J. Patric skrev:
Ja, på den tiden var färgfoto i sin barndom. Dagens färgfilmer/papper är troligtvis bättre. Även om jag inte gillar digitalt, så hoppas jag att inte de bilder som tas nu också kommer att kallas för "den försvunna generationen".
JO, visst har hållbarheten blivit bättre idag. Enligt den standard som man nu tar fram visar att de båsta färgpapper som finns idag håller cirka 50-70 år. Andra håller cirka 20 - 25 år. Alltså bra mycket kortare tid än utskrifter på ett lumppapper med pigmenterat bläck.
Ja, det behövs ju mer än bara fiberpapper för att få extremt hållbara bilder. Det sysslar ju inte gemene man med heller.
Vi har dock familjebilder som är drygt 100 år gamla, och de har inga spår av gulning. 50-100 år innan man behöver tänka på att göra nya kopior från sina fotografier, tycker jag är rimligare än att behöva säkerhetskopiera dem vart FEMTE år. ;-)
Jag kan lova dig att det inte bara var fiberpapper som användes. Det användes tvåbadsfix, seleniumtoning och långvarig sköljning. Ändå gulnade dessa bilder.
Sedan har jag en hel del cd-skivor som är bra mycket äldre än de fem år som du talar om. De fungerar utmärkt. Men jag valde också ett märke som har en bra hållbarhet.
Visst hoppas jag på system som gör det enklare för för vanliga användare att backa upp sina bilder. De kommer. Visst hoppas jag på enklare digitala kameror som ger bättre kontrastomfång ån vad dagens ger. Visst finns det mycket att förbättra på dagens kameror. Men det kommer att hända. Däremot har vi nog nått till vägs ände när den analoga fotografins utveckling. Men de gjorde ganska bra kameror på 50-talet också.
MVH/Stefan