Arleklint skrev:
BINGO!
DÄR ligger mina tankar!
En stillbild kan vara hur rörlig som helst, och rörelsen styr betraktaren. Vad hände innan??? Vad händer sen???
Det är coolt. Filmen ger ett tråkigt facit.
Törs man jämföra med att bilder på kvinnor är mer eggande om man inte ser allt?
Nä det skulle inte jag toras.
Men en fråga som är väldigt intressant.
Och andra sidan.
När min farfar var ung så blev man upphetsad av en naken fot.
I dag blir man inte upphetsad av en naken kvinna.
Lite tillspetsat.
Allt vi ser påverkar oss. Och påverkar oss och våra barn i det längre perspektivet.
Och det vi inte ser men kan ana påverkar oss också.
För mig är en stillbild mer värd än en filmsekvens på grund av att jag ser mer än vad filmen kan visa.
Hm..och då tänker jag på alla bilder även de som inte innehåller nakna kvinnor:0)
Köpte en gång en filmkamera. Dyr som fasiken.
Frågade Nordnytt vad dom använde och köpte samma.
Filmade en tre timmar lång film.
Kameran som kostade 23 000 ligger nu i ett uthus sen några år med den tre timmar långa filmen i.
Jag har sett den. Finns vissa sekvenser, bilder som är bra. Men filmen är skitdålig.
Har en kompis som lever på att filma.
Jag är djupt imponerad av det han gör.(som ofta syns på TV)
Han är djupt impad av vad jag tar för bilder.
Som jag ser det är det två helt olika saker.
Fast vi ser bilden lika är den ändå så olika.
Min filmkompis sätt att väva en saga är helt olika mitt sätt att väva en saga.
För mig är det viktigt att säga lika mycket med en bild som för min kompis att säga det i en film.
Jag tyckte att han hade det lättare..tills jag själv filmade.
Han tycker att jag gör allt för lätt till han själv provade att säga samma sak med en bild.
Ja..man kan fråga sig om vi är saktmodiga.
Men och andra sidan kan man fråga sig om inte filmaren är saktmodig som behöver så förbaskat många bilder.
Varje gång jag ser en film ser jag bilder som jag skulle vilja ta.
Men dom fladdrar förbi till nästa bild och då är inte bilden jag såg värd något.
Vilket h-te att leva under sådana omständigheter att man under en tre timmar lång film prestera bara bra bilder.
En del filmare flätar ihop filmen med så många bra bilder att man bara förundras.
Dom bilder i en film som vi stillbildare skulle ta blir ofta reklam för filmen.
Det händer t o m att man anställer stillbildare för att ta reklambilder för filmen.
Säger inte det något brukar jag säga till min filmande kamrat.
Som sagt..en bra fråga.
Att bara missa en stillbild som passerar revy ”obemärkt”på en film är ju skrämmande.
Och det var vad som hände och fick mig på ”bättre” tankar.
Oj vad jag skulle plocka ut bilder från min film och min kamrats film.
Men det är ju också därför hans filmer blev så bra.
Nåja..jag är ändå djupt imponerad av de som kan göra en film som intresserar oss med bra bilder hela tiden.
Till saken hör också att min filmskapande kamrat också har tagit en av de bästa bilder med en stillbildare jag någonsin sett. Men han visste inte om det förrän jag sa det.
Och då fick han en ny ide till en film.
Så det kan bli.
Mvh/-Anders