Fotografer tänker nog inte långsammare, men de kanske tänker MER. Om vi förutsätter att kommentaren om "Varför inte film/video" kommer från "medelsvensson" så tror jag att de helt enkelt, i allmänhet, inte tänker så mycket på bildspråket som sådant, utan mest bara ser själva berättelsen som står i manuset.
Man ser åxå tydliga tendenser, som Richard är inne på, att det finns en "mental slöhet" folk vill ha allt serverat och slippa tänka själva.
Man kan se detta ganska tydligt om man tex kollar på Ringu kontra The Ring. I den amerikanska remaken så målas hela storyn ut i nästan övertydliga ord, medan originalet lämnar en del åt betraktaren själv att tänka ut/fundera över.
Man tittar i allmänhet inte på "konstiga" filmer som innehåller saker man inte är van vid, för det ställer ju helt andra krav på hjärnverksamheten.
Ser man det däremot ur (film)fotografens perspektiv tror jag inte skillnaderna är lika stora. Han (hon) tänker förhoppningsvis åxå över ljuset, vinkel, perspektiv, vilken känsla han vill fånga/förmedla och hur detta ska göras på bästa sätt.
Somstillbildsfotograf har man ju dock bara en enda bildruta på sig att fånga den känslan, så man måste nog tänka till lite mer på vad som är rätt ögonblick.
Sett ur hobbypespektiv är det ju, som jag ser det, mer som "ska till" om man vill jobba med rörliga bilder. Det blir oftast inte så intresant att ta ett filmklipp på ett par sekunder som man sedan visar upp på TV:n hemma. Ofta måste rörliga bilder, i större utsträckning in i ett sammanhang på något sätt.
Blev en massa flum där...
Som parentes kan jag ju nämna att jag tycker att min behållning av spelfilmer har blivit större sedan jag började fotografera. Man ser helt klart saker med andra ögon och lägger märke till saker på helt andra sätt.
Ibland kan man även sitta och beundra snyggt foto i en film som i övrigt är helt värdelös.
Galaxens President skrev:
En stillbild ger betraktraren möjlighet att fylla i runt om kring med sin fantasi och är därför ett intressantare och mer stimulerande media. Medan rörliga bilder ger ett mer komplett intryck och matar betraktaren med allt färdiglevererat och alltför ofta mättar sinnena och gör betraktaren passiv (mentalt slö?).
Om vi pratar genomsnittslig hollywoodfilm så är jag benägen att hålla med, men jag tycker nog inte att man kan säga så generellt.
Rent bilmässigt kanske det är så, men i film ges så mycket mer/andra möjligheter att spela med tankar och fantasi. Man får ett händelseförlopp att tänka kring och som upphovsman ställa frågor kring/med. Egentligen är det ju en serie bilder, precis som en bildserie med stillbilder upphängda på en vägg, eller ett som ett bildspel (fast lite fler rutor.