En Canon eos 300 är ju ett ganska säkert kort. Finns gott om på beg-marknaden dessutom. Det är ingen superkamera men har allt du kan tänkas behöva och lite till som nybörjare, bra ergonomi och lättarbetad. Och den räcker ganska långt när du utvecklas som fotograf.
Ta dig även en funderare på vad du vill ha för optik, det är trots allt i den bildkvaliten till största del hänger på. En standardzoom är alltid bra att ha och duger långt, men du kan säkert hitta ett beggat paket med både standardzoom och nåt fast objektiv som är ljusstarkare och skarpare, till samma pris som du bara får kameran för i butik.
Just när det gäller nybörjar kameror med autofokus så tycker jag om pentax olika varianter av dessa också. Smidiga, snygga, billiga och funktionella. Helsköna kameror helt enkelt. Om du räknar med att köpa på dig ett större system med tiden så skulle jag dock inte välja pentax, de har inte lika stort utbud på optik som Canon och Nikon och heller inte lika mycket på begagnatmarknaden. Men skön känsla i nybörjarkamerorna har de iallafall enligt min mening.
Berätta mer om vad du vill fota!
Bara människor? Natur? Sport?
Det finns ju så oerhört många kameror som passar olika fotografers krav, sportfotografen vill t.ex ha minimum 5bilder per sekund och hypersnabb AF, som nybörjare skulle du då kunna välja en Canon eos5. Medans skogstrollen inte ens behöver AF, men de vill oftast kunna dränka kameran och kasta den ut för berg eller vad de nu pysslar med, slagtåliga ska de vara iallafall, och då kanske en gammal helmanuell metall Nikon är ett bättre val.
Mvh micke