Annons

Systemkamera: analog eller digital?

Produkter
(logga in för att koppla)
J. Patric skrev:
Ja, på den tiden var färgfoto i sin barndom. Dagens färgfilmer/papper är troligtvis bättre. Även om jag inte gillar digitalt, så hoppas jag att inte de bilder som tas nu också kommer att kallas för "den försvunna generationen".

JO, visst har hållbarheten blivit bättre idag. Enligt den standard som man nu tar fram visar att de båsta färgpapper som finns idag håller cirka 50-70 år. Andra håller cirka 20 - 25 år. Alltså bra mycket kortare tid än utskrifter på ett lumppapper med pigmenterat bläck.


Ja, det behövs ju mer än bara fiberpapper för att få extremt hållbara bilder. Det sysslar ju inte gemene man med heller.

Vi har dock familjebilder som är drygt 100 år gamla, och de har inga spår av gulning. 50-100 år innan man behöver tänka på att göra nya kopior från sina fotografier, tycker jag är rimligare än att behöva säkerhetskopiera dem vart FEMTE år. ;-)

Jag kan lova dig att det inte bara var fiberpapper som användes. Det användes tvåbadsfix, seleniumtoning och långvarig sköljning. Ändå gulnade dessa bilder.

Sedan har jag en hel del cd-skivor som är bra mycket äldre än de fem år som du talar om. De fungerar utmärkt. Men jag valde också ett märke som har en bra hållbarhet.

Visst hoppas jag på system som gör det enklare för för vanliga användare att backa upp sina bilder. De kommer. Visst hoppas jag på enklare digitala kameror som ger bättre kontrastomfång ån vad dagens ger. Visst finns det mycket att förbättra på dagens kameror. Men det kommer att hända. Däremot har vi nog nått till vägs ände när den analoga fotografins utveckling. Men de gjorde ganska bra kameror på 50-talet också.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Sedan har jag en hel del cd-skivor som är bra mycket äldre än de fem år som du talar om. De fungerar utmärkt. Men jag valde också ett märke som har en bra hållbarhet.

cd-skivor håller ofta längre än fem år, visst, men många förordar att man säkerhetskopierar filerna ungefär vart femte år. Det är ju inte lika lätt att kopiera oläsliga skivor. ;-)

Visst finns det mycket att förbättra på dagens kameror. Men det kommer att hända. Däremot har vi nog nått till vägs ände när den analoga fotografins utveckling. Men de gjorde ganska bra kameror på 50-talet också.


Det finns inte så mycket mer att utveckla med kameror för film. Det är sant. För min personliga del så behövs det inte heller. Det är värre för tillverkarna, som ju tjänar mest på att komma ut med nya modifierade modeller. Klassiska mätsökarkameror har ju fått en renässans, vilket är roligt.

Att den digitala tekniken utvecklas och att lagringsmetoderna förbättras, är självklart nödvändigt och bra. Det är där de stora pengarna finns idag.
 
swordsman skrev:
Nää visst. Med lite svar på tal tvingades du ju hoppa över det patetiska lunarstorm-argumentet för att inte göra bort dig för kraftigt. Förresten är det väl inte särskilt många i tråden som säger att digitalt alltid är bäst? Jag har inte gjort det i alla fall, så jag vet inte vad du insinuerar.

Lunarstormargumentet var bara för att retas! Det finns ju många proffsfotografer som använder digitalkameror till mycket, och Lunarstorm är kanske inte det främsta syftet. ;-)

Vad är sann skärpa? Ett negativ eller en diafilm kan inte heller lagra världen i sin allra renaste form (kornighet!), så då finns nog ingen sann skärpa alls...


Nja, resultatet beror ju på kombinationen optik och film. Jag kan påverka akutansen en del med framkallningen, men inte mycket. Med oskarp mask kan jag trolla fram enorm kantskärpa, men den känns falsk.

Objektivens personlighet (om de nu har nån) kan du väl lära känna lika bra med en digitalare?


Till viss del kanske det går, men man är ju låst vid den sensor man har. Jodå, visst har objektiv personlighet, hjärta och själ. Man tänker nog mest på det när man sysslar med klassiska konstruktioner som Tessar, Heliar, Dagor m.fl. i jämförelse med dagens datoruträknade zoomar. (inte för att de behöver vara sämre).

Vaddå mest??? Allt är väl upp till en själv. Då kan jag säga "analog fotografering sker mest med turisters billiga kompaktkameror som ger dålig kvalitet" som argument för att analogt är dåligt. Det är MÖJLIGHETERNA med tekniken vi ska tala om tycker jag, inte hur vissa personer av lathet, preferenser eller andra anledningar väljer att göra!


Givetvis! Du har helt rätt! Med de möjligheter som finns, så hoppas jag att folk lär sig att inte vara så lata och bara acceptera att när hårddisken pajjar så är bilderna borta. JAG bränner mina viktiga digitala bilder på cd, och har flera kopior. Men jag vet folk som bara har dem på hårddisken och knappt hört talas om cd-brännare eller om att låta ett labb göra papperskopior av bilderna.

Jag tror att det stora digitalmotståndet hos vissa beror på att de bestämt sig för att analogt, det är allt äkta foto det! Allt annat är skit. Säkert finns en del som gjort samma med digitalt. Världen är inte så enkel tror jag...


Precis. Sedan retar man upp varandra till hetsiga debatter. Så har det nog varit i alla tider när olika tekniker ställs mot varandra. Speciellt när det har med konstnärligt skapande att göra så späds argumenten med 75% heta känslor. :)
 
Att ni bara orkar. Varför inte enas om att ni har olika åsikter. För det är ju där grunden är.

Men vill ni sitta och kalla varandra stofiler och nymodiga uppkomlingar så varsågod. Under tiden så använder resten av folket det dom vill som de tycker fungerar bäst för dem och är ute och plåtar.


------- Läs Vidare på Egen risk -------


Dessutom så vet väl alla att fotografi inte är det minsta hantverk att jämföra med pensel eller penna. Det är minsann hantverk och avbildning. Fotografi är ju minsann bara maskinellt och kallt och har ingen personlig touch alls. Tacka vet jag det som kommer fram genoms någon syn och händer. Ne, kameror är bara för de lata och okunniga.
 
Damocles skrev:

Dessutom så vet väl alla att fotografi inte är det minsta hantverk att jämföra med pensel eller penna. Det är minsann hantverk och avbildning. Fotografi är ju minsann bara maskinellt och kallt och har ingen personlig touch alls. Tacka vet jag det som kommer fram genoms någon syn och händer. Ne, kameror är bara för de lata och okunniga.

Pensel och penna ?! Tacka vet jag hällristningar. Där kan vi snacka om lagringsbeständighet. Synd att kopiorna blir så tunga bara.
 
Ojojoj.
Vad känsligt det är att "hoppa på" digitalt. Massor av medlemmar reser sig som en man/kvinna och försvarar sina kameror med näbbar och klor.

Men det finns ett talesätt som säger: En produkt är som bäst när den är på väg ut ur marknaden.
Därav kan vi dra slutsatsen att nu är dom analoga kamerorna som bäst. Se test av t ex Nikon F6.
Dom digitala kamerorna har en bra bit dit.
 
Varför måste man "hoppa på" digitaltekniken (inte i meningen att "hoppa på tåget och hänga med" då) över huvud taget?
Digitaltekniken har fortfarande enorm utvecklingspotential, som du själv antydde, och analogtekniken är i det närmaste fulländad (åtmindstone kommer det nog inte ske så mycket ny r&d inom filmteknologin).

Digital teknik har sina för och nackdelar, analog teknik har sina. Sen kan man välja den teknik som passar en själv.

Jag har läst flera trådar på detta forum som utmynnat i någon slags digital vs analog-fight.
I de flesta fallen är det någon digitalfientlig person som antyder att digitalkameror är leksaker och att folk sokm plåtar digitalt skulle vara sämre än de som plåtar analogt. Sen mummlar de vidare att digital-fånar bara är tekniknördar som snackar datorspråk och egentligen inte tycker om att plåta, i nästa andetag pratar de om hur bra de helmekaniska kamerorna är och svänger sig med en massa kameratekniska termer, som om teknik från 50-talet skulle vara mindre tekniknördigt än teknik från 2005. Att diskutera mekaniska kameror, framkallningsvätskor mm är väl precis lika tekniknördigt som att diskutera bildbehandlingsprogram och CCD/CMOS-sensorer?

Digitalnörd eller analogstockkonservativ, vi är ju egentligen alla förbannat lika innerst inne. Det handlar ju bara om vilket sätt vi föredrar att arbeta med bilden efter det att ljuset har fångats i kameran.

mvh
Erik G
Digitalnörd
 
Dykhjelm skrev:
Ojojoj.
Vad känsligt det är att "hoppa på" digitalt. Massor av medlemmar reser sig som en man/kvinna och försvarar sina kameror med näbbar och klor.

Men det finns ett talesätt som säger: En produkt är som bäst när den är på väg ut ur marknaden.
Därav kan vi dra slutsatsen att nu är dom analoga kamerorna som bäst. Se test av t ex Nikon F6.
Dom digitala kamerorna har en bra bit dit.

Jag kan hålla med dig om att filmtekniken är nu mogen och att de analoga kamerorna inte kommer så mycket längre.Men på vilka områden skulle digitala kameror slåpa efter? Skärpa och färgåtergivning är betydligt bättre, kontraståtergivningen är bättre än på dia, sämre än på negativfilm.

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag kan hålla med dig om att filmtekniken är nu mogen och att de analoga kamerorna inte kommer så mycket längre.Men på vilka områden skulle digitala kameror slåpa efter? Skärpa och färgåtergivning är betydligt bättre, kontraståtergivningen är bättre än på dia, sämre än på negativfilm.

Stefan

dynamiskt omfång är ju bättre på film än hos desr (jo, även cmos-sensorerna). Jag fotar både analogt och digitalt och försöker vara objektiv. Att hålla på att smutskasta den andra sidan är bara ren löja. Skärp er... vi har alla rätt att tycka hur vi vill ok?
 
Driftsäkerheten på kameror, minnen mm släpar uppenbarligen efter.
Det finns bildbyråer som inte tar emot digitala bilder om inte kameran har minst 12 mpixel.
Det är inte många digitala kameror på marknaden som klarar detta.
Priset, inte minst. "Världens bästa" analogkamera kostar c:a 18 000. Motsvarande digitalkamera kostar 48 000 - 68 000 kr. Detta känns omotiverat, men kommer troligen att rätta till sig med tiden.
 
Dykhjelm skrev:
Driftsäkerheten på kameror, minnen mm släpar uppenbarligen efter.
Det finns bildbyråer som inte tar emot digitala bilder om inte kameran har minst 12 mpixel.
Det är inte många digitala kameror på marknaden som klarar detta.
Priset, inte minst. "Världens bästa" analogkamera kostar c:a 18 000. Motsvarande digitalkamera kostar 48 000 - 68 000 kr. Detta känns omotiverat, men kommer troligen att rätta till sig med tiden.

priskillnaden jämnar ut sig ganska fort om du använder film i analogkameran...

/b
 
hailstorm skrev:
Jag fotar både analogt och digitalt och försöker vara objektiv. Att hålla på att smutskasta den andra sidan är bara ren löja. Skärp er... vi har alla rätt att tycka hur vi vill ok?

Jag testar också både digitala och analoga kameror och jag undrar var någonstans smutskastningen låg.

Och visst har vi rätt att tycka vad vi vill, men det finns ju också objektiva, mätbara fakta. Där ser jag att digitala kameror av bra klass har bättre färgåtergivning och högre upplösning än analoga kameror. Det är också enkelt att konstatera att det dynamiska omfånget är bättre på analoga kameror om man har svartvitt film eller negativ färgfilm i kameran, men sämre om man har diafilm.

Frågeställaren ville ha reda på om det var bättre eller sämre att köpa en digital eller analog spegelreflex. Då tycker jag att det är intressant att få reda på sådana faktorer.

MVH/Stefan
 
Dykhjelm skrev:
Driftsäkerheten på kameror, minnen mm släpar uppenbarligen efter.
Det finns bildbyråer som inte tar emot digitala bilder om inte kameran har minst 12 mpixel.
Det är inte många digitala kameror på marknaden som klarar detta.
Priset, inte minst. "Världens bästa" analogkamera kostar c:a 18 000. Motsvarande digitalkamera kostar 48 000 - 68 000 kr. Detta känns omotiverat, men kommer troligen att rätta till sig med tiden.

Beträffande bildbyråerna har du helt rätt och det är urbota fånigt. De tillåter bilder från en analog kamera skannad på en medioker skanner, bara för att den kan pressa upp det angivna antalet pixlar så högt att bildfilen blir mer än 50MB. Däremot underkänner de bilder från kameror som 8 megapixlar, vilket ger en högre upplösning än vad du kan få fram från ett småbildsdia (och det är en objektiv, mätbar upplösning).

Beträffande priset har du rätt i att det kommer att rätta till sig. När Canon släppte sin 300D provade jag den och jämförde med en Kodak DCS560, som när den var ny kostade 250 000 kr. Canon gav bättre upplösning, trots att den då kostade under 10 000 kr. På fyra år hade alltså priset sjunkit så mycket.

Beträffande driftsäkerhet och minnen undrar jag var du fått det ifrån. Kolla med dagstidningsfotografer, som utsätter sin utrustning för rätt tuffa arbetsförhållanden. Tror du att de skulle arbeta digitalt om det vore stora problem med driftsäkerheten?

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Jag testar också både digitala och analoga kameror och jag undrar var någonstans smutskastningen låg.

Och visst har vi rätt att tycka vad vi vill, men det finns ju också objektiva, mätbara fakta. Där ser jag att digitala kameror av bra klass har bättre färgåtergivning och högre upplösning än analoga kameror. Det är också enkelt att konstatera att det dynamiska omfånget är bättre på analoga kameror om man har svartvitt film eller negativ färgfilm i kameran, men sämre om man har diafilm.

Frågeställaren ville ha reda på om det var bättre eller sämre att köpa en digital eller analog spegelreflex. Då tycker jag att det är intressant att få reda på sådana faktorer.

MVH/Stefan

Citerar: Nej, du är istället förblindad av att "Analogt, det är RIKTIGT fotografi det!" och förkastar allt som är digitalt för att det är "leksaker".

Ja, inte är det speciellt trevligt bemötande... tog detta bara som ett axplock. Om du läser igenom disskussionen ser du att det finns flera på gränsen till otrevliga svar och kommentarer.
 
hailstorm skrev:
Citerar: Nej, du är istället förblindad av att "Analogt, det är RIKTIGT fotografi det!" och förkastar allt som är digitalt för att det är "leksaker".

Ja, inte är det speciellt trevligt bemötande... tog detta bara som ett axplock. Om du läser igenom disskussionen ser du att det finns flera på gränsen till otrevliga svar och kommentarer.

Jag kan bara hålla med. Det finns många som yttrar sig utan att ha gjort riktiga tester och jämförelser. Bara för att man tycker illa om digitala bilder/analoga kameror verkar man släppa allt vad som är objektivt och mätbart.

Stefan
 
J. Patric skrev:

3. Jag vill inte vara låst vid ett enda ljuskänsligt material (=sensor). Gillar jag inte hur sensorn tecknar bilderna, så är jag ändå låst med den. Filmer har däremot olika egenskaper, och man kan finna dem man gillar.

Finns väl tusen sätt att påverka detta både i många kameror samt i efterhand...

J. Patric skrev:

4. Silverkorn är skönare än pixlar. (ok, subjektiv åsikt)

Tycker också att korn är trevligare än brus, pixlarna villa jag inte se...

J. Patric skrev:

5. Uppskärpning med datorn är falsk skärpa.

Äkta skärpa finns bara i verkligheten...

J. Patric skrev:

7. Jag har inte bråttom när jag fotograferar. (Men ibland kan digitala kamerors snabbhet förstås vara bra, om man t.ex. snabbt vill lägga ut bilder på nätet eller skicka med epost)

Ibland har jag bråttom, både med bladaren & digitalisen men oftast så tar jag det mycket lugnt. Men det är klart att jag hellre har bråttom med digitalaren än bladaren...

J. Patric skrev:

8. 99% av alla digitala bilder som tas idag kommer att vara borta om kanske tjugo år, pga problemen med lagringen av data.

Knappast 99% men tyvärr oerhört många. Nödvändigtvis dock ej mina & dina, det bestämmer man själv...

J. Patric skrev:
9. Rätt framkallad film håller i generationer, utan att behöva säkerhetskopieras.

Tyvärr så hinner dom nog slarvas bort innan dess, likt många digitalbilder... Att tro att svenssons negativ ska finnas kvar så länge är naivt, problemet är dock ännu större med digitalbilderna, där är vi helt överens...

J. Patric skrev:

10. Rätt framställda svartvita kopior håller i 500-800 år.

!!!

J. Patric skrev:
11. Digitala bilder ses mest på datorskärmar, men de kopior som görs på papper skrivs mest ut med undermåligt bläck, som bleknar efter en tid. Kopiering på vanligt fotopapper från digitala filer är bättre, men kan inte klå rätt framställda svartvita kopior.

Nu har jag ingen statistik på detta men jag känner ingen idag som skriver ut bilder själv för att arkivera. Jag tror att de flesta idag skickar filer till labb vilket är för väl då det som du säger inte är kul när bilderna förstörs redan efter några år...

J. Patric skrev:
För mig personligen känns digitalt dött, kallt och falskt. Min personliga åsikt alltså, och visst vet jag att digitalkameror har sina fördelar. Har fotat grejer jag sålt på auktioner med digitalkamera, eftersom det gick fort att få ladda upp bilderna.

Mycket subjektivt.

//Larsa
 
Har både digitala och analoga systemkameror.
Kan tycka att digitalaren tar mycket tid ibland.
Att man alltid ska in med bilden i datorn för behandling.
I stället för att skicka filmen och få bilden färdig hem.
Ett annat minus är dammet. Less blir man.
Men och andra sidan tycker jag om att jag har kontroll över en bra bild hela vägen.
Som när jag gör svartvitt hemma i labbet.
Så:
Jag älskar digitalaren..
Älskar analogen också som känns och låter som en ”riktig” kamera i handen.
Men min småbild analoga kamera kan också kännas som skruttig när jag tar fram mellanformaten som jag älskar.. som känns lite småepig när jag tar fram min älskling storformatskameran…..
Tycker till sist att alla kameror och modeller kompletterar varandra.
Och det är svårt att vara utan någon.
Mvh/-Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.