Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tävling - Öresundsmänniskan - skum eller..

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Läste information från Öresund Networks om deras nya fototävling "Öresundsmänniskan"

Bifogar ordagrannt utdrag från inbjudan plus från reglerna på deras hemsida. I mina ögon är där något som inte stämmer.

Från foldern
Publicering och rättigheter:
"Alla insända bidrag kommer efterhand publiceras på Öresund Networks hemsida. Bidragen ställs till förfogande för allmänheten på hemsidan under förutsättning att fotografens namn uppges tydligt......"

Från reglerna på hemsidan -8 Rättigheter § 1
" Alla publiceringsrätter gällande de insända bilderna tillfaller ÖN. ÖN förpliktigar sig INTE till att INTE vidaresälja bilderna och INTE heller till att alltid påföra fotografens namn."

MAO Deltagarna skickar gratis in bilder som ÖN fritt kan sälja vidare utan ersättning till fotografen eller ens uppge vem som tagit bilden plus att jag som fotograf inte kan använda bilden i annan publicering.....eller?

Har jag rätt eller är jag bara trött.

www.oresundnetwork.com

Om du är trött så är jag det också.

Jag tolkar deras regler precis som du, att de vill ha gratis bildmaterial, som de sedan ska ha äganderätt till. Inte så lite fräckt att maskera det hela som en tävling. Ok, det finns lite penga-vinster, men ändå.

Det finns andra fototävlingar att ställa upp i, med sundare regler och värderingar, om man vill tävla.

/AnnaKarin

AnnaKarin skrev:
Jag tolkar deras regler precis som du, att de vill ha gratis bildmaterial, som de sedan ska ha äganderätt till. Inte så lite fräckt att maskera det hela som en tävling.
Ja, ett alldeles utmärkt sätt att jaga gratisbilder av inte ont anande folk som blir lurade.
Vilket jäkla sätt, borde vara åtalbart!

Jag kan bara hålla med dig Eva, tycker det är fördjävligt. jag trodde Öresundsnetwork var något statligt, men det visade sig vara ett AB.

Gratis bilder för sammanlaggt 15 000 kr i prispengar och de kan trycka o använda dem fritt, snacka om blåsning !!!!

Niklas, som blev sur och inte tänker skicka in

Phu.. skönt att jag tydligen inte blivit helt urblåst i skallen av all framkallningskemi och förlorat förmågan att tolka information.
MVH Eva
Ska tillägga att jag var med ifjol och vann en ToR biljett över bron OCH har publicerat bilden precis som det behagar mig, fast jag tror inte att samma regler gällde då.

Senast ändrad:
Undrar om det ens är lagligt... i varje fall har du som fotograf copyrighten på dina bilder. Det här låter som ett oskäligt avtalsvillkor o såna brukar aldrig överleva en prövning. Om de begränsat sej till belönade bilder hade det varit en sak, men ALLA bilder... wow... Nä det håller inte. Nån som tror att det gör det?

SFF har oxå gått ut med en varning/bojkott av just denna tävling... Så förhoppningsvis är det inte många som skickar in bilder...

oj oj oj... den där tävlingen kan bli dyr... du lovar att hålla Øresund Network AB skadeslös om nån i efterhand hoppar på dej o kräver ersättning för att de hamnat på en bild.

Dessutom kommer Øresund Network att låta alla och envar använda bilderna som de vill i sin tur "kostnadsfritt låta besökarna använda fotografierna"

Vad är det för amatör som hittat på de här reglerna??

Så här har de emellertid skrivit på förra årets bilder:
"Ovenstående billeder er til fri afbenyttelse for offentligheden. Fotografens navn skal altid være tydeligt angivet. Øresund Network skal på forhånd informeres om evt. brug af billederne." Och där har de angivit fotografens namn på varje bild.

Råkade just ha villkoren för en fototävling som Minolta arrangerar just nu o där står det så här:

"Minolta Europe GmbH reserves the right to store and use the said material, free of charge, for other purposes such as exhibitions, competitive and PR-related activities and special publications"

Said material syftar här på insända bidrag, inte bara belönade m a o. Det kanske är standardvillkor när man tävlar med sina bilder? kan bli dålig timpenning för fotografen o billiga bilder för arrangören...

Eftersom Eva L redan snällt har skickat in sina fina bild på cyklande längs Öresund så är det väl bara att tanka ner och lägga in i nästa annons!?

Otroligt att man kan få använda sådana regler, gäller inte Copyright ialla fall?

ELe skrev:
...Otroligt att man kan få använda sådana regler, gäller inte Copyright ialla fall?

Allt är en förhandlingsfråga. Copyright kan du sälja helt eller delvis. Säljer du den helt får du själv inte använda din bild. Allt är en fråga om avtal. Och när du skickar in bilder till en sådan här tävling har du godkänt avtalet.
Jag läste inte reglerna” duger inte.

Njae... om avtalsvillkoren är oskäliga så gäller de ju inte. Om du skriver på ett avtal som förbjuder dej att säga upp dej, eller ger dej sämre uppsägningsvillkor än vad lagen föreskriver så är det ogiltigt, eller om någon "listig" hemförsäljare försöker avtala bort ångerveckan genom att ge nån extra rabatt, så kan du lugnt skriva på, ångerveckan gäller ändå...

Det var sista gången jag inte lusläste reglerna. Att bilden fritt kunde nyttjas av alla blev en liten chock när jag httade den på deras hemsida. Men på utställningen har förra årets bilder i alla fall tydlig uppgift om fotografen.
Lite surt äpple men också socker i förlängningen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar