Efter att ha använt en digital P&S i fem år köpte jag mig en D70 för cirka ett halvår sedan, detta eftersom fotograferandet med kompakten givit mig mersmak, och jag kände att den var svårjobbad om man ville göra manuella inställningar. (att behöva gå in i menyer för att ställa in mellan AF/MF eller välja A, S eller M är ju inte roligt t.ex).
I samband med att jag uppgraderade mig till en DSLR läste jag (och läser) på en hel del om fotografering, trakasserade fotograferande kompisr med frågor etc för att lära mig om samband mellan bländare, skärpedjup, slutartider etc, sådant som viserligen gick att laborera med på kompakten, men inte i den utsträckning elelr på det smidiga sätt en SLR tillåter. Eftersom jag redan var/är digital-van och har den nödvändiga utrustningen och bildhanteringskunskapen så var det naturligt att välja en DSLR, och detta har ju tillåtit mig att prova på allt jag lärt mig i praktiken utan att behöva vara rädd att det kostar mig en enda krona. Nu när jag känner att jag fått kläm på hur en SLR funkar skulle jag faktiskt kunna tänka mig en helt analog, manuell, mekanisk sak. Detta av två anledningar, dels för känslan av att ha en helt mekanisk pryl som käns solid nog att överleva ett atomkrig, (Jag har använt min farfars 30 år gamla OM2 vid ett par tillfällen, och även om den inte är helt automatisk så...) dels för att det blir en extra utmaning att inte kunna luta sig tillbaka på 3D matrix ljusmätnig och tryggheten att alltid kunna kontrollera att exponeringen blev som jag ville en mikrosekund efter tagningen.
Däremot är jag personligen inte lika intresserad av att hålla på med det analoga mörkrummet, jag är alldeles för förtjust i ctrl-z och andra photoshopkommandon.
Så, jag kan nog hålla med de som föreslår en av varje, även om jag inte ännu införskaffat något manuellt hus ännu. Om du ändå är intresserad av digitaltekniken kan du ju träna på en DSLR och sedan köpa en "connaisseur-kamera" senare
Men om du ska lära dig något måste du ju våga ställa kameran på något annat än "Auto"..
Vad du än väljer så är det viktigt att du känner dig tillfreds med den, utrustningen ska ju bli ett verktyg i din hand, den ska följa din vilja, itne tvärt om. Här i tror jag den stora skillnaden mellan inbitna analog och digitaltypen ligger, den som är van vid analogt har aldrig behövt gå nära en dator för att utöva foto-hobbyn (förutom för att besöka fotosidan, tror inte man kan skriva inlägg via fax iallafall
), och om man som dator-ovan helt plötsligt tvingas in i den världen med nya termer som färgrymd, colorsync, raw mm så är det en naturlig reaktion att vilja bort. Samtidigt som det motsatta gäller för oss digitaltyper som inte alls förstår tjusningen med att slabba med kemikalier i ett mörkt rum och inte ha exakt kontroll och inte ha möjlighet att ångra ens ETT steg
.
Kort sagt, har du datorvana och tycker om att jobba med bildbehandling i dator så är digitalt något för dig. Vill du enkelt dela med dig av dina bilder via epost eller på webben så är digitalt en fördel.
(Du kan ju köpa en diascanner för pengarna du får över om du köper en billig analog kontra en DSLR, men det förutsätter ju datorvanan, och ska du ändå scanna kan du ju köpa DSLR från början)
Om du inte gillar tanken på att sitta och pilla med bilderna i datorn, utan vill hellre jobba fysiskt med bilderna så är svaret givetvis analogt.
mvh
ErikG