästa pris/prestanda på CF-kort enligt prisjakt.nu är 37 kr/Gbyte. Den billigaste bildlagringsdisken enligt prisjakt.nu kostar 24 kr/Gbyte.

Hursomhelst så är backup det viktiga användningsområdet för en bildlagringsdisk, tycker jag. För mig är det inte värt besväret att hålla på och tanka över data till en disk och sen rensa minneskort i fält. Jag har hellre tillräckligt med minneskort med mig.

Förmodligen är det dessutom större chans att en hårddisk går sönder än att ett minneskort går sönder. Rörliga delar går oftast sönder innan icke-rörliga delar går sönder. De bästa minneskorten är oerhört robusta.
 
Vet inte riktigt hur du räknar, Per, men mina minneskort (Sandisk extreme 3) går på ungefär 80 kr per gig. Min hårddisk kostar knappt 15 kr per gig.

I vintras kom jag hem från resa med 70 gig bilder. Det skulle alltså kostat 5600 kr -- om man bortser från problemet att i förväg beräkna åtgången.

Nu hade jag istället med mig en Colorspace för 2500 kr och två 4 gig minneskort -- alltså en besparing på ungefär 2500 kr.
 
Gjorde lite räkning också...

(Alla priser är kr/Gbyte, ingen hänsyn har tagits till prestanda på olika minneskort utan billigaste kortet för resp storlek från prisjakt.se)

Bildlagringsdiskar:
80Gbyte ~21kr
120 Gbyte ~19kr
160 Gbyte ~15kr
250 Gbyte ~16kr

CF kort:
2Gbyte ~50kr
4gbyte ~40kr
8Gbyte ~50kr
16Gbyte ~48kr

SD-kort:
1Gbyte ~38kr
2Gbyte ~33kr
4Gbyte ~34kr


Helt klart att konstatera att bildlagringsmediat är billigare/Gbyte.

Själv tycker jag att det är smidigare att ha med mig två stycken portabla hårddiskar att trycka över minneskorten på än att ha med mig runt 100 Gbyte i minneskort...
 
Era räkneexempel är säkert bättre än mitt. Jag skrev ju att jag bara gjorde ett snabbt överslag.

Erland, hur lång var din resa då dina bilder behövde 70 Gbyte lagringsutrymme? Sådana mängder skulle jag förmodligen behöva en 3-4 månadersresa för att få ihop. Då med intensivt fotograferande hela dagarna.

Det beror kanske på att jag extremt sällan använder seriebildsläget på min kamera.
 
Tigerjohan skrev:
Själv tycker jag att det är smidigare att ha med mig två stycken portabla hårddiskar att trycka över minneskorten på än att ha med mig runt 100 Gbyte i minneskort...
Ja, om man ska förlita sig på portabla hårddiskar för sin bildlagring under en resa så gör man nog bäst att dubblera dem så man har två kopior av allt. Risken att en disk går sönder är som sagt mycket större än att ett minneskort går sönder.
 
Tigerjohan skrev:
Själv tycker jag att det är smidigare att ha med mig två stycken portabla hårddiskar att trycka över minneskorten på än att ha med mig runt 100 Gbyte i minneskort...
Tja, tyngre och mer platskrävande blir det nog med hårddiskar i det fallet. 6 stycken 16Gbyte-kort blir 96 Gbyte sammanlagt.
 
Många bra tips här...

Hej alla!

Va kul att det va så många som hade idéer på detta.

Frågan jag ställde va hur kan jag tömma mitt(na) minneskort ute på en portabel enhet, inte om jag skulle ha fler minneskort eller inte, även om förslagen/prisjämförelserna va intressanta.

Just nu har jag en SanDisk Extreme 8gb + några mindre av sämre kvalitet. Men låt säga du far ut på ett fiskeäventyr i fjällen där närmsta affär som kan bränna ner dina kort på DVD eller likande är 500km bort då är inte det ett bra alternativ.

Köpa massor med SanDisk Extreme 8gb, tycker inte andra kort är värda lägga ner pengar på när man har en Nikon D300 och all dess kapacitet. Kan vara en lösning men inte den jag eftersträvade efter.

Jag gillar att ösa foton i sekvenser med djurliv/människor i rörelse med min Nikon D300 så 8gb fylls snabbt. Och eftersom jag inte går igenom bilder på LCD skärmen för att spara batteri till foton när jag är iväg så kan en hel del bilder fylla upp plats som jag senare kanske slänger bort.

Kommer nog att först beställa en 250gb Hyperdrive för att sedan köpa anny en att ha som backup Verkar vara den vettigaste lösningen som jag eftersträvar eftersom jag kan på den slänga och rensa bort de foton som är inget att ha och spara mina kamera batterier till fotandet. Tack alla för dessa tips.

MvH
Marsman
 
Senast ändrad:
Är det någon som kan rekommendera en enklare typ av backup-enhet, utan stor flashig färgskärm och annat lullull?

Finns det kanske rent av lösa minneskortsläsare som kan kopplas direkt till en USB-disk utan att gå via en dator? Externa hårddiskar utan kortplats kostar ju bara en bråkdel av dessa backup-enheter, 500GB för 1000kr istället för 250GB för 3300kr?!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.