Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

System kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Statiic

Medlem
Hejsan, jag har skrivit förut om lite tips för en bra kamera. Men nu har jag bestämt mig att jag vill ha en system kamera. Jag har använt min syster canon EOS 350D men vill ha en egen nu. Vilken system kamera rekommenderar ni till en nybörjare som älskar att fotografera? Ingen jätte dyr, har hört att Canon EOS 400D är ett bra köp? Tips tar jag mer än gärna emot!

tack på förhand.

Sök på forumet, brukar vara ett stående tips innan man postar en ny tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=109

Där finns det några trådar om just detta.

Men eftersom du frågar så kan du få ett svar, jag personligen gillar inte EOS 400D.

Inte för att den är en dålig kamera, utan för att den är för liten för mina händer, jag kan inte hantera den som jag vill.

Jag har en Nikon D50 och har haft den i snart ett år, jag var nybörjare när jag köpte den och den har varit en super bra kamera att lära sig med.

Jag föredrar också Nikons menysystem bättre än canons, men det är väll mer en smaksak

Den kan du hitta på blocket för runt 5000:- och då får du pengar över (jag utgår ifrån att priset på en 400D är din budget) till en bra glugg, vilket kan vara kul.

Mvh Tomas

hej.

Tipset är som alltid. Åk till en riktig fotoaffär och prova vilken som passar dig bäst. Vilken gillar du helt enkelt. Passar bäst i handen. Vilken är lättast att hantera etc.

Du kan uppriktigt strunta i märket. Alla existerande moderna systemkameror är mer eller mindre lika bra. Någon har en finess som en annan saknar men i det stora hela så kan du inte göra fel vad du än väljer.

Frågar du denna fråga i Canonformumet så lär det skrikas Canon 400D och i Nikonforumet D40 eller D80. Hos Pentax gäller samma sak fast då givetvis en Pentaxmodell.

Om du gillade den 350D som du lånat, titta på 400D eller varför inte en begagnad 350D och lägg resten av pengarna på optik....

Mankan G skrev:

Om du gillade den 350D som du lånat, titta på 400D eller varför inte en begagnad 350D och lägg resten av pengarna på optik....

Just det, så kan du och syrran låna objektiv av varann.

Vad säger ni, är det dags för en tråd som heter "Läs detta om du tänker köpa din första digitala systemkamera!"

Inget illa ment, Daniela, men din fråga dyker upp så tätt nuförtiden att det med fog kan kallas en FAQ (eller VAF).

Per.

perstromgren skrev:
Just det, så kan du och syrran låna objektiv av varann.

Vad säger ni, är det dags för en tråd som heter "Läs detta om du tänker köpa din första digitala systemkamera!"

Inget illa ment, Daniela, men din fråga dyker upp så tätt nuförtiden att det med fog kan kallas en FAQ (eller VAF).

Per.

Köp en Canon Eos 1Ds MarkII så blir du nog nöjd trots den "låga" upplösningen.
Går det inte att stoppa alla nya trådar om vad ska jag köpa för ny systemkamera, alla är ju lika dana.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar