Annons

System digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

anneghost

Ny medlem
Jag skulle behöva hjälp eftersom jag står inför ett inköp av en ny kamera. I dagsläget har jag en Konica Minolta Z3 och jag gillar den skarpt eftersom den har bra zoom och bildstabilisator, men den ger brusiga foton när ljuset inte är så starkt, även inomhus.
Jag har lite funderingar på att skaffa en systemdigitalkamera men fattar inte riktigt det här med objektiven, oftast har jag sett att det följar med ett objektiv Sigma 18-50 mm (tänker nu på Konica Minoltas Dynax 7D) men hur mycket zoom är det? På min kamera jag har i dag har jag ju 12x zoom och det vill jag fortsätta att ha eftersom jag när jag fotar med den så använder jag den mycket och även makro. Hjälp mig? Ge mig råd.
tack på förhand :)
 
anneghost skrev:
Jag skulle behöva hjälp eftersom jag står inför ett inköp av en ny kamera. I dagsläget har jag en Konica Minolta Z3 och jag gillar den skarpt eftersom den har bra zoom och bildstabilisator, men den ger brusiga foton när ljuset inte är så starkt, även inomhus.
Jag har lite funderingar på att skaffa en systemdigitalkamera men fattar inte riktigt det här med objektiven, oftast har jag sett att det följar med ett objektiv Sigma 18-50 mm (tänker nu på Konica Minoltas Dynax 7D) men hur mycket zoom är det? På min kamera jag har i dag har jag ju 12x zoom och det vill jag fortsätta att ha eftersom jag när jag fotar med den så använder jag den mycket och även makro. Hjälp mig? Ge mig råd.
tack på förhand :)

50mm är nästan 3 gånger så mycket som 18mm, så ett 18-50mm objektiv har nästan 3x zoom

Å andra sidan har ett 100-300mm teleobjektiv också 3x zoom, precis som ett 12-36mm vidvinkelobjektiv. Du får fundera på vilka brännvidder du är intresserad av och välja en uppsättning objektiv efter det. Zoomar med extrema omfång blir ofta ganska dåliga eller extremt dyra. Nikons nya 18-200mm med inbyggd bildstabilisering är t.ex. inte jättedåligt :)


För makrobilder behöver du antingen ett tele med bra närgräns ("Fuskmakro") eller ett speciellt makroobjektiv.
 
anneghost skrev:
Jag skulle behöva hjälp eftersom jag står inför ett inköp av en ny kamera. I dagsläget har jag en Konica Minolta Z3 och jag gillar den skarpt eftersom den har bra zoom och bildstabilisator, men den ger brusiga foton när ljuset inte är så starkt, även inomhus.
Jag har lite funderingar på att skaffa en systemdigitalkamera men fattar inte riktigt det här med objektiven, oftast har jag sett att det följar med ett objektiv Sigma 18-50 mm (tänker nu på Konica Minoltas Dynax 7D) men hur mycket zoom är det? På min kamera jag har i dag har jag ju 12x zoom och det vill jag fortsätta att ha eftersom jag när jag fotar med den så använder jag den mycket och även makro. Hjälp mig? Ge mig råd.
tack på förhand :)

Om nu själva zoom-talet är viktigt kan du själv räkna ut det på olika objektiv genom att dividera största brännvidd med minsta.

Ett objektiv som är specificerat 28-300mm har således 300 / 28 ~ 10,7ggr zoom.

Zoom säger inte så mycket inom systemkameravärlden utan man pratar istället om brännvidder. Det beror på att zoom är relativt och brännvidder är definitiva.

Vill du "komma nära" objekt som är långt ifrån dig ska du titta på objektiv med stor brännvidd (s.k. teleobjektiv).

Som Bengt skrev bör du inte använda objektiv med för stort brännviddsomfång om du inte känner för att först sälja bilen med tanke på prislappen :)
 
Kurser

Hej Annelie

Har du kollat in kurserna på fotosidan?
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Här finns mycket lättfattligt och bra att läsa.
Biblioteken är också en guldgruva, men fotosidan är bättre tycker jag. Här får man också svar på frågor.

Troligen kommer många av de svar du får här på fotosidan att vara ganska tekniska. Det är inte helt lätt att umgås med alla nya begrepp som jag förstår måste dyka upp för dej. Läs igenom materialet ovan så klarnar säkert en hel del.

Det finns ingen lösning på en alltiett kamera när du pratar digitala systemkameror. Objektivet skulle bli för stort och tungt. Å andra sidan öppnas en värld av möjligheter (och utgifter). Brinner man för fotografering brukar det kosta...

Om jag skulle råda dej till något så vore det att köpa en Nikon eller Canon-kamera, kanske begagnad, med bra kit-optik. Då får du en mycket bra start till vettigt pris och kan sedan köpa till den typ av optik du behöver.

Det är inget fel alls på Konica-Minolta men det är inte alls lika lätt att hitta något begagnat.

/AnWi
 
anneghost skrev:
På min kamera jag har i dag har jag ju 12x zoom och det vill jag fortsätta att ha eftersom jag när jag fotar med den så använder jag den mycket och även makro. Hjälp mig? Ge mig råd.
tack på förhand :)

Det finns inga såna zoomar till systemkameror.
Det blir till att kånka runt på flera olika objektiv om du vill täcka upp det zoomomfånget, dessutom kräver det rätt fet plånbok.
Det närmsta du kan komma är ungefär 18-200mm optik, men då får du "betala" med lite sämre skärpa, ljusstyrka etc.

Det finns ju kameror i det sk semiprosegmentet som har stort zoomomfång t ex Sony nya R1:a.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=R1

/Jörgen
 
När du säger att du vill ha kvar 12x zoom, menar du då att du oftast använder den längsta brännvidden? Alltså full zoom?

Isåfall så motsvarar väl det ca 280mm beroende på vilken brännviddsförlängning (hoppa inte på mig nu alla viktigpettrar för att jag använde det ordet) kameran har.
 
Jag lånar denna tråden till en fråga, då det är i princip samma ämne.

Jag går i tankar om att köpa ny kamera och budgeten räcker inte riktigt till de digitala systemkamerorna än, så jag tänkte köpa en digitalkamera i mellanklassen, men med möjlighet till stora brännvidder.

Jag har kollat på t.ex. Konica Minolta Dimage Z6, Canon S2 IS (S3:an släpps i april/maj) och Panasonic FZ5 (FZ7:an nyss släppt).

De har brännvidder:
Canon 36-432 (f2,7-f3,5)
Konica 35-420 (f,28-f4,5)
Panazonic 36-432 (f2,8-f3,3)

Dessa är då väldigt likvärdiga "internt". Men hur står de sig mot objektiven till systemkamerorna? Såklart inser jag att ett objektiv som kostar mer än ovanstående kameror slår dessa på fingrarna alla dagar i veckan, men kan man t.ex. jämföra ovanstående kameror (vad det gäller att "komma nära") med ett objektiv som har brännvid upp mot 400 (är inte så insatt så jag hittar inget objektiv att jämföra med)?

Blev kanske invecklat, men tror att ni listar ut vad det är jag frågar efter?! ;o)
 
Ja, det är klart, du kommer lika "nära" med t ex 400mm på en semipro som med en systemare.
Optiken på de kameror du nämner kan mycket väl mäta sig mot budgetoptiken till systemare. Ska du bättre optik till systemare blir det dyrt, riktigt dyrt.
Den största nackdelen med semiprokameror är sensorbruset vid högre ISO:n, fokuseringshastighet, seriebildtagningshastighet och hastighet vid RAW-fotografering.
Fördelen är att du har alltid all optik med dig, du kan i princip göra samma inställningar, bländare, slutartid, manuellt, ljusmätning som på en systemare.
 
Varning för stora brännvidder ! Det kräver mycket ljus så man får korta slutartider och kan hålla still kameran (på frihand). Lösningen för att kunna fota i svagare ljus är att gå upp i ISO men det klarar som sagt inte de små sensorerna utan mycket brus, eller använda stativ.

En lösning är dock Sony DSC-R1 som är en "halvkompakt" med stor sensor ("1.6x corp" som ex. Canon eos 350d). Funkar bra att gå upp till i alla fall iso 800 eller iso 1600. Den har desutom "bara" 5x zoom (Motsvarande 24-120mm på 35mm kamera) vilket jag tycker räcker bra, ordentlig vidvinkel också. Kostar ca 8000 kr på Cyberphoto.

/ Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.